Samochód inspirowany kobietą – galeria
Czy auto może być kobiece? Czy design ma płeć? Krągłości, kobieca linia, podobno dla takiej sylwetki mężczyźni tracą rozum. Fryderyk Zyska, autor projektu samochodu inspirowanego ciałem kobiety, świadomie wybrał takie kształty.
Fryderyk Zyska |
fot. Mazda
|
O projektach kobiet, które wymyśliły specjalną strefę dziecka, wazon samochodowy, odkurzacz czy wózek zakupowy pisałyśmy wcześniej tutaj. Dziś opiszemy pomysł laureata nagrody GRAND PRIX W KONKURSIE ZOOM-ZOOM MAZDA DESIGN – Fryderyka Zyski.
Praca konkursowa: projekt samochodu inspirowanego ciałem kobiety.
Autorski opis pracy: Projekt dotyczy opracowania wyrazu wizualnego pojazdu, zasilanego energią elektryczną. Inspiracją jest ciało ludzkie/kobiece. Hasła definiujące projekt to: „Elektryczność” – ze względu na fakt, że jest to czynnik determinujący cały projekt – silniki elektryczne. „Dynamika” – zerwanie ze
stereotypem nieekologicznego samochodu sportowego, oraz odczucie „płynięcia nad szosą” w całkowicie nowy sposób. „Forma” – uzyskanie opływowej, aerodynamicznej, funkcjonalnej rzeźby. „Ekologia” – dzięki
zoptymalizowanym powierzchniom zmniejsza się zużycie energii. Kombinacja haseł stanowi o całości pojazdu.
Absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP z Krakowa, zdobył swoim projektem kobiecego modelu samochodu główną nagrodę w konkursie Zoom -Zoom Mazda Design. Zaprojektował samochód sportowy i dynamiczny. Jego auto nazywa się E-motion – „E” od ekologii. Bo pojazd ten nie ma silnika spalinowego, lecz cztery elektryczne – po jednym w każdym kole – nie produkuje zatem zanieczyszczeń. A pełna nazwa „emotion” nawiązuje do tego, że kobieta, kształtem której jest inspirowane nadwozie jest pełna emocji, uczuć. Samochód Zyski zatem też, ekologię zaś tworzy forma.
fot. Mazda
|
fot. Mazda
|
Auto wzorowane „mokrym podkoszulkiem”?
Młody projektant stworzył samochód o niewielkich oporach powietrza, nie potrzebujący zbyt dużej ilości energii, by się poruszać. Emotion nie jest tylko czystą kreacją, samochodem koncepcyjnym, jest to też projekt jest model użytkowego. Został zaprojektowany zgodnie ze wszystkimi zasadami designu motoryzacyjnego. Profesor Piotr Bożyk, promotor Fryderyka Zyski, twierdzi jednak, że naprawdę chodzi tylko o urodę. Bo nie ma nic piękniejszego na świecie, niż ciało kobiety. Na czwartym roku studiów Zyska postanowił, że jego pracą dyplomową będzie auto wzorowane na kobiecej figurze. W tworzeniu projektu postanowił wykorzystać efekt „mokrego podkoszulka” używając lycry, którą opiął ściśle ciało modelki. Metodę wykorzystywania form naturalnych w tworzeniu przedmiotów wymyślił i opracował Andrzej
Pawłowski, malarz, fotograf, twórca Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. To on wpadł na genialny pomysł, by w sztuce wykorzystać formy naturalnie ukształtowane. Radio w kształcie jabłka, czajnik jak głowa ludzka, czy samochód-kobieta? Schemat projektowania – bez względu na to, jaką formę wybiera twórca – obowiązuje ten sam. Najpierw powstał szkic samochodu, następnie jego bryła. Potem był najciekawszy etap. Projektant musiał znaleźć modelkę, która by chciała… być samochodem.
Najciekawsze i najbardziej wyraziste linie i krzywizny uwiecznione na zdjęciach, zostały przeniesione ręcznie na szkice. Krótko mówiąc, dostosował idealną figurę kobiety do swojej wizji auta. W efekcie jej wdzięki powoli stawały się karoserią, auto przybierało opływowe, ergonomiczne kształty.
fot. Mazda
|
Kobieta jako źródło inspiracji znalazła się w konkursie Mazdy nie tylko w samym projekcie samochodu, ale także jako wyraz damskich potrzeb. Pojawiły się projekty, które stworzyły kobiety z myślą o funkcjonalnych, sprzyjających im rozwiązaniach. Także mężczyźni projektowali dla kobiet, pod kątem ich oczekiwań.
Kobiety w designie motoryzacyjnym:
– General Motors – Suzanne Vanderbilt
– grupa kobiet-projektantek: Damsels of Design (Ruth Glennie, Marjorie Ford Polhman, Jeanette Linder, Peggy Sauer, Sandra Longyear i Suzanne Vanderbilt),
– BMW Z4 zaprojektowany przez kobiety: Juliane Blas odpowiadała za nadwozie, Nadya Arnaout za wnętrze;
– Volvo YCC – stworzone przez kobiety; w sumie pracowało nad projektem 14 pań.
– ZOOM-ZOOM Mazda Design wśrółd 480 prac 48 przygotowały panie.
FRYDERYK ZYSKA – Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Form Przemysłowych
Data urodzenia: 10.05.1983r.
Miejsce zamieszkania: Kraków
Zainteresowania: design, transportation design, architektura, nowe technologie
Nagrodzeni w konkursie zostali również:
kategoria samochód:
Maciej Meroniuk za projekt Coleopter, samochodu z możliwością podziału na dwie mobilne części
Emil Czumałowski za projekt Mazda – Kisame 2, czyli „rekin-demon”
Mateusz Wowk za projekt pojazdu trójkołowego z napędem elektrycznym
kategoria element użytkowy do samochodu:
Michał Pilarczyk za pomysł inteligentnych lusterek
Tomasz Siemek za projekt roweru stworzonego z myślą o pojazdach typu coupe
Marcin Konicki za rozwiązanie MY WORLD 1, które łączy w sobie funkcję kluczyka, telefonu komórkowego, GPS, odtwarzacz audio oraz moduł pamięci indywidualnych ustawień samochodu.
Wyróżnienia (m.in.)
Miłosz Wróblewski za torbę w stylu Mazdy
Marta Stec za pracę: strefa dziecka
Na stronie http://www.mazdadesign.pl/wyniki.html znajdują się wszystkie wyrożnione i zgłoszone prace.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Ooo wspaniały pojazd a jaki przystojny Pan Projektant
Anonymous - 5 marca 2021
Ooo wspaniały pojazd a jaki przystojny Pan Projektant