Ewa Kania

Kierowcy zapominają o jednej rzeczy w sprawie klimatyzacji, a teraz mają problem

Wśród nas nie brakuje kierowców, którzy o klimatyzacji w samochodzie przypominają sobie dopiero wtedy, gdy przychodzi fala upałów. Jeśli jesteś jednym z nich, to teraz możesz mieć poważny problem.

Spis treści

Kierowcy zwykle pamiętają o podstawowych zasadach eksploatacji samochodu. Takich jak wymiana oleju, czy stawianie się na okresowych badaniach technicznych. Ale ilu z nich pamięta o tym, że również klimatyzacja wymaga odpowiedniego traktowania?

Klimatyzacja w samochodzie – jak często ją serwisować?

Niektórzy uważają to za niepotrzebny wydatek, ale mechanicy nie mają wątpliwości – przegląd klimatyzacji powinniśmy wykonywać raz do roku. Najczęściej zaleca się robić to na wiosnę. Po pierwsze dlatego, żeby upewnić się, że wszystko działa poprawnie, przed intensywnym jej używaniem latem.

Po drugie w okresie jesienno-zimowym mogło pojawić się w układzie sporo wilgoci, zanieczyszczenia, grzyby, a nawet liście. Wpływa to na wydajność pracy klimatyzacji, a także na to, czy jej działanie nie będzie miało negatywnych skutków dla naszego zdrowia.

Rewolucja w nowych samochodach. Od lipca wszystkie będą śledziły kierowców

Co powinien obejmować przegląd klimatyzacji?

Podczas standardowego przeglądu klimatyzacji, powinno się:

  • wymienić filtr kabinowy
  • wykonać odgrzybianie
  • przeprowadzić diagnostykę systemu
  • skontrolować przepływ czynnika
  • sprawdzić odpływ wody z parownika

Zwłaszcza dwie pierwsze czynności są istotne, ponieważ zanieczyszczony filtr oraz rozwijające się w układzie grzyby i pleśń, to nie tylko źródło brzydkiego zapachu, ale również potencjalnych chorób układu oddechowego.

Pozostałe czynności mają na celu sprawdzenie, że wszystkie podzespoły klimatyzacji działają prawidłowo. To ważne, ponieważ zaniedbana klimatyzacja może ulec awarii, a koszty jej naprawy bywają spore.

Czy każdy przegląd klimatyzacji wymaga uzupełnienia czynnika chłodzącego?

Zwykle nie ma takiej potrzeby. Roczne zużycie czynnika jest zwykle nieduże (40-60 gramów), więc nie ma powodu by go uzupełniać. Jeśli znika on szybciej, to powodem może być nieszczelność układu, co trzeba zdiagnozować i naprawić.

Nie można tego zaniedbywać, ponieważ zbyt mała ilość czynnika sprawia, że klimatyzacja przestaje chłodzić, ale po pewnym czasie doprowadza to do zatarcia się sprężarki, a jej naprawa może pochłonąć kilka tysięcy złotych. Dlatego bardzo ostrożnie należy podchodzić do ogłoszeń sprzedaży samochodów z dopiskiem „klima sprawna, do nabicia”. Jeśli wszystko z nią dobrze, to niech sprzedający sam ją nabije.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze