Jaka jest dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu transportowego w Polsce?

Kwestię dopuszczalnej masy całkowitej (DMC pojazdu) regulują w Polsce przepisy prawne. Przeładowanie pojazdu jest niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Sprzyja również szybszemu niszczeniu nawierzchni dróg.

Jeśli załadujemy pojazd z pominięciem wytycznych dotyczących jego DMC (analogicznie: DMC przyczepy) grozi nam wysoka kara. Zależnie od wartości przekroczenia może wynieść ona nawet 15 000 zł. Wyjaśniamy, co to jest DMC, gdzie w dowodzie szukać informacji w tym zakresie i jakie są dopuszczalne wymiary pojazdów.

DMC – co to?

DMC to skrót od określenia dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Określa się nim dopuszczalną masę całkowitą, jaką może mieć dany typ pojazdu poruszający się po drogach publicznych. DMC to masa pojazdu i obciążenia, które można do niej dodać zgodnie z warunkami homologacji. Do DMC wlicza się towary, wszelkie bagaże, kierowcę i pasażerów oraz paliwo. Przykładowo, kiedy waga ciężarówki wynosi 8 ton, a zgodnie z homologacją można obciążyć pojazd ładunkiem 10 ton, to DMC wynosi 18 ton.

DMC zespołu pojazdów (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym zespół pojazdów to pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, na przykład samochód z przyczepą. Aby określić dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, sięgnąć należy do dowodu rejestracyjnego i następujących zawartych w dokumencie danych:

  • rubryka F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
  • rubryka F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów,
  • rubryka O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
  • rubryka O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.

 Przyczepa nie może być cięższa niż masa własna pojazdu, a DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. Jeśli masa przyczepy określona w dowodzie rejestracyjnym jest większa niż wpis w pozycji O.2, przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.  

Inne definicje

Powyżej wyjaśnione zostało, co to jest dopuszczalna masa całkowita (DMC). Inne pojęcia, których znaczenie warto rozróżniać to:

  • masa własna pojazdu – masa pojazdu bez wliczenia jego ładunku, w stanie nieruchomym i gotowym do drogi;
  • rzeczywista masa całkowita pojazdu – masa pojazdu z uwzględnieniem masy znajdujących się na nim rzeczy i osób;
  • maksymalna masa całkowita pojazdu – największa technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu określona przez producenta.

Ile wynosi DMC w Polsce

Dopuszczalna masa pojazdów i zespołów pojazdów, które mogą poruszać się na terenie Polski po drogach publicznych, wynosi odpowiednio:

  • 10 t – przyczepa jednoosiowa;
  • 11 t – przyczepa jednoosiowa z osią centralną;
  • 18 t – przyczepa dwuosiowa, samochód o dwóch osiach (oprócz autobusu), dwuosiowy ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny;
  • 19,5 t – autobus o dwóch osiach;
  • 24 t – przyczepa posiadająca więcej niż dwie osie, ciągnik o trzech i więcej osiach;
  • 25 t – trzyosiowy pojazd samochodowy;
  • 26 t – pojazd samochodowy o trzech osiach z bliźniaczymi kołami;
  • 28 t – zestaw pojazdów, który łącznie ma trzy osie, autobus przegubowy trzyosiowy;
  • 32 t – pojazd samochodowy, który ma więcej niż trzy osie;
  • 34 t – pojazd typu betoniarka lub wywrotka, wyposażony w cztery osie;
  • 35 t – zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi;
  • 36 t –  zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi, w którym oś napędowa jest z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym;
  • 36 t – zestaw składający się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy lub dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, która ma rozstaw nie większy niż 1,8 m;
  • 40 t – zestaw składający się z dwu- lub trzyosiowego ciągnika oraz trzyosiowej naczepy;
  • 44 t – zestaw składający się z trzyosiowego ciągnika i trzyosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym.

Wymiary TIRa

TIR to potoczna nazwa ciągnika samochodowego. Jego dopuszczalną długość, szerokość, wysokość, a także inne parametry regulują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Długość pojazdu nie może przekraczać: 12 m w przypadku pojazdu pojedynczego, 16,5 m w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy, 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów oraz 22 m w przypadku zespołu trzech pojazdów (ciągnika rolniczego z przyczepami). Ładunek nie może wystawać więcej 0,5 m od przedniego obrysu pojazdu i 1,5 m od siedzenia kierowcy. Z tyłu ładunek nie może wystawać więcej niż 2 m od obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów, a w przypadku przyczepy kłonicowej od osi przyczepy. Jeżeli przewożone jest drewno, nie może ono wystawać więcej niż pięć metrów od osi przyczepy kłonicowej. Dopuszczalna szerokość pojazdu to 2,55 metra i 2,6 metra, kiedy mamy do czynienia z izotermą. Szerokość z uwzględnieniem ładunku nie może wynieść więcej niż 3 metry. Z każdej strony ładunek może wystawać na bok nie więcej niż 23 cm. Wysokość pojazdu nie może przekroczyć 4 m.

Odpowiedź na pytanie, ile ton można załadować na TIRa zależna jest od konkretnego pojazdu, ale standardowo maksymalna ładowność TIRa wynosi 24 tony.

Artykuł powstał przy współpracy z Prilo.com – giełdą do transportu samochodów

Artykuł sponsorowany

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze