Yamaha i Rajd Dakar – koniec po 44 latach
Jeszcze miesiąc temu mogliśmy podziwiać fabryczny zespół Monster Energy Yamaha Rally podczas Rajdu Dakar. Jak się okazuje, po występach Yamahy pozostaną już tylko wspomnienia.
Japońska firma wycofuje się z kolejnych startów w imprezie, a także z całego cyklu Mistrzostw Świata FIM Cross-Country. Yamaha jest jedyną marką na rynku, która wystąpiła we wszystkich edycjach legendarnego Rajdu Dakar.
Dowiedz się więcej na temat Rajdu Dakar w Motocaina.pl
Yamaha przez lata w czołówce
W 1979 roku w debiucie tej imprezy udało się osiągnąć triumf za sprawą Cyrila Neveu, który najszybciej zameldował się na mecie modelem Yamaha XT500. Rok później udało się powtórzyć ten sukces.
W latach 90. ubiegłego wieku Yamaha osiągnęła aż sześć sukcesów za sprawą Stephana Peterhansela. Wisienką na torcie było zwycięstwo Ediego Orioli w 1997 roku.
W 2004 i 2005 roku David Frétigné wygrał w klasie 400 ccm Super Production jadąc modelem WR450F 2-Trac. Gdy Rajd Dakar w 2009 roku przeniósł się do Ameryki Południowej David zdobył trzecie miejsce.
W 2011 i 2012 roku na podium stanął Hélder Rodrigues, a edycja zorganizowana w 2014 roku zakończyła się trzecim miejscem Oliviera Paina.
W 2015 roku na Dakarze zameldował się zupełnie nowy model – WR450F Rally. Nowy sprzęt pozwalał na rywalizację ze ścisłą czołówką, ale w 2018 roku Adrien van Beveren jadący w barwach Monster Energy Yamaha Rally stracił pewne zwycięstwo na kilka kilometrów przed metą. W tym roku był przez długi czas liderem, ale zameldował się na czwartym miejscu.
Zobacz: Rajd Dakar 2022 – trasa
Koniec przygody z Dakarem
Po tak długiej historii popartej wieloma sukcesami Yamaha poinformowała, że po 44. edycjach Rajdu Dakar nie będzie już wystawiać motocykla WR450F Rally.
Japoński producent będzie obecny w kategorii SSV, wystawiając prototypowy motocykl YXZ1000R. W dwóch poprzednich edycjach Yamaha zgarnęła na tym motocyklu kolejno drugie i szóste miejsce.
„Yamaha ma długą i bogatą historię startów w Rajdzie Dakar, począwszy od pierwszej edycji w 1979 roku. Ja sam pasjonuję się tą imprezą, bo dwukrotnie w niej startowałem i przez wiele lat ściśle współpracowałem z Jean-Claude Olivierem.
On nie tylko wygrywał etapy Rajdu Dakar, ale też nadzorował najbardziej udany okres Yamahy w rajdach. Podczas gdy Dakar, pomimo wyprowadzki z Afryki, pozostał blisko swoich korzeni, to świat mocno się zmienił. Nasi klienci off-roadowi mają teraz inne oczekiwania i szukają innych produktów.
My musimy zaspokoić te potrzeby, jeśli chcemy pozostać w tym segmencie rynku. Z tego powodu postanowiliśmy zakończyć naszą długą historię na dwóch kołach w Rajdzie Dakar i Mistrzostwach Świata w Rajdach Cross-Country, jednocześnie wzmacniając nasze zaangażowanie w ściganie się w Dakarze na czterech kołach z Yamahą YXZ1000R SSV”. – poinformował Dyrektor Generalny Yamaha Motor Europe, Eric de Seynes.
Producent chce wyjść naprzeciw zmieniającym się wymaganiom klientów w segmencie off-road. Pomoże w tym nowy projekt Yamaha Tenere 700 World Raid.
„Zaangażowanie Yamahy w rajdy motocyklowe nie skończyło się jednak całkowicie. Nasz udział w nich w przyszłości musi mieć bliższy związek z aspiracjami naszych klientów, poprzez rozwijanie potencjału Tenere 700 w kierunku, który umożliwi im ponowne odkrycie najbardziej wymagającej odsłony rajdów motocyklowych” – dodawał na koniec de Seynes.
Najnowsze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży. Zapewniają mobilność, a także niezależność w bliższym i dalszym podróżowaniu. Późną jesienią, gdy zmienna aura jest wyzwaniem dla planowania pieszych wędrówek, zachęcamy do odwiedzenia miejsc, gdzie pasja do klasycznej motoryzacji przybrała fascynującą formę niezwykłych, muzealnych ekspozycji. -
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
Zostaw komentarz: