Klub Miłośników Starej Motoryzacji Fumka
Emilka Samborska należy do Klubu Miłośników Starej Motoryzacji Fumka i opowiedziała nam o pasji jego członków.
Co to jest Fumka, od kiedy istnieje i jak doszło do utworzenia grupy?
Fumka – tak nazywano w czasach PRL polski motocykl WFM, który był jednym z lepszych, a dzisiaj jego zdobycie graniczy z cudem. Grupa powstała w 2013 roku, kiedy to kilku chłopaków zafascynowanych starą motoryzacją chciało jeździć pod jednym logiem, pokazywać swoje skarby, jakim są stare motocykle i działać w jakimś celu.
Od kiedy Ty należysz do Fumki?
Członkiem jestem od początku istnienia klubu za namową mojego chłopaka – czynnego klubowicza. Posiadam Rometa Komar Sport 2361 z 1974 roku, który jest w trakcie remontu. W obecnej chwili jeżdżę jako pasażer, ale po remoncie motocykla będę już samodzielna.
Ilu teraz jest czynnych członków i jakie mają motocykle?
Jest nas stosunkowo mało, bo 9 osób. W naszej kolekcji są motocykle takie jak: Junak M10, Jawa (kilka sztuk), WSK (kilka), Romet (komar, Ogar 205 i 200), Motorynki, Dniepr, K750, Pannonia. Motocykli jest dużo, trudno mi je nawet wymienić.
Motocykle staracie się utrzymać w oryginale, czy z racji słabej dostępności części trzeba sobie radzić inaczej?
Motocykle są tylko w oryginale. Nie chcemy dodawać do nich żadnych nowych części. Ktoś, kiedyś założył daną część, ponieważ się sprawdziła i była dobra, więc po co zmieniać coś, co pracuje bardzo dobrze? A części jest bardzo dużo, tylko trzeba wiedzieć gdzie ich szukać…
Sami finansujecie odnawianie swoich motocykli?
Każdy z klubowiczów odnawia swoje motocykle i auta na własną rękę, za własne pieniądze. Nie otrzymujemy od nikogo pomocy materialnej na remont zabytków.
Macie jakąś swoją bazę czy każdy majstruje na własną rękę?
Każdy pracuje przy projekcie we własnym garażu, ale jeśli potrzebuje się w czymś pomocy – to oczywiście zawsze możemy na siebie liczyć.
A sama masz smykałkę techniczną?
Ja w tej kwestii wolę polegać na męskiej ręce.
Kiedy się spotykacie i co razem robicie?
Motywem przewodnim naszej grupy są stare motocykle, odnowa i pokazywanie ich innym. Głównym celem jest zgromadzenie na naszym zlocie jak największej liczby motocykli, aut i osób. Jeździmy też po okolicznych zlotach. Chcemy pokazać, że polska, stara motoryzacja była bardzo dobra, tylko okres, w jakim wtedy byliśmy, sprawił, że polski rynek motoryzacyjny umarł. Organizujemy również wyścig Wrak Race, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciąga sporą publiczność. Najlepiej jednak wychodzi nam pomaganie innym, a w szczególności jednej małej dziewczynce – Jagódce. Wzięliśmy ją pod swoje skrzydła, wspieramy i będziemy w tym trwać.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Jesteś Emilko piękna.