Audi e-tron GT – wizja nieodległej przyszłości
Audi zaprezentowało czterodrzwiowe, napędzane elektrycznie coupé - Audi e-tron GT concept. Seryjna produkcja odpowiednika tego samochodu rozpocznie się za około dwa lata.
Audi e-tron GT concept ma 4,96 m. długości, 1,96 m. szerokości i 1,38 m. wysokości. Całą część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z Porsche.
Delikatnie opadająca linia dachu prototypu, rozciągająca się aż do samego tyłu pojazdu, jest motywem charakterystycznym dla całej linii modeli Sportback. Diodowe reflektory Matrix LED mają laserowe światła drogowe w kształcie grota strzały oraz funkcję animacji – auto wita kierowcę krótką sekwencją – falą światła rozchodzącą się poziomo. Ta nowa sygnatura świateł w przyszłości znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanych pojazdach Audi.
Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia ciągnąca się od drzwi przez kokpit, otaczają miejsce kierowcy, „łącząc” go z całym systemem sterowania oraz systemami infotainment. Konsola środkowa oraz deska rozdzielcza wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu. Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i wyświetlacz dotykowy umieszczony nad konsolą środkową mają czarne, błyszczące powierzchnie. W celu prezentacji różnych funkcji ustawić można – w zależności od preferencji kierowcy – różne style ekranu. Mogą tu dominować wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment. Steruje się nimi z poziomu ekranu dotykowego z funkcją haptycznej informacji zwrotnej.
Audi e-tron GT concept ma w całości „wegańskie” wnętrze. Na fotelach i na innych powierzchniach wykończenia użyto sztucznej skóry, tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitka i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Nawet wykładzina o długim włosie zrobiona jest z trwałego Econylu – włókna wyprodukowanego ze zrecyklingowanych starych sieci rybackich.
Audi e-tron GT ma dwa bagażniki – tylny z charakterystyczną, dużą klapą zapewnia nawet 450 litrów przestrzeni ładunkowej, a pod maską z przodu pojazdu znajdziemy dodatkowe 100 litrów.
Do przedniej i do tylnej osi dopasowano dwa osobne silniki elektryczne o łącznej mocy 590 KM. Koncepcyjny pojazd to „elektryczne quattro”, ponieważ pomiędzy przednią, a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Sposób pracy napędu oraz koordynacja działania obu osi oraz prawych i lewych kół, to zadanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania.
W przyszłości, od 0 do 100 km/h pojazd przyspieszał będzie w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h. Jedną z cech e-tron GT concept jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału przyspieszenia kilka razy z rzędu. Podczas gdy w innych autach napęd ze względów zarządzania temperaturą przestawia się na funkcję nadbiegu, Audi e-tron GT concept dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia jest w stanie zapewnić pełną wydajność zarówno silników, jak i akumulatora.
Zasięg modelu, mierzony według założeń nowego cyklu testowego WLTP, będzie wynosił ponad 400 km. Energia z litowo-jonowego, bardzo płaskiego akumulatora o pojemności ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – porównywalnie do modelu R8 – umieszczony środek ciężkości auta.
System rekuperacji zwiększa zasięg modelu o 30 procent, a obejmuje on dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. Połączono tu różne tryby rekuperacji: rekuperację manualną w trybie żeglowania z użyciem manetek przy kierownicy, rekuperację automatyczną w trybie żeglowania kontrolowaną przez system asystenta wydajności i rekuperację w trybie hamowania, w której przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo łagodne.
Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze samochodu. Dzięki mocy ładowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ładuje się do pełna w ciągu jednej nocy.
Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupé podłącza się do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie używanych, wydatnie skraca czas ładowania. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów.
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: