Wyrafinowana geometria – Mercedes Benz Museum
Muzeum jednej z najstarszych samochodowych marek powstało w Stuttgarcie, siedzibie koncernu Daimler AG. Projekt budynku wykonała holenderska pracowania UN Studio, jedno z najbardziej innowacyjnych biur architektonicznych, które zaprojektowało także m.in. Most Erazma Erasmus Brücke w Rotterdamie.
fot.UN Studio
|
Muzeum Mercedesa w Suttgarcie jest wymieniane pośród najciekawszych i najlepszych realizacji architektonicznych ostatnich lat.
John Glacey z „The Independent” określił je mianem „komputerowego baroku”. Podstawa struktury tego interesującego architektonicznie budynku muzealnego przypomina kształtem trójlistną koniczynkę.
W środku, pomiędzy wybrzuszonymi formami, znajduje się trójkątne atrium, od którego rozchodzą się sale wystawowe. Całość – od parteru po dach – ma kształt zawijającej się spiralnie śruby.
fot. UN Studio
|
Zwiedzający nie rozpoczynają swojej wędrówki na parterze, lecz windami docierają do najwyższego punktu muzeum i stamtąd, pokonując zakręty, schodzą w dół.
Ekspozycje uporządkowano chronologicznie, zgodnie z wiekiem samochodów. Wystawy łączą ze sobą przecinające się platformy, co pozwala gościom zmieniać trasy.
Można prześledzić rozwój marki i mitu Mercedesa dwutorowo – od strony samochodu i kolekcji lub historii ujętej w „Pokoje Legend”.
fot. UN Studio
|
Powierzchnia wystawowa Muzeum to 35000 m². Budynek ma wysokość 47,5m. Dzięki spiralnej formie, sale wystawowe o szerokości 33m, nie potrzebują podpierających stropu kolumn.
Na 9 poziomach łącznie zaprezentowano 160 pojazdów a oglądać je może w jednym czasie 1.200 osób. Budowa pochłonęła 150 milionów EUR. Przed głównym wejściem do zakładów DaimlerChrysler w Untertürkheim w Stuttgarcie powstał nowy świat Mercedesa-Benza, „Mercedes-Benz-Welt”. Z otwarciem nowego obiektu Mercedes-Benz Welt trafiono dokładnie na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2006r..
fot. UN Studio
|
Nowe muzeum zastąpiło swojego poprzednika: Mercedes-Benz Museum mieszczące się w historycznych zakładach firmy w Untertürkheim i kontynuuje jego tradycje. Ekspozycja obrazuje ponad 120 lat historii motoryzacji.
Można zobaczyć pierwsze automobile świata projektu Karla Benza i Gottlieba Daimlera, pierwszego mercedesa i kolejnych 160 samochodów, które stworzyły mit tej marki. Miedzy innymi można podziwiać pierwsze samochody wyścigowe jak np. „Blitzen-Benz” Benz Błyskawica, którym Bob Burman w 1911 w Daytona Beach ustanowił rekord świata z prędkością 228 km/h.
Znajdują się tu limuzyny i wozy sportowe z lat 20-tych i 30-tych. Przykładami są: samochód cesarski, wóz sportowy z kompresorem z 500 K roadster. „Srebrne strzały” po wojnie zapisały dla Mercedesa-Benza wiele chwalebnych kart w historii wyścigów samochodowych. Mercedes-Benz 300 SL coupè z drzwiami jak skrzydła stał się legendą. Wystawa, ukazująca milowe kamienie techniki, wzornictwo przyszłości i niezwykłą historię, mieszcząca się w tak niezwykłym budynku z pewnością może zafascynować.
Pracownia architektoniczna: http://www.unstudio.com/projects/year/2006/1/139
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: