Polskie zegarki dla samochodziarzy – Xicorr F125p Akropolis LE

Połączenie jest oczywiste: szybkie samochody, wyścigi, pomiar czasu = zegarki. Świat oszalał na punkcie limitowanych i ekstrawaganckich czasomierzy motoryzacyjnych, które nawiązują do samochodów, wyścigów, rajdów.

W polskiej rajdowej historii mamy kilka ciekawych wydarzeń, które warto przypomnieć. W tym roku mija 45 rocznica 20 edycji Rajdu Akropolu – eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy Producentów. Czemu zasługuje na uwagę? To właśnie w 20- tej edycji w swojej klasie zwyciężyli Polacy jadąc Polskim Fitem 125p.

Rajd Akropolu określny był mianem najtrudniejszej i zarazem najciekawszej eliminacji, rozgrywany w maju na trudnej technicznie trasie nazywany był „Małym Monte Carlo” i europejskim „Safari”. W 1972 roku 123 załogi stanęły na starcie w Atenach w tym dwie załogi z polski w Polskim Fiacie 125p –  Robert Mucha i Andrzej Jaroszewicz. Rajd skutecznie eliminował załogi po przejechaniu 3599 kilometrów z 91 punktami kontroli czasu po drodze i 39 oesami  na mecie zameldowało się zaledwie 14 załóg.  Polska załoga Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc jadąca Polskim Fiatem 125p z numerem bocznym 25 zajęła 11 miejsce w klasyfikacji generalne rajdu i pierwsze miejsce w swojej klasie (1300 -1600 centymetrów). Samochody zostały specjalnie przygotowane do rajdu według przepisów grupy 2 (specjalne samochody turystyczne). Polski Fiat stanowił przykład typowego samochodu turystycznego, o dość znacznych gabarytach i sporej masie, dodatkowo wyposażonego w silnik o małej pojemności i jak na ówczesne sportowe standardy, małej mocy (100 KM). Konkurencja startowała w rajdach samochodami, które były wyposażone w silniki o przeciętnej mocy 150-180 KM. W Europie ścigano się bowiem autami o wyraźnej charakterystyce sportowej, mocnych, szybkich o niewielkich wymiarach i masie całkowitej. Warto przypomnieć, że w grupie tej startowały samochody poddawane daleko idącym zmianom, Fiaty zmagały się na trasie z Fordem Escortem o mocy 160 KM czy Alpine-Renault o mocy 160 KM. Sukces w Rajdzie Akropolu w 1972 roku jest tym cenniejszy, że auto jakim dysponował nasz zespół fabryczny nie stanowiło konkurencji dla znacznie mocniejszej zachodniej czołówki. Załoga wspominając ten rajd podkreśla, że był on bardzo trudny i wymagający. Szczególnie pętla południowa, po szutrowych drogach Peloponezu. Wszechobecny kurz czują praktycznie do dziś. Ciekawostką tego rajdu były długie odcinki dojazdowe, które odbywały się w normalnym ruchu ulicznym. Aby zdążyć do kolejnego Punktu Kontroli Czasu należało osiągać średnią prędkość przejazdową w granicach 50-110 km/h.

Wydarzenie to stało się okazją do przygotowania okolicznościowego zegarka, na którego tarczy można odnaleźć zegary w króla szos lat 80-tych i charakterystyczny prędkościomierz. Odniesień do rajdu jest więcej – zegarek będzie dostępny od maja w limitowanej edycji 125 sztuk. Przygotowany został przez Warszawską manufakturę Xicorr, która specjalizuje się w „motoryzacyjnych” zegarkach.  W swoim portfolio oprócz zegarka inspirowanego Fiatem 125 ma Warszawę M20 i Syrenę Sport. Cena wynosi 2799 zł.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Ostatnio małżonka sprezentowała mi właśniu Miugo i to stał się numer jeden moich dodatków. Absolutnie ujmujący styl i precyzyjne wykonanie. Polecam zwrócic uwage na te marke, bo czuje, ze niedługo podbije rynek…

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

po co przepłacać ? ja mężowi kupiłam prosty piękny zegarek na miugo i przyznam, ze od razu sam sobie zamówił jeszcze jeden model. bardzo fajne jest to, ze mozna tam sobie zegarek zaprojektować, to bardzo fajny element tworzenia prezentu

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze