36
1
XPENG, chiński producent elektrycznych samochodów, właśnie debiutuje w Polsce z trzema modelami: sportowym sedanem P7, SUV-em coupe G6 oraz flagowym SUV-em G9. Każdy z nich łączy futurystyczny design, zaawansowaną technologię i konkurencyjne osiągi – często przewyższając Teslę, Audi czy BMW. Czy XPENG ma szansę podbić polski rynek, oferując więcej za mniej? Sprawdziłam wszystkie trzy modele na torze, porównując je z europejską konkurencją. Oto wnioski!
Przeczytaj też o tym, dlaczego XPENG wybrał Polskę – tu.
XPENG G9 to flagowy SUV marki, który łączy muskularną sylwetkę z eleganckimi detalami. Długość nadwozia wynosi 4937 mm, co czyni je o 12 cm krótszym od Tesli Model X, ale dłuższym o 2 mm od BMW X5. Design G9 to połączenie nowoczesności i funkcjonalności – opływowe linie, panoramiczny dach i ukryte klamki nadają mu nieco futurystyczny wygląd.
Wrażenia z pierwszych jazd trzema modelami Xpeng na poniższym wideo.
Wnętrze G9 to prawdziwa strefa komfortu. Dominują ekrany: 10,2-calowy wyświetlacz kierowcy oraz 15-calowy ekran centralny, który umożliwia odtwarzanie multimediów w trakcie jazdy. Fotele przednie są wentylowane, podgrzewane i oferują funkcję masażu, a pasażer z przodu może skorzystać z podnóżka z masażem – to rzadkość w tej klasie aut.
Dla pasażerów z tyłu również przygotowano fotele z masażem, w tym na podudzia, co jest niespotykane nawet w luksusowych SUV-ach. System audio Dynaudio z 22 głośnikami (moc 2150 W) zapewnia dźwięk na poziomie sali koncertowej – naprawdę świetny. Co ciekawe, G9 ma funkcję Private Mode – dwa głośniki w zagłówkach pozwalają kierowcy słuchać radia lub prowadzić rozmowę telefoniczną, podczas gdy np. dzieci śpią z tyłu.
G9 wyposażono w system XPILOT 4.0, który oferuje funkcje jazdy autonomicznej , w tym zmianę pasa i parkowanie. Auto ma 29 czujników, np. systemy prewencyjne:
Unikalną funkcją jest dozór wideo (podobnie jak w Tesli), który nagrywa 80 sekund przed zdarzeniem wokół auta. Nagranie można udostępnić na telefon.
G9 oferuje dwa warianty napędu:
Bateria 98 kWh (NCM) zapewnia zasięg do 570 km wg WLTP. Dzięki architekturze 800 V, G9 ładuje się ultraszybko na ładowarce o mocy 350 kW:
XPENG G9 stawia czoła takim modelom jak Tesla Model X, Audi e-tron i BMW iX., oferując podobne osiągi i wyposażenie. W Polsce model ten będzie dostępny z 7-letnią gwarancją.
G9 wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem (architektura 800 V), bogatszym wyposażeniem standardowym (m.in. fotele z masażem dla wszystkich pasażerów) oraz lepszą izolacją akustyczną. Tesla Model X ma wprawdzie więcej mocy w wersji Plaid, ale kosztuje znacznie więcej, a Audi e-tron nie dorównuje zasięgiem ani szybkością ładowania.
XPENG G9 wchodzi więc w ostry konkurencyjny pojedynek z czołowymi elektrycznymi SUV-ami premium:
Parametr | Standard | Long Range | Performance AWD |
---|---|---|---|
Bateria | 78.2 kWh | 98 kWh | 98 kWh |
Moc | 313 KM | 313 KM | 551 KM |
0-100 km/h | 6.4 s | 6.4 s | 3.9 s |
Zasięg (WLTP) | 460 km | 570 km | 520 km |
Ładowanie DC | 260 kW | 300 kW | 350 kW |
G6 to elektryczny SUV coupe, który jest wyższy od BMW X4, Tesli Y i BYD Seal. Długość nadwozia przekracza konkurentów, oferując więcej przestrzeni. Design łączy sportową elegancję z aerodynamicznymi detalami, takimi jak opadający dach i ukryte klamki.
Wnętrze G6 to połączenie minimalizmu i technologii. System multimedialny Xmart OS działa na 14,96-calowym ekranie dotykowym, a kierowca ma do dyspozycji 10,2-calowy wyświetlacz. Fotele są podgrzewane i chłodzone, z podparciem ud i oparcia.
Ciekawostką jest chłodzona ładowarka indukcyjna 50 W dla telefonów. G6 ma też lepszą izolację akustyczną niż Tesla Y – na autostradzie hałas wynosi zaledwie 64 dB (Tesla Y: 67,7 dB).
G6 oferuje dwa pakiety baterii:
Napęd RWD to sportowe wrażenia z jazdy, większa intuicyjność zachowania auta, ale też na płycie poślizgowej większa „zabawa” – tu trzeba panować nad autem mocniej, zwłaszcza, gdy dla szkolenia umiejętności wyłączymy elektroniczne systemy panowania nad trakcją. Wersja AWD oferuje 476 KM i 0-100 km/h w 4 s. Jest znacznie bardziej stabilna na śliskiej powierzchni. Ładowanie z mocą 280 kW pozwala naładować baterię 10-80% w mniej niż 20 minut.
G6 walczy z Teslą Model Y, Fordem Mustang Mach-E, ewentualnie Kią EV6. Jego największe atuty to lepsza izolacja akustyczna (64 dB vs. 67,7 dB w Tesli Y), szybsze ładowanie (280 kW vs. 250 kW w Model Y) oraz przestronne wnętrze. Ford Mustang Mach-E oferuje sportowe prowadzenie, ale przegrywa zasięgiem.
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Polestar 4
Tesla Model Y
Wersja | Bateria | Moc | 0-100 km/h | Zasięg | Ładowanie |
---|---|---|---|---|---|
RWD Standard | 66 kWh | 258 KM | 6.6 s | 435 km | 215 kW |
RWD Long Range | 87.5 kWh | 288 KM | 6.2 s | 570 km | 280 kW |
AWD Performance | 87.5 kWh | 478 KM | 4.0 s | 550 km | 260 kW |
P7 to czterodrzwiowy fastback o aerodynamicznej sylwetce. Wersja AWD Performance ma 473 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s. Wariant z napędem RWD oferuje zasięg 576 km WLTP.
Na pokładzie Xpenga P7 zastaniemy system XPILOT 3.0, który umożliwia jazdę autonomiczną. Wszelkie aktualizacje systemu są wysyłane OTA (over the air), czyli bezprzewodowo. Wnętrze zdobią ekrany 10,25″ i 14,96″, działające podobnie jak w Tesli lub Fordzie Mustangu Mach-E. System audio klasy premium jest naprawdę świetny.
P7 mierzy się z Teslą Model 3, BMW i4 i Polestarem 2. Wersja AWD Performance (473 KM, 4,1 s do 100 km/h) dorównuje dynamiką Tesli Model 3 Performance. BMW i4 ma bardziej prestiżową markę, ale słabszy zasięg, a Polestar 2 – choć wybitnie stylowy – nie oferuje tak zaawansowanego systemu autonomicznej jazdy jak XPILOT 3.0.
Tesla Model 3
BYD Han
Audi A4 e-tron (2024)
Mercedes-Benz EQE
BMW i4
Hyundai Ioniq 6
Polestar 2
Wersja | Bateria | Moc | 0-100 km/h | Zasięg | Ładowanie |
---|---|---|---|---|---|
RWD Long Range | 86.2 kWh | 276 KM | 6.7 s | 576 km | 175 kW |
AWD Performance | 86.2 kWh | 473 KM | 4.1 s | 505 km | 175 kW |
XPENG oferuje obecnie trzy opisane powyżej modele elektryczne na polskim rynku, każdy w różnych wariantach cenowych.
XPENG G9 dostępny jest od 252 900 zł.
XPENG G6, rozpoczyna swoją cenę od 203 900 zł.
XPENG P7 kosztuje od 216 900 zł.
Wszystkie modele objęte są programem dopłat NaszEauto oraz 7-letnią gwarancją, co czyni je atrakcyjną propozycją w segmencie elektrycznym. Główne atuty Xpenga to dobry stosunek ceny do jakości, duży zasięg i ciekawe rozwiązania technologiczne. Słabsze strony to mniejsza rozpoznawalność marki w Europie i niepewność dotycząca sieci serwisowej. W bezpośrednich porównaniach technicznych auta te wypadają często lepiej niż konkurencja, szczególnie w kategoriach wyposażenia i technologii.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
O modelach Toyoty mówi się zazwyczaj w kontekście niezawodności i oszczędnej hybrydy pod maską. Toyota C-HR 2025 to jednak propozycja kompletna - wyjątkowy styl, zaawansowane technologie i przełomowa hybryda łączą się w tym modelu z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Systemy wspomagania kierowcy czuwają nad drogą przez cały czas, a nowa Toyota C-HR jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Jakie systemy wchodzą w wyposażenie modelu? Jak działa najnowsza wersja Toyota Safety Sense? Oto wszystko, co warto wiedzieć o bezpieczeństwie w kompaktowym SUV-ie Toyoty.Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
O modelach Toyoty mówi się zazwyczaj w kontekście niezawodności i oszczędnej hybrydy pod maską. Toyota C-HR 2025 to jednak propozycja kompletna - wyjątkowy styl, zaawansowane technologie i przełomowa hybryda łączą się w tym modelu z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Systemy wspomagania kierowcy czuwają nad drogą przez cały czas, a nowa Toyota C-HR jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Jakie systemy wchodzą w wyposażenie modelu? Jak działa najnowsza wersja Toyota Safety Sense? Oto wszystko, co warto wiedzieć o bezpieczeństwie w kompaktowym SUV-ie Toyoty.Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
O modelach Toyoty mówi się zazwyczaj w kontekście niezawodności i oszczędnej hybrydy pod maską. Toyota C-HR 2025 to jednak propozycja kompletna - wyjątkowy styl, zaawansowane technologie i przełomowa hybryda łączą się w tym modelu z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Systemy wspomagania kierowcy czuwają nad drogą przez cały czas, a nowa Toyota C-HR jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Jakie systemy wchodzą w wyposażenie modelu? Jak działa najnowsza wersja Toyota Safety Sense? Oto wszystko, co warto wiedzieć o bezpieczeństwie w kompaktowym SUV-ie Toyoty.Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
O modelach Toyoty mówi się zazwyczaj w kontekście niezawodności i oszczędnej hybrydy pod maską. Toyota C-HR 2025 to jednak propozycja kompletna - wyjątkowy styl, zaawansowane technologie i przełomowa hybryda łączą się w tym modelu z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Systemy wspomagania kierowcy czuwają nad drogą przez cały czas, a nowa Toyota C-HR jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Jakie systemy wchodzą w wyposażenie modelu? Jak działa najnowsza wersja Toyota Safety Sense? Oto wszystko, co warto wiedzieć o bezpieczeństwie w kompaktowym SUV-ie Toyoty.Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Zostaw komentarz: