Przekładnia kierownicza
Układ kierowniczy należy do kluczowych w pojeździe, bo stanowi niejako „środek łączności" w systemie pojazd - człowiek. Ma także znaczący wpływ na bezpieczeństwo. Jednym z jego głównych elementów jest przekładnia kierownicza.
Przekładnia śrubowo-kulkowa |
Fot. ZF |
Głównym zadaniem przekładni kierowniczej jest realizacja sprzężenia pomiędzy kierownicą i kołami pojazdu, inaczej – zamiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego.
Obecnie stosowane są dwa podstawowe rodzaje przekładni kierowniczych: śrubowe (śrubowo-kulkowe) i zębatkowe.
Przekładnie śrubowo-kulkowe przenoszą duże obciążenia przy małych oporach tarcia dlatego częściej spotykamy je w samochodach cięższych.
Obecnie rynek układów kierowniczych do samochodów ciężarowych zdominowała firma ZF, która swoimi produktami Servocom oraz Servocomtronic (obie należące do przekładni śrubowo-kulkowych) podniosła dotychczasowe standardy poprzez ograniczenie elementów mechanicznych i wprowadzenie sterowania elektronicznego.
Parametry techniczno-eksploatacyjne przekładni śrubowych uległy znaczącej poprawie, w wyniku wprowadzenia tzw. gwintów kulkowych. Linia takiego gwintu w śrubie i nakrętce ma postać rowka o przekroju kołowym, do wnętrza którego wprowadzone są kulki. Zadaniem kulek jest zamiana tarcia ślizgowego na tarcie toczne podczas wzajemnego obrotu śruby i nakrętki. Dzięki temu, że współczynnik tarcia tocznego jest znacznie niższy, sprawność takich przekładni przekracza 85%. Aby uniknąć wypadania kulek, obydwa końce (wyloty) gwintów nakrętki są ze sobą połączone kanałem obiegowym, umożliwiającym swobodne przemieszczanie się kulek z jednej strony nakrętki na drugą. Podczas obracania koła kierownicy obracający się wał inicjuje przetaczanie się kulek, które wywołują ruch nakrętki współpracującej z wycinkiem zębatym bezpośrednio połączonym z ramieniem przekładni kierowniczej łączącym się ze zwrotnicą koła.
Przekładnia kierownicza z listwą zębatą wspomagana elektrycznie |
Fot. ZF
|
Przekładnia listwa zębatą działa w sposób następujący: zębnik na wale kierownicy powoduje ruch porzeczny listwy zębatej, do której przegubowo zamocowane sa drążki poprzeczne mające połączenie ze zwrotnicami. Jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania wśród przekładni kierowniczych z listwą zębatą to firma TRW wraz z wprowadzeniem na rynek w 2008 roku nowych modeli Citroëna Berlingo oraz Peugeota Partnera, zadebiutowała z nową przekładnią elektro-hydrauliczną EPHS (Electrically Powered Hydraulic Steering).Cechą nowego systemu jest lepiej dostosowana do warunków jazdy charakterystyka siły wspomagania w zależności od prędkości jazdy. Zatem kierowcy będzie znacznie łatwiej na parkingu i podczas jazdy w mieście, natomiast przy dużych prędkościach, pojazd będzie stabilniej reagował na ruchy kierownicą i przez to będzie bezpieczniejszy.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: