
W tym roku w Polsce zarejestrowano 6965 samochodów elektrycznych i hybrydowych. To o 178% więcej niż rok temu!
Eksperci zwracają uwagę, że główną barierą jeszcze dynamiczniejszego rozwoju elektromobilności w naszym kraju pozostaje zbyt wysoki koszt elektryków. Sytuacja ulegnie zmianie dopiero wtedy, kiedy ceny pojazdów elektrycznych zrównają się z cenami spalinowych odpowiedników.
Do tego czasu Polska musi zadbać o poszerzenie infrastruktury m.in. o ładowarki dostępne na osiedlach mieszkaniowych oraz strefy parkingowe dla elektromobili.
– Poziom sprzedaży w Unii Europejskiej oraz widoczna priorytetyzacja aut elektrycznych przez producentów wskazują, że mamy do czynienia już nie z ewolucją a rewolucją w obszarze elektromobilności. I między innymi infrastruktura oraz dalszy rozwój baterii, aby miały większy zasięg, muszą za tym nadążyć – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.. I dodaje: – Choć bardzo dobre półrocze zarówno pod względem dynamiki sprzedaży, jak i wzrostu udziału aut elektrycznych w całości rejestracji osobówek odnotowaliśmy także w Polsce, to przy aktualnym poziomie cen i dopłat rządowych, pojazdy te pozostają poza finansowym zasięgiem większości Polaków. Na przykład w Rumunii dopłaty do elektryków wynoszą ok. 40 tys. zł, podczas gdy u nas ponad dwa razy mniej. Dlatego, w optymistycznym scenariuszu potrzebujemy jeszcze minimum 5, w pesymistycznym – nawet 10 lat, zanim elektryki staną się powszechnym widokiem na naszych ulicach. Wówczas koszty wytworzenia aut elektrycznych i tradycyjnych zrównają się. Również za około 5 lat spodziewamy się pierwszej fali używanych elektryków, które dotrą do nas m.in. z Niemiec, gdzie aut tego typu jeździ w tej chwili już milion. Jednak do tego czasu powinniśmy skupić się na poszerzaniu niezbędnej infrastruktury – mówi Gos.
Daleko od średniej unijnej
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w I półroczu br. w Polsce zostało sprzedanych 6 965 nowych samochodów z napędem elektrycznym: 2 486 aut w pełni elektrycznych (+120% r/r) oraz 4 479 hybryd plug-in (+226% r/r). Może cieszyć zarówno dynamika – 178% r/r, jak i udział w rejestracji wszystkich nowych osobówek, który w ciągu roku podwoił się z 1,4% do 2,86%. Średnia unijna pozostaje ponad pięć razy wyższa (15%). Natomiast wolumen sprzedaży pozwolił Polsce zająć dopiero 13. miejsce w Unii Europejskiej. Pierwszą trójkę tworzą kolejno Niemcy, Francja oraz Szwecja, z czego prawdziwy boom na elektryki obserwujemy w dwóch pierwszych krajach, gdzie łącznie sprzedano ich w tym roku już 450 tysięcy! W regionie CEE Polska objęła pozycję lidera, wyprzedzając Czechy i Węgry.
Hybrydy popularniejsze od diesli
Jeśli już Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem to najczęściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało ich zarejestrowanych 62 789 (+171% r/r). Taki wynik daje nam bardzo dobre 5. miejsce w UE. Natomiast 26% udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I połowie br. jest sporo lepszy do średniej Unii Europejskiej (18,9%). Co warte podkreślenia, diesli w tym okresie sprzedało się w Polsce niemal o połowę mniej niż hybryd (34 000 sztuk). Prym nadal wiodą silniki benzynowe z 54% udziałem w rynku. W całej Unii r/r udział diesli w całkowitej sprzedaży spadł z 29% do 22%, a silników benzynowych z 52% do 42% rejestracji.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym