Actibump – inteligentne progi zwalniające
Pomysł aktywnego progu zwalniającego Actibump pochodzi ze Szwecji i świetnie się tam sprawdza. Jedziesz zbyt szybko? Wpadniesz w spowalniający dołek. Jedziesz przepisowo - drogę masz gładką jak stół!
Szwedzki Actibump kompletnie nie reaguje na pojazdy poruszające się z dozwoloną prędkością, a na piratów drogowych czeka pozioma przeszkoda, która opada kilka centymetrów w jezdnię tworząc zagłębienie.
System sterowany jest on-line. Administrator drogi może ustawić dozwoloną prędkość, ma też dostęp do statystyki czy zarządzania kalendarzem. Pojazdy uprzywilejowane nie aktywują progu, jeżeli zamontuje się w nich specjalne transpondery.
https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag
Tradycyjne, statyczne progi mają bardzo często niekorzystny wpływ na płynność ruchu drogowego, ruch pojazdów uprzywilejowanych oraz jakość warunków pracy zawodowych kierowców, a ponadto są przyczyną powstawania hałasu, wibracji podłoża itp. Actibump jest szeroko stosowany w Szwecji, a także testowany u naszych, czeskich sąsiadów. Czy aktywne systemy ograniczania prędkości przyjmą się na szeroką skalę?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Żaden próg zwalniający nie powinien być montowany przed przejściem dla pieszych. W sytuacji awaryjnego hamowania próg powoduje włączenie się systemu ABS i znaczące wydłużenie drogi hamowania. Pieszy na przejściu zostanie potrącony ze znacznie większą siłą. Najechanie na próg ze zbyt dużą prędkością może spowodować poważne uszkodzenia pojazdu i utratę kontroli nad nim.
Anonymous - 5 marca 2021
Na Litwie mają takie wydłużone progi z długim, niezbyt stromym najazdem i zjazdem. Przy przepisowej prędkości kąt jest tak dobrany, że zawieszenie amortyzuje to z łatwością, ale przy znacznym przekroczeniu masz wrażenie że wyskakujesz, a później zawieszenie dobija ale już na opadającym odcinku – jakby si wpadało w jakąś dziurę.
Anonymous - 5 marca 2021
Szwedzi to mają łeb 😀 A ogólnie z wynalazków drogowych ciekawi mniej jak rozwinie się pomysł na drogi z tworzywa sztucznego.