Sprzątanie po kolizji. Kto ma za to zapłacić? Sąd Najwyższy już to rozstrzygnął
Sąd Najwyższy rozstrzygnął, kto odpowiada za zanieczyszczenie jezdni po wypadku komunikacyjnym. Decyzja sędziów raczej nie zachwyci kierowców. Możliwe, że trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni.
Po wypadku czy kolizji, w wyniku zniszczenia samochodów, na ulicy zostają odłamki szkła i plastiku, a czasem na jezdnię mogą wylać się płyny z rozerwanych układów pojazdów. Niekiedy może dojść nawet uszkodzenia jezdni. Ponieważ obowiązkiem zarządcy drogi jest utrzymywanie jej w czystości, przepisy rozwiązują kwestię zrobienia porządku po stłuczce. Pojawia się jednak pytanie: kto powinien za to zapłacić?
Do tej pory brakowało jasnej wykładni w tym względzie i najczęściej to zarządca drogi brał na siebie opłacenie kosztów sprzątania. To się jednak wkrótce może zmienić. Jak poinformowało Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, Sąd Najwyższy wydał wyrok w sprawie dotyczącej opłaty kosztów sprzątania ulicy po wypadku.
Sprzątanie po kolizji. Kto ma za to zapłacić?
Sąd Najwyższy zdecydował w sprawie pomiędzy spółką zapewniającą sprzątanie dróg w jednym z opolskich powiatów a firmą ubezpieczeniową.
Postępowanie sądowe, w wyniku którego doszło do skierowania pytania prawnego zainicjowała spółka zajmująca się sprzątaniem dróg powiatowych po wypadkach komunikacyjnych. Łączyła ją umowa z jednym z powiatów na Opolszczyźnie. Spółka obowiązała się ponosić koszty takich prac oraz dochodzić odszkodowań od ubezpieczycieli sprawców zdarzeń drogowych.
Spółka pozwała pewną firmę ubezpieczeniową o zapłatę 7 tysięcy złotych tytułem kosztów usunięcia płynów eksploatacyjnych i odłamków pojazdów po kilku wypadkach komunikacyjnych. Sprawa trafiła przed sąd w Opolu, a ten przyznał spółce rację. Firma ubezpieczeniowa wniosła jednak apelację, argumentując, że w myśl tego wyroku można byłoby żądać pieniędzy również za koszty wyjazdu do wypadku karetki czy policji.
Opolski sąd skierował do Sądu Najwyższego zapytanie prawne w opisanej sprawie. Sąd Najwyższy w decyzji z 20 stycznia 2022 roku stwierdził:
Sprawca wypadku komunikacyjnego i zakład ubezpieczeń, z którym sprawca wypadku jest związany umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody związane z ruchem tych pojazdów, odpowiadają wobec zarządcy drogi za szkodę spowodowaną zanieczyszczeniami drogi płynami silnikowymi.
Co to oznacza dla kierowców? Zarządcy dróg mogą zacząć zwracać się do firm ubezpieczeniowych o pokrycie kosztów sprzątania dróg po wypadkach, a wtedy koszty likwidacji szkód wzrosną. W efekcie wzrosnąć mogą również koszty zawarcia polisy OC. Jeśli kierowca będzie nieubezpieczony lub spowoduje wypadek pod wpływem alkoholu czy środków odurzających, prawdopodobnie będzie musiał pokryć koszty sprzątania po kolizji z własnej kieszeni, a to może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Źródło informacji: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, opracowanie własne
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: