Co z samochodami z LPG po nowym roku? Wyjadą na ulice? Jest odpowiedź ministerstwa
Nowe przepisy dotyczące samochodów zasilanych LPG oraz CNG wejdą w życie już od nowego roku. Tymczasem pojawiły się uzasadnione obawy, że nowelizacja w praktyce uziemi wszystkie auta w Polsce, które są zagazowane.
Nasz niedawny tekst na temat tego problemu (link poniżej) wywołał sporo emocji i kontrowersji, wyrażonych w prawdziwej lawinie komentarzy. Nic dziwnego – wszak w Polsce mamy 2,6 mln samochodów z instalacjami gazowymi. Gdyby ich właściciele nagle nie mogli korzystać z nich legalnie, byłaby to prawdziwa katastrofa.
Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów!
Przypomnijmy, chodzi o nowelizację dostosowującą polskie przepisy do norm Unii Europejskiej. Pojawił się tam wymóg zgodności dokumentacji instalacji gazowej z regulaminem 115 EKG ONZ oraz stosowania wyłącznie instalacji mającej zatwierdzenie dla danego modelu i wersji silnikowej. Nie trzeba dodawać, że obecne homologacje nie spełniają tych wymogów i od 1 stycznia 2022 roku by się zdezaktualizowały. Oczywiście nic nie stałoby na przeszkodzie uzyskaniu nowej homologacji, ale to wymagałoby przeróbek oraz wystawiania nowego świadectwa homologacji… dla 2,6 mln pojazdów. Przedsięwzięcie raczej mało realne.
Testujemy nową Dacię Sandero z fabryczną instalacją LPG
Pocieszeniem była tu natomiast… niejasność przepisów. Trudno było określić, czy rzeczywiście konieczne będzie uzyskanie nowej homologacji, czy też nie. Aby sprawę wyjaśnić, kilku posłów PiS wysłało interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Oto co odpowiedział jego rzecznik prasowy, Szymon Huptyś:
Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji, poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach.
Co to oznacza? Po pierwsze, że samochody już mające instalację LPG nie stracą nagle na nią homologacji od nowego roku. Po drugie osoby, zainteresowane zasilaniem swojego auta LPG nie będą musiały montować instalacji zgodnej z nowymi normami, a więc zauważalnie droższej. Pozostaje nadal jednak drobne „ale”. Podobnie jak we wspomnianym artykule: Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów! – powyższy scenariusz był już wcześniej brany pod uwagę jako możliwy, ale nadal z jednym zastrzeżeniem. Niektóre kraje mogą wymagać posiadania instalacji wyłącznie z nową homologacją. Ministerstwo nie odniosło się do tej kwestii, więc jeśli jeździcie czasem za granicę, warto śledzić kolejne informacje na ten temat.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: