Bezpieczne miejsce motocyklisty na pasie ruchu
Fundacja Bezpieczeństwa Motocyklowego (MSF) uczy, że na każdym pasie motocykliści mogą poruszać się częścią: lewą, środkową i prawą. Kiedy i która pozycja jest najbezpieczniejsza?
„Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni” – tak czytamy w Kodeksie Drogowym. Należy jechać na tyle blisko prawej krawędzi, na ile jest to możliwe i bezpieczne. Jest to przepis fakultatywny, więc odmienne postępowanie kierującego powinno być oceniane przy zachowaniu zdrowego rozsądku.
Kiedy odmienna pozycja na pasie ma realny wpływ na bezpieczeństwo motocyklisty? Oto klika przykładów:
Najbezpieczniej jest jechać środkiem pasa:
– na szczycie skrętu w lewo lub w prawo, gdy z przeciwnej strony nadjeżdża pojazd. Bardzo często zdarza się, że inni kierowcy pokonując zakręt przekraczają środek jezdni. Lepiej się wtedy z nimi nie spotkać…– jadąc za samochodem, by lepiej być widocznym w jego lusterku wstecznym. Polecana jest także lekka zmiana pozycji w obu kierunkach, by zwrócić uwagę kierowcy na swoją obecność za nim.
– gdy po obu stronach pasa są głębokie koleiny.
– mijając rząd samochodów. Wtedy jest szansa, że zostaniemy zauważeni nawet przez ostatnie auta w tym ciągu i nie natkniemy się na pojazd, który wyskoczy z szeregu do wyprzedzania (bo uzna, że „zrobiliśmy mu miejsce”).– po deszczu, jeżeli zanieczyszczenia i piasek pozostały niezmyte na prawej stronie jezdni.
Najbezpieczniej jest jechać lewą stroną pasa:
– jadąc za ciężarówką lub innym pojazdem bez tylnej szyby, by być widocznym w jego lewym lusterku.– jadąc za dowolnym pojazdem i planując manewr jego wyprzedzenia.
– przed skrzyżowaniem, gdy przysłania nas poprzedzający pojazd i kierowcy nadjeżdżający z innych kierunków mogą nas nie widzieć.
– mając zaparkowane samochody po prawej stronie (które mogą wyjechać na pas).
Zmienny tor jazdy warto stosować:
– przy jeździe grupowej. Naprzemienna pozycja motocykli po prawej i lewej stronie jezdni jest optymalna dla zachowania zasad bezpieczeństwa jazdy w grupie.– przy nawierzchni dziurawej, z koleinami, czy podbiciami. Tor jazdy powinien uwzględniać ominięcie jak największej liczby utrudnień. W zakręcie warto wtedy zostawić nieco miejsca, by w razie potrzeby zmniejszenia pochylenia, nadal pozostać na swoim pasie.
– na początku opadów deszczu, jeżeli jezdnia jest wypukła środkiem. Trzeba tą część omijać, zanim deszcz zmyje z asfaltu zanieczyszczenia. A także przy omijaniu białych znaków na jezdni, studzienek i innych śliskich podczas deszczu elementów.
– gdy pasem obok w tym samym kierunku porusza się samochód. Warto złapać z nim kontakt w lusterku, by uniknąć jazdy w jego „martwym polu”.– przy zakręcie ostrym, bez dostatecznej widoczności. Ustawienie motocykla powinno uwzględniać jak najlepsze pole widzenia, jak i margines bezpieczeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z innej strony (które mogą „wpaść” na nasz pas).
– jadąc po zmroku za innym pojazdem. Najlepiej ustawić się tak, by inni kierowcy rozgraniczyli reflektory obu pojazdów.
– im więcej niewiadomych zagrożeń na drodze. Najważniejsze staje się wtedy miejsce z każdej strony motocykla na ewentualny, szybki unik. Szczególnie należy zwrócić uwagę na strome zbocza przy drodze czy metalowe bariery (odległość od poprzedzającego pojazdu powinna wynosić minimum 3 sekundy, a od poprzedzającej ciężarówki lub innego motocykla nawet 4-5 sekund). Prawa strona jezdni to niestety bardzo często nawierzchnia uszkodzona i zanieczyszczona. Jazda bliżej prawej strony pasa jest z pewnością uzasadniona przy wjeżdżaniu na wzniesienie, gdy nie widzimy przebiegu drogi, ani sytuacji na niej, a także przy mijaniu ciężarówki w wietrzny dzień.Kodeks Drogowy jednak nie przewiduje odmiennych zasad jazdy motocyklem w ruchu prawostronnym, choć bardziej uzasadnione bezpieczeństwem motocyklisty wydaje się być poruszanie bliżej środkowej części pasa ruchu.
Najnowsze
-
PARYSKI SALON SAMOCHODOWY 2024: CITROËN ROBI FURORĘ Z CAŁKOWICIE ODNOWIONĄ GAMĄ I STOISKIEM PEŁNYM ZDARZEŃ
Na Paryskim Salonie Samochodowym 2024 Citroën zaprezentuje swoją całkowitą odnowę, prezentując zupełnie nową i spójną gamę, wcielającą w życie nową tożsamość marki -
Imponujące wyniki polskich użytkowników Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid. Auta przejechały już 43 miliony kilometrów
-
System audio w nowym Fordzie Explorerze. Idealne brzmienie podczas każdej podróży
-
Dominik Olszowy wraca na bramki startowe Mistrzostw Ameryki AMA EnduroCross!
-
Mattias Ekström dołącza do zespołu Ford Performance na Rajd Dakar 2025
Zostaw komentarz: