Zjeżdżanie z ronda lewym pasem podzieliło kierowców. Wolno to robić czy nie?
Ronda buduje się, aby uspokajać ruch, poprawiać jego płynność i bezpieczeństwo podróżujących. Codzienność nie jest już taka różowa, ponieważ na drodze nie brakuje kierowców, nieznających wszystkich przepisów dotyczących jazdy po rondach lub błędnie je interpretujących. Wiele emocji budzi na przykład zagadnienie, czy można zjeżdżać z ronda lewym pasem.
Spis treści
- Jakie są zasady poruszania się po rondzie?
- Jaki pas należy zająć na rondzie?
- Czy dozwolone jest zjechanie z ronda lewym pasem?
Jakie są zasady poruszania się po rondzie?
Tym o czym często się zapomina jest prosty fakt, że rondo to tylko szczególny rodzaj skrzyżowania. Nic na jego temat nie mówi nawet Kodeks drogowy. Lakoniczną informację znajdziemy tylko w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, gdzie możemy przeczytać:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie.
Zasady są więc proste. Rondo to skrzyżowanie jak każde inne i obowiązuje na nim zasada prawej ręki (pierwszeństwo mają kierujący po naszej prawej stronie), chyba że znaki stanowią inaczej. W praktyce trudno znaleźć rondo bez znaku A-7 „ustąp pierwszeństwa”. Tak jak na każdym innym skrzyżowaniu włączamy kierunkowskaz wtedy, gdy zmieniamy kierunek jazdy, co następuje podczas zjeżdżania z ronda.
Jaki pas należy zająć na rondzie?
Ronda mają zwykle tyle pasów ruchu, ile mają połączone z nimi drogi. Jeśli pasów jest więcej niż jeden, kierowcy zaczynają mieć problemy z wyborem tego, który powinni zająć.
Przepisy na ten temat milczą, więc jeśli znaki nie stanowią inaczej, decyzja należy do kierowcy. Niektórzy wskazują na zasadę, że chcąc opuścić rondo pierwszym lub drugim zjazdem, powinniśmy skorzystać z pasa prawego, a w przypadku kolejnych zjazdów z lewego. To zalecany sposób poruszania się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, ale nienarzucony przepisami. Jeśli ktoś zamierza objechać rondo dookoła prawym pasem, nic mu tego nie zabrania.
Chcesz być uprzejmy na drodze? Nie dziękuj awaryjnymi, bo dostaniesz mandat
Czy dozwolone jest zjechanie z ronda lewym pasem?
Skoro można jeździć wokół ronda prawym pasem, to może można też dowolnie korzystać z lewego pasa i prosto z niego opuścić skrzyżowanie? Teoretycznie tak, ale trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii.
Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.
Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.
Tak samo jest w przypadku sytuacji, w której z lewego pasa wjeżdżamy na prawy pas za rondem. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy ustąpimy pierwszeństwa innym kierującym. Dlatego kierowcy tak lubią trzymanie się prawego pasa na rondzie – wtedy nie muszą przejmować się ustępowaniem innym podczas zjazdu ze skrzyżowania.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: