Podatek od samochodów spalinowych. Krajowy Plan Odbudowy nakłada nowe opłaty na kierowców
Komisja Europejska zaakceptowała w środę polski Krajowy Plan Odbudowy. Nie oznacza to jednak, że dostaniemy pieniądze od razu. Żeby Polska otrzymała miliardy euro z unijnego Funduszu Odbudowy, musi spełnić najpierw kilka warunków. Jednym z nich jest nałożenie „podatku na samochody spalinowe”.
Spis treści:
- Podatek od samochodów spalinowych i podniesienie opłaty rejestracyjnej
- Nowe przepisy zostałoby narzucone tak czy inaczej
- Liczba samochodów elektrycznych w Polsce
Komisja Europejska zaakceptowała w polski Krajowy Plan Odbudowy. O podjętej decyzji poinformował unijny komisarz ds. gospodarki Paolo Gentiloni. Żeby Polska otrzymała miliardy euro z unijnego Funduszu Odbudowy, musi spełnić najpierw kilka warunków.
Tzw. „kamienie milowe” zapisane w KPO zobowiązują Polskę m.in. do podwyższenia opłaty rejestracyjnej dla samochodów spalinowych, wprowadzenia nowego podatku dla właścicieli pojazdów spalinowych oraz ustanowienia w największych miastach stref wyłącznie dla pojazdów niskoemisyjnych.
Podatek od samochodów spalinowych i podniesienie opłaty rejestracyjnej
Jednym z rozwiązań, które musi wprowadzić polski rząd, by spełnić warunki Komisji Europejskiej, jest nałożenie podatku na właścicieli samochodów spalinowych i podniesienie opłaty rejestracyjnej dla takich aut.
Podatek ma być gotowy w drugim kwartale 2026 roku, a dochody z niego mają zasilić rozwój niskoemisyjnego transportu w miastach i na terenach wiejskich. Na razie wysokość tego podatku nie jest jeszcze znana. Jego forma również nie jest znana.
Wcześniej, bo już w czwartym kwartale 2024 roku, gotowe mają być przepisy, które podniosą opłaty za rejestrację pojazdów spalinowych. Wysokość opłaty ma zależeć od poziomu emisji CO2.
Nowe przepisy zostałoby narzucone tak czy inaczej
Łukasz Schreiber, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów i polityk Prawa i Sprawiedliwości w rozmowie z Radiem Plus przyznał, że nie jest entuzjastą tych rozwiązań, ale jego zdaniem przepisy te zostałoby narzucone tak czy inaczej:
Powiem szczerze, że osobiście nie jestem entuzjastą żadnego z tych rozwiązań, tak jak i szeregu innych, na które się czasem godzimy z konieczności, w związku z pomysłami Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej czy Parlamentu Europejskiego.
Mimo wszystko jeżeli spojrzymy na zyski i straty, to bilans wychodzi dodatni.
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce
Większość samochodów jeżdżących dziś po polskich drogach to auta silnikami spalinowymi. Co więcej, średni wiek samochodu w naszym kraju to przeszło 15 lat, a to przede wszystkim wiekowe pojazdy emitują znaczne ilości CO2.
Zgodnie z „Licznikiem elektromobilności”, prowadzonym przez PSPA i PZPM, pod koniec kwietnia 2022 roku po polskich drogach jeździło 44 667 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły niemal połowę (48%) tej części floty pojazdów (21 450 szt.), zaś pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 23 217 szt.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: