4-0 dla Loeba w Rajdzie Portugalii
Miało być inaczej, ciekawiej. Rajd Portugalii zapowiadał się naprawdę interesująco, a rywalizacja podczas pierwszego etapu mroziła krew w żyłach. Jednak już od sobotnich odcinków wszystko wróciło do normy i Sebastien Loeb tradycyjnie wygrał. Polakom po nieudanym wyścigu Roberta Kubicy, powodów do uśmiechu dostarczył Michał Kościuszko, zwyciężając w JWRC.
Fot. Citroen
|
Na pierwszej pętli mogliśmy obserwować wspaniałą jazdę Fordów. Początkowo zwycięzcą został Henning Solberg, jednak już podczas kolejnych oesów młody Latvala nie miał sobie równych i wyszedł na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Kres jego umiejętnej jazdy przyszedł na OS-4, kiedy to wypadł z drogi i rolował kilkadziesiąt metrów po skarpie (zobacz video poniżej). Dzięki temu zdarzeniu inni kierowcy mogli się wykazać. Po siedmiu oesach na czele tabeli plasował się Mikko Hirvonen i to on jako pierwszy miał wyjechać na odcinki specjalne w sobotę „odkurzając” trasę z luźnego szutru kolejnym zawodnikom. 15 sekund tracił do kierowcy Forda Dani Sordo, zwycięzca jednej próby dnia, a tuż za nim dojechał jego kolega z zespołu Citroena – Sebastien Loeb. Marcus Gronholm, choć nie siedział w rajdówce ponad rok, powrócił w pięknym stylu i notował czasy w czołówce.
W sobotę Sebastien Loeb pokazał na co go stać: jechał perfekcyjnie. Sześć wygranych odcinków specjalnych przyniosło mu prawie półminutową przewagę nad jego największym rywalem Mikko Hirvonenem. –
Dziś byliśmy w takiej samej sytuacji jak podczas pierwszego dnia. Mimo, że musieliśmy czyścić drogę z luźnego szutru na drodze, byliśmy nieco szybsi od Mikko. Wczoraj, kiedy nie musiałem jechać jako pierwszy, byliśmy wyraźnie lepsi – mówił Loeb po rajdzie. – To bardzo obiecujący wynik patrząc pod kątem następnych rajdów, ale ciągle musimy mocno pracować, by zwyciężać.
– Dzisiejszego ranka wierzyłem, że będę mógł zwyciężyć. Gdy kurz unosił się nad trasą szybko zdałem sobie sprawę, że w tych warunkach nie mam szans na dogonienie Sebastiena. Drugie miejsce to w tym rajdzie maksimum naszych możliwości. Cieszę się nawet z tych ośmiu punktów – mówił Hirvonen. |
Fot. Ford
|
Kierowca Focusa podzielił się po równo drugimi miejscami na oesach z prowadzącym C4 WRC – Dani Sordo. Strata prawie minuty do prowadzącego była praktycznie nie do odrobienia podczas pięciu prób w niedzielę. Loeb wygrał dwa pierwsze oesy niedzielne, a później tylko kontrolował sytuację. Odniósł swoje 51 zwycięstwo w mistrzostwach świata, pobijając swój rekord. 4 z 18 odcinków wygrał Hirvonen zajmując drugie miejsce w rajdzie i dokładając 8 punktów do swojego konta. Ostatnie miejsce na podium wywalczył Dani Sordo, który tracił na koniec rajdu prawie 2 minuty do Sebastiena.
Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się bracia Solberg. Na uwagę zasługuje dobra szósta lokata Ostberga jadącego Subaru. Na siódmym miejscu, ze stratą aż 13 minut dojechał Villagara, a punktowaną ósemkę zamknął Al Qassimi. Do mety nie dojechał natomiast Marcus Gronholm. Podczas sobotniego etapu wypadł z trasy i uszkodził samochód. Silnik zaczął się przegrzewać i musiał zakończyć rywalizację.
Michał Kościuszko z Maciejem Szczepaniakiem na mecie zwycięskiego Rajdu Portugalii. |
Fot KRT
|
Portugalia to także runda Junior WRC, w której startuje polska załoga Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. W swoim Suzuki Swift S1600 wygrali 9 z 18 odcinków i odnieśli swoje drugie zwycięstwo w mistrzostwach świata!
– Bardzo się cieszę z tej wygranej. Prowadziliśmy praktycznie od samego początku aż do mety. Dzięki temu zwyciężamy w klasyfikacji ogólnej ex-aequo z Martinem Prokopem i zbliża to nas do końcowego sukcesu w cyklu JWRC – mówił na mecie szczęśliwy Michał. Polski team uzyskał ponad 6-minutową przewagę nad drugim w klasyfikacji Kevinem Abringiem, a ponad 9 minut stracił do zwycięzców Hans Weijs.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Portugalii
1. S Loeb/D Elena Citroen C4 3h 53min 13.1s
2. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3h 53min 37.4s
3. D Sordo/M Marti Citroen C4 3h 54min 58.5s
4. P Solberg/P Mills Citroen Xsara 3h 55min 57.7s
5. H Solberg/C Menkerud Ford Focus RS 3h 58min 59.4s
6. M Østberg/O Unnerud Subaru Impreza 3h 59min 33.9s
7. F Villagra/J Diaz Ford Focus RS 4h 06min 12.6s
8. K Al Qassimi/M Orr Ford Focus RS 4h 11min 34.8s
9. A Araújo/M Ramalho Mitsubishi Lancer 4h 15min 31.6s
10 M Prokop/J Tománek Mitsubishi Lancer 4h 16min 38.7s
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 4/12)
1. S Loeb 40 pkt
2. M Hirvonen 30 pkt
3. D Sordo 23 pkt
4. P Solberg 14 pkt
5. H Solberg 14 pkt
6. M Wilson 8 pkt
Zespoły
1. Citroen Total 64 pkt
2. BP Ford Abu Dhabi 40 pkt
3. Stobart VK M-Sport Ford 27 pkt
4. Citroen Junior 11 pkt
5. Munchi’s Ford 7 pkt
Rajd Portugalii – klasyfikacja JWRC:
1. Michał Kościuszko, Polska (Suzuki Swift S1600) – 4:22:38.6
2. Kevin Abbring, Holandia (Renault Clio RS) – strata +06:06.5
3. Hans Weijs, Holandia (Citroen C2 S1600) – strata + 9:22.7
4. Luca Griotti, Włochy (Renault Clio) – strata +15:10.1
5. Alessandro Bettega, Włochy (Renault Clio) – strata + 26:44.5
6. Simone Bertolotti, Włochy (Suzuki Swift S1600) – strata +42:00.3
Tutaj przeczytasz podsumowanie sukcesów Michała Kościuszko zaraz po sobotnich zmaganiach.
A tutaj obejrzysz wypadek Latvali
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: