Znasz ukryte funkcje lusterek? Możesz się zdziwić, ile ich jest
Elektronika we współczesnych samochodach jest tak rozbudowana, że lista funkcji i ułatwień dla kierowcy, może niejednego zaskoczyć. Przykładowo lusterka, które przecież służą pokazywaniu sytuacji za samochodem, mogą mieć wiele ukrytych funkcji.
Elektrycznie składane lusterka
Elektryczna regulacja lusterek to dziś żaden luksus, ale rzadziej spotykana jest inna, również praktyczna funkcja, czyli elektryczne składanie lusterek. W większości aut można składać je ręcznie, ale jest to znacznie mniej poręczne i kierowcy korzystają z tego tylko parkując w bardzo ciasnych miejscach, zwykle składając tylko lusterko prawe. Elektryczne składanie lusterek natomiast zmniejsza ryzyko, że ktoś zahaczy o obydwa lusterka i pomaga wjechać na przykład do ciasnego garażu.
Składanie lusterek aktywujemy przełącznikiem umieszczonym obok innych przycisków związanych z lusterkami. Wiele samochodów automatycznie składa lusterka, gdy je zamkniemy. Ewentualnie opcja taka może być aktywowana w ustawieniach pojazdu.
Podgrzewane lusterka
Ogrzewanie lusterek jest często spotykanym dodatkiem, przydatnym w naszej strefie klimatycznej. Zimą pozwala to oczywiście na pozbycie się lodu z ich tafli. Dodatek ten przydaje się też w sytuacji, kiedy lusterka zaparują, a my nie mamy jak ich oczyścić.
Ogrzewanie lusterek zwykle można włączyć odpowiednim przyciskiem przy przełącznikach obsługujących ich sterowanie. W niektórych autach jest to połączone z ogrzewaniem tylnej szyby.
Automatycznie obniżane lusterka
Wielu kierowców parkuje korzystając głównie z pomocy lusterek. Wprawny kierowca zaparkuje tak w nawet bardzo ciasnym miejscu, ale czasami trzeba wprowadzać korekty w ustawieniu lusterek, żeby móc na przykład zobaczyć krawężnik.
Pomaga w tym funkcja automatycznego obniżania lusterka. Gdy wrzucimy wsteczny bieg, lusterko obniży się, abyśmy mogli obserwować podłoże i prawe tylne koło. Po wrzuceniu jedynki i pojechaniu dalej, lusterko wraca do wcześniejszej pozycji. Funkcja może działać domyślnie, albo wymagać aktywacji w ustawieniach.
Policjant jechał tak jak każdy inny kierowca. Autor nagrania bezlitośnie go wypunktował
Synchronicznie regulowane lusterka
Po co ustawiać osobno dwa lusterka, skoro można ustawić je jednocześnie? Nie jest to dodatek „pierwszej potrzeby”, ale bywa całkiem wygodny. Gdy regulujemy lusterko lewe, prawe powinno naśladować jego ruchy, co powinno sprawić, że oba osiągną odpowiednie dla nas ustawienie.
W razie gdyby jednak wymagana była jakaś korekta lusterka prawego, wystarczy przełączyć się na jego obsługę – wtedy kontrolować będziemy tylko je. Aktywacja samej funkcji synchronicznej regulacji lusterek aktywowana jest zwykle w ustawieniach samochodu.
Automatycznie przyciemniane lusterka
Samoprzyciemniające się usterka zwykle stosuje się wewnątrz pojazdu, bo to lusterko wsteczne najbardziej narażone jest na oślepianie przez jadący za nami pojazd. Ale nadal może się ono zdarzyć, więc spotkać można (zwykle w droższych samochodach) także samościemniające się lusterka zewnętrzne.
Czujnik martwego pola
To z kolei przykład tego, że lusterka mogą pełnić nie tylko rolę pokazywania obrazu za pojazdem. Martwe pole to zdradliwe zjawisko, przez które możemy nie zobaczyć innego pojazdu, chociaż jest tuż koło nas. To rodzi potencjalne ryzyko kolizji.
Problem rozwiązano stosując czujnik martwego pola, którego dioda zwykle znajduje się na tafli bocznych lusterek. Jeśli świeci się na pomarańczowo, to znaczy, że wykryty został inny pojazd. Może mrugać, gdy włączymy kierunkowskaz, a gdy podejmiemy próbę zmiany pasa, powinna zaświecić się na czerwono, zacząć migać oraz powinien pojawić się ostrzegawczy dźwięk.
Wykrywanie martwego pola domyślnie jest włączone, ale można je dowolnie aktywować i dezaktywować. W niektórych modelach da się również regulować czułość systemu, natężenie światła diody ostrzegawczej oraz obecność sygnału dźwiękowego.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: