Wyjazd samochodem elektrycznym na wakacje? Ładowanie auta może być wyzwaniem
Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów elektrycznych. Ładowanie pojazdów elektrycznych, tak szybko jak tankowanie benzyny, to marzenie większości właścicieli elektryków, które na razie jest dalekie od spełnienia.
Wzrost liczby aut z zieloną tablicą na polskich drogach i czas wakacyjnych podróży będą ważnym testem wydajności dla infrastruktury ładowania w Polsce.
Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA, na koniec marca 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 45 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym, a w całym pierwszym kwartale tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 5700 sztuk. Na dane z drugiego kwartału należy jeszcze poczekać, ale przekroczenie bariery 50 tysięcy EV w Polsce jest realne.
Z danych GreenWay Polska wynika, że w sezonie letnim padają rekordy pod względem liczby kierowców korzystających z usług ładowania aut i użytej przez nich energii. Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska, wyznał:
W ubiegłym roku tylko w lipcu kierowcy pobrali z naszych ładowarek trzy razy więcej energii, niż w ciągu sześciu miesięcy rok wcześniej. W tym roku, przy zbliżającym się do wykładniczego tempie przyrostu liczby EV, spodziewamy się skokowego wzrostu zapotrzebowania na usługę ładowania, w szczególności w czasie wakacji.
Czy jadąc samochodem elektrycznym na wakacje bez problemu naładujemy go, podróżując np. nad morze czy w góry?
Stacje ładowania w Polsce
Pod koniec maja 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2190 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 253 punkty). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Z każdym dniem jest ich jednak coraz więcej.
Od 2017 roku publiczna infrastruktura ładowania GreenWay rośnie w tempie około 6 nowych stacji ładowania miesięcznie, a od początku tego roku do końca maja spółka włączyła do sieci 48 nowych stacji. GreenWay zapewnia, że w najbliższych tygodniach uruchomi 20 kolejnych urządzeń. Jest więc spora szansa na to, że po wakacjach największa w Polsce sieć ładowania będzie już liczyła ponad 400 ogólnodostępnych stacji.
Większa moc stacji ładowania
Podczas podróży dla kierowcy i jego pasażerów niezwykle istotny jest czas, jaki spędzają ładując samochód w trasie. Tu kluczową rolę odgrywa moc ładowarki. Równolegle do rozbudowy sieci, GreenWay zajmuje się więc podnoszeniem mocy stacji w najbardziej uczęszczanych przez podróżnych lokalizacjach, a także wymianą urządzeń, które się nie sprawdziły, na bardziej niezawodne.
Do końca lata tego roku kierowcy uzupełnią energię nowymi ładowarkami o mocy 150 kW lokalizacjach, gdzie dotąd funkcjonowały starsze i słabsze urządzenia:
- Gryf Szczecin
- Revia Park Zamość
- Galeria Solna Inowrocław
- Kaufland Wrocław III
- Kaufland Elbląg
- Skanska S.A. Wrocław
- MZK Koszalin
- Restauracja Stare Jabłonki
- Kaufland Rzeszów
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku spółka zwiększyła moc około czterdziestu stacji ładowania z 40 kW do 50 kW. Obecnie, w celu poprawy jakości usług, GreenWay prowadzi wymianę 14 ultraszybkich ładowarek producenta EVBox na urządzenia marki Delta. W przypadku pięciu lokalizacji przebudowa już trwa, a uruchomienie nowych ładowarek o mocy do 200 kW zaplanowane jest na koniec lipca w następujących lokalizacjach:
- MOP Malankowo kier. Toruń
- MOP Malankowo kier. Gdańsk
- Hotel Dwór Sójki Kutno
- Stacja Paliw Orlen Łyszkowice
- Citronex Zgorzelec
W przypadku dwóch lokalizacji, prace rozpoczną się w lipcu i potrwają do końca września. W tych miejscach, w okresie lipiec-wrzesień, kierowcy mogą się spodziewać utrudnień z korzystania z usług ładowania:
- BP Niepruszewo
- BP Strzelce Opolskie
W lutym tego roku GreenWay informował o otrzymaniu 85 milionów EUR na inwestycje w rozwój firmy i sieci stacji ładowania. Pozyskany kapitał spółka przeznacza na rozbudowę sieci stacji ładowania i rozwój potencjału technologicznego, które maja się przyczynić do dalszej poprawy jakości świadczonych usług.
Źródło informacji: GreenWay, opracowanie własne
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: