Treningi przed GP Australii

Pierwszy piątkowy trening zapoczątkowało istne wejście smoka w wykonaniu Karuna Chandocka. Kierowca zdołał przejechać całe trzy zakręty tylko po to, by pierwszą sesję zakończyć na ścianie.

Późniejszy przebieg pierwszego i drugiego treningu nie przyniósł niespodzianek. Kibice z całego świata obserwowali jak w bolidzie Kobayashiego (Sauber) odlatuje spory kawałek osłony silnika – zresztą identyczny problem trapił tę ekipę w czasie testów. 

Podczas drugiego treningu doszło do pewnego rodzaju sensacji: zespół HRT wreszcie zdołał wypuścić bolid na tor, by wraz z kierowcą wykonał… jedno okrążenie. 

fot. Lotus Renault GP

Pierwszego dnia wyraźnie dało się zauważyć, że kierowcy nadspodziewanie często blokują koła na dohamowaniach – zwłaszcza do zakrętu pierwszego. Nie dotyczyło to tylko tych agresywnych wyczynów Hamiltona czy Schumachera, ale Jenson Button, wjeżdżający w zakręt w kłębach dymu spod przednich kół, to widok dość niecodzienny. Spekuluje się, że nie jest to związane z samymi oponami. Ich brak przyczepności było widać podczas efektownych poślizgów. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu żeby może być także system KERS i minimalne opóźnienie w wyłączeniu wygaszacza tylnego skrzydła. 

Wielu kibiców obawiało się, że nowe oznakowanie opon się nie sprawdzi. Istotnie, wirujące kolorowe napisy są mniej widoczne, niż namalowane na krawędzi opon paski (jak w sezonach poprzednich), jednak bez problemu można rozróżnić żółty napis PZERO oraz srebrny. Ten drugi dość mocno zlewa się jednak z oponą. Prawdopdoobnie winę za to ponosi błyszcząca powierzchnia opon Pirelli, na których połyskująca farba nie odróżnia się zanadto. 

Trzeci trening upłynął pod dominacją Red Bulla; Mark Webber wręcz ośmieszył kierowców McLarena wyrównując ich czas. Australijczyk jechał na twardej mieszance, podczas gdy kierowcy McLarena uzyskali swoje czasy na miękkiej, bardziej przyczepnej mieszance. Gdy kilka minut później, na tor wyjechał Vettel, różnica pomiędzy RBR, a McLarenem, sięgnęła sekundy. 

W czasie trzeciego treningu na tor wyjechały oba bolidy HRT, Luzzi jednak szybko zatrzymał się po awarii elektroniki w bolidzie. Samochód stanął, a zespół nie miał żadnego, poza radiowym, połączenia z zespołem. Narain Karthikeyan uzyskał oczywiście ostatni odnotowany czas, tracąc do RBR jedynie 17 sekund. 

Niektórzy sądzą, że FIA prawdopodobnie zakaże stosowania ruchomego tylnego skrzydła w czasie treningów i kwalifikacji; ma to być spowodowane obawami o to, że wypadki Chandoka i kilku innych kierowców są wynikiem problemów z tym systemem. 

Jakie przewidywania na kwalifikacje?
Pierwszy jest RedBull i to bez najmniejszych problemów, w wyścigu może ich jednak zatrzymać przegrzewający się KERS. Dalej Ferrari i McLaren. Później Mercedes, a za plecami niemieckiego zespołu „strefa cudów”. Dlaczego? Ponieważ trudno określić, jakie miejsca pomiedzy sobą rozdzielą zespoły takie jak Sauber, Lotus Renault czy Williams. Za tą trójką mamy Toro Rosso i Force India. Później, ze sporą stratą team Lotus, dwa pozostałe zespoły nie mają większych szans na regulaminowy start w wyścigu. Jak widać poprawki wydechu McLarena przyniosły oczekiwany sukces. „Genialny projekt” Lotus Renault lekko rozczarowuje, choć może jest to kwestia kierowców, którzy nie potrafią wykorzystać potencjału bolidu tak, jak zapewne zrobił by to Robert Kubica? 

Dla kibiców przed telewizorami zaszła także pewna innowacja – firma LG zmieniła sposób wyświetlania informacji na ekranie. Na obrotomierzu na naszych telewizorach widzimy teraz, poza podawanymi poprzednio wykresami przyspieszenia i siły hamowania oraz użycia systemu KERS (podkreślić należy, że LG pokazuje informację, ile energii w kersie pozostało kierowcy na danym okrążeniu, a nie stopień naładowania układu) moment aktywacji DRS (ruchome tylne skrzydło). 

Wyniki poszczególnych sesji:

Treningi 1 

1

Mark Webber

RBR-Renault

1:26.831

2

Sebastian Vettel

RBR-Renault

0.327

3

Fernando Alonso

Ferrari

0.918

4

Nico Rosberg

Mercedes GP

1.321

5

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1.599

6

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1.609

7

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1.652

8

Michael Schumacher

Mercedes GP

1.859

9

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1.894

10

Vitaly Petrov

Renault

1.934

11

Felipe Massa

Ferrari

2.011

12

Nick Heidfeld

Renault

2.097

13

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

2.483

14

Sebastien Buemi

STR-Ferrari

2.497

15

Pastor Maldonado

Williams-Cosworth

2.572

16

Daniel Ricciardo

STR-Ferrari

2.637

17

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

2.812

18

Nico Hulkenberg

Force India-Mercedes

4.171

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Renault

5.597

20

Jerome d’Ambrosio

Virgin-Cosworth

8.451

21

Timo Glock

Virgin-Cosworth

8.458

22

Karun Chandhok

Lotus-Renault

brak

23

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

brak

24

Vitantonio Liuzzi

HRT-Cosworth

brak

Treningi 2 

1

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1:25.854

2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

0.132

3

Fernando Alonso

Ferrari

0.147

4

Sebastian Vettel

RBR-Renault

0.160

5

Mark Webber

RBR-Renault

0.429

6

Michael Schumacher

Mercedes GP

0.736

7

Felipe Massa

Ferrari

0.935

8

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

1.247

9

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1.426

10

Nico Rosberg

Mercedes GP

1.594

11

Jaime Alguersuari

STR-Ferrari

1.671

12

Vitaly Petrov

Renault

1.674

13

Nick Heidfeld

Renault

1.682

14

Sebastien Buemi

STR-Ferrari

1.843

15

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

2.241

16

Paul di Resta

Force India-Mercedes

2.522

17

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

2.729

18

Pastor Maldonado

Williams-Cosworth

3.532

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Renault

4.975

20

Jarno Trulli

Lotus-Renault

5.058

21

Jerome d’Ambrosio

Virgin-Cosworth

6.252

22

Timo Glock

Virgin-Cosworth

6.281

23

Vitantonio Liuzzi

HRT-Cosworth

brak

24

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

brak

Treningi 3 

1

Sebastian Vettel

RBR-Renault

1:24.507

2

Mark Webber

RBR-Renault

0.857

3

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1.046

4

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1.060

5

Vitaly Petrov

Renault

1.399

6

Fernando Alonso

Ferrari

1.614

7

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1.910

8

Nico Rosberg

Mercedes GP

2.013

9

Nick Heidfeld

Renault

2.239

10

Michael Schumacher

Mercedes GP

2.349

11

Sebastien Buemi

STR-Ferrari

2.501

12

Felipe Massa

Ferrari

2.504

13

Jaime Alguersuari

STR-Ferrari

2.559

14

Paul di Resta

Force India-Mercedes

2.580

15

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

2.673

16

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

3.561

17

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

3.570

18

Heikki Kovalainen

Lotus-Renault

5.265

19

Jarno Trulli

Lotus-Renault

5.496

20

Timo Glock

Virgin-Cosworth

5.754

21

Pastor Maldonado

Williams-Cosworth

5.989

22

Jerome d’Ambrosio

Virgin-Cosworth

6.197

23

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

17.047

24

Vitantonio Liuzzi

HRT-Cosworth

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze