Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym – nie kombinuj „na chłopski rozum”
Używanie kierunkowskazów to jeden z tych obowiązków, jaki opisany w sposób prosty i dający jasne wytyczne, jak stosować go w różnych sytuacjach drogowych. Wytyczne, które sporo kierowców poddaje własnym, błędnym interpretacjom. Szczególnie dobrze widać to na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym.
Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?
Każdy kierowca wie, jak wygląda skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym, nawet jeśli nie wie, że tak się ono nazywa. Oznaczane jest ono tablicą T-6, występującą w różnych wariantach. Wyznaczony jest na niej przebieg drogi z pierwszeństwem oraz umiejscowienie drogi lub dróg podporządkowanych.
„Łamanie” pierwszeństwa polega na tym, że droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost, tylko skręca w lewo lub w prawo. Tym samym jeśli na wprost też mamy asfalt, to jest to już droga podporządkowana, ze wszystkimi tymi konsekwencjami.
Kiedy włączać kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Jeżeli na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i widzimy, że właśnie w lewo prowadzi droga z pierwszeństwem, czy to oznacza, że nie musimy stosować kierunkowskazu? Zdaniem wielu kierowców nie ma takiej potrzeby.tu podobną logikę, jak podczas jazdy po łuku – skręcamy, ale nadal jedziemy „swoją” drogą. Jest to niestety logika błędna.
Cyrkowcy go nienawidzą. Kierowca katapultował się przez boczną szybę samochodu
Przyjmijmy, że droga z pierwszeństwem skręca w lewo, a podporządkowana znajduje się na wprost. Jeśli jadąc w lewo nie dalibyśmy kierunkowskazu, to jak zasygnalizować chęć jazdy prosto? Prawym kierunkowskazem? A co ze skrzyżowaniem, gdzie oprócz drogi z pierwszeństwem mamy dwie podporządkowane?
Dlatego też na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym, stosujemy taką samą logikę, jak na każdym innym. Bez względu na przebieg drogi z pierwszeństwem, używamy odpowiedniego kierunkowskazu, żeby zasygnalizować skręt w lewo lub w prawo i nie używamy żadnego, jeśli jedziemy prosto. Zgodnie z art. 22, ust. 5 Prawa o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: