Ewa Kania

Transport o wadze 150 ton dotarł na odcinek drogi S1. To ważny fragment TST

Droga ekspresowa S1 to część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, więc zakończenie jej budowy będzie niezwykle ważne z punktu widzenia dalekobieżnego transportu. Na jeden z budowanych odcinków tej drogi trafił właśnie ważny transport.

Spis treści

Ogromny transport dotarł na budowę drogi S1

Niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w 3 godziny przebyła ponad trzykilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady.

W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia wykonane jest już prawie 230 m obudowy zasadniczej. 

Postępy na budowie nowego odcinka drogi S1

W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, zakończono już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowalnych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach szacowane jest na ponad 65 procent. 

Z kolei prace drogowe są zakończone już w około 70 procentach. W ramach inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic (L1) na Węźle Milówka o dł. 0,45 km.

Do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka (za wyjątkiem L1). Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej na całym odcinku drogowym.

Kierowca Mercedesa AMG za wszelką cenę chce być najszybszy. Efekt jest żałosny

Kiedy pojedziemy nowym odcinkiem drogi S1?

Umowa na budowę nowego odcinka drogi S1 o wartości prawie 1,4 mld złotych, podpisano 10 października 2019 r. Pierwotnie fragment miał być oddany 10 sierpnia 2023 r, ale względu na problemy, jakie napotkał wykonawca podczas robót, dopuszczenie do ruchu całego odcinka S1 przewidywane jest na 2025 r.

Droga ekspresowa S1 jest częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej

Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Odcinek Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej. 

W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze