
W co się spakować na motocykl? Kufry, sakwy, torby motocyklowe
Gdy chcemy wyruszyć na dłuższą motocyklową wycieczkę, to zwykle potrzebujemy dołożyć do motocykla przestrzeń bagażową. W co się spakować na motocykl?
Podczas dłuższych wypraw motocyklowych przydaje się wiele dodatkowych rzeczy, które trzeba w jakiś sposób zabrać ze sobą. Kufry, sakwy i torby motocyklowe pozwalają na dowolne zagospodarowanie powstałej przestrzeni bagażowej i bezpieczny przewóz rzeczy na motocyklu. Różne rozwiązania bagażowe mają swoje plusy i minusy oraz wiele wielkości do wyboru. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji, w co się spakować na motocykl.
Przykładowa lista rzeczy do zabrania w dłuższą podróż: https://www.motocaina.pl/artykul/co-spakowac-w-dluga-podroz-motocyklowa-17521.html
Jak się pakować na małą i dużą wyprawę motocyklową? https://www.motocaina.pl/artykul/jak-sie-pakowac-na-mala-i-duza-wyprawe-motocyklowa-19173.html
Spis treści
- W co się spakować na motocykl? Kufry, sakwy, torby motocyklowe
W co się spakować na motocykl? Kufry, sakwy, torby motocyklowe
W co się spakować na motocykl – kufry twarde
Kufer centralny z tworzywa
Kufry z tworzywa są twarde i zamykane na zamek, dlatego oferują większy poziom bezpieczeństwa bagażu, niż torby materiałowe. A także lepiej chronią przed uszkodzeniami i przemoczeniem sprzęt elektroniczny.
Do montażu takiego kufra potrzebujemy jednak kilka elementów, zwykle kupowanych oddzielnie: stelażu bagażnika (dedykowanego do naszego modelu motocykla), płyty montażowej na ten bagażnik (dedykowanej do wybranego kufra) oraz właściwego kufra centralnego.

Większość producentów motocykli ma w swojej ofercie kufry twarde, jednak ich cena jest zwykle wyższa, niż zakup kompletu marki, która specjalizuje się typowo w asortymencie bagażowym do motocykli.
Kufry boczne z tworzywa
Żeby zamontować twarde kufry boczne – konieczny będzie montaż stelaży po obu stronach motocykla, które dedykowane są do danego modelu motocykla oraz wybranego modelu kufrów bocznych. Zwykle takie kufry łatwo jest wypiąć i zabrać ze sobą. Należy pamiętać o tym, że kufry boczne mają wpływ na szerokość motocykla oraz ograniczają możliwość ciasnego przemieszczania się obok samochodów.

Kufer centralny z aluminium
Tego typu kufry najczęściej wybierane są do motocykli enduro i turystycznych. Są bardziej pakowne, bo kształt mają bardziej prostokątny. Przy czym też są bardziej trwałe i odporne na zniszczenie podczas ewentualnych upadków.

Kufry boczne z aluminium
Żeby zamontować aluminiowe kufry boczne – konieczny będzie montaż stelaży po obu stronach motocykla, które dedykowane są do danego modelu motocykla oraz wybranego modelu kufrów bocznych. Zwykle takie kufry łatwo jest wypiąć i zabrać ze sobą.

Należy pamiętać o tym, że kufry boczne mają wpływ na szerokość motocykla oraz ograniczają możliwość ciasnego przemieszczania się obok samochodów. A także o tym, że w przypadku wypadku czy upadku – takie kufry mogą być przyczyną dodatkowych kontuzji.
Kufry o regulowanej wielkości z tworzywa
To bardzo ciekawe rozwiązanie, które pozwala na uzyskanie różnych pojemności kufra (w zależności od potrzeby).

W co się spakować na motocykl – sakwy, torby miękkie
Sakwy i torby centralne, tekstylne, miękkie
To lekkie rozwiązanie zastępujące centralny kufer twardy. Plusem takiego rozwiązania jest niska cena, a szczególnie ma to sens, gdy z bagażem jeździmy okazyjnie i skompresowane torby gdzieś musimy przechować. Minusy są takie, że sam materiał nie zabezpieczy bagażu przed kradzieżą, zniszczeniem, wilgocią.

Sakwy i torby tekstylne, boczne, miękkie
To dobre rozwiązanie, gdy dodatkowej przestrzeni bagażowej potrzebujemy tylko na urlopie. To tanie rozwiązanie, a większość takich sakw można zamontować bez potrzeby montażu stelaży bocznych (na samych pasach tekstylnych, montażowych). Takie sakwy nie poszerzają bryły motocykla tak znacznie, jak kufry twarde.

Minusy są takie, że sam materiał nie zabezpieczy bagażu przed kradzieżą, zniszczeniem, wilgocią. A gdy chcemy kufry zabrać ze sobą do namiotu czy pokoju – to trzeba je całkowicie demontować, a rano zakładać od nowa. Można wtedy rozważyć użycie przenośnych torb wewnętrznych.
Sakwy i torby tekstylne, półtwarde, boczne lub centralne
To rodzaj sakw tekstylnych dodatkowo usztywnianych, co zwiększa ich pakowność i wytrzymałość. Taka budowa też sprawia, że wyglądają ładnie, nawet na pusto.

Rollbag centralny
Rollbag to typ torby na motocykl w formie wodoodpornego worka, którego zamyka się poprzez rolowanie (tym samym regulując jego wielkość). Rolowanie może być pionowe lub poziome, z czego poziome pozwala na lepszy dostęp do zawartości torby. Rollbag centralny może zastępować kufer centralny na bagażniku, ale może też być dodatkową torbą na siedzeniu pasażera.

Rollbagi boczne
Takie rozwiązanie zwykle wymaga stelaża po obu stronach motocykla, by do nich umocować wybrane rollbagi boczne. Takie rozwiązanie jest często wybierane do jazdy w terenie, jako bezpieczniejsze dla nóg motocyklisty przy ewentualnych upadkach.

W co się spakować na motocykl – małe torby tekstylne
Na siedzenie pasażera/zadupek
To małe, tekstylne torby na podręczne rzeczy, które możemy przyczepić z tyłu motocykla. Dobrze jest mieć pod ręką np. wodę, jedzenie, ciemne okulary, czy inne drobiazgi.

Na bak
Torby na bak mogą być małe – podręczne, jak i całkiem pojemne (są też takie o regulowanej zamkami pojemności). To dodatkowa przestrzeń bagażowa w dość nietypowym miejscu. Torba może być mocowana na paski, magnesy lub przez dedykowany uchwyt mocowany na wlewie paliwa.

Na gmole
To małe torby tekstylne, którymi łatwo można zagospodarować wolną przestrzeń między rurkami gmoli. Można je przeznaczyć na transport podręcznych rzeczy, dodatkowych narzędzi, czy akcesoriów. Pomysłowe i praktyczne.

Najnowsze
-
6. Rajd Motocyklowy Weteranów – hołd na dwóch kołach dla tych, którzy nie wrócili z misji. Start już 24 kwietnia!
Wkrótce rusza 6. edycja Rajdu Motocyklowego Weteranów - start już 24 kwietnia 2025 roku. Setki motocyklistów, weteranów i pasjonatów ruszą w trasę, by oddać hołd tym, którzy nie wrócili z misji. -
Od kartingu do F1 Academy? Kornelia Olkucka walczy o marzenia we włoskiej Formule F4!
-
XPENG P7, G6 i G9 – wideo z pierwszych jazd w Polsce! Ceny, dane techniczne, rywale. Oto chińskie modele, które rzucają rękawicę Tesli
-
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
-
Audi Q4 e-tron – elektryczny SUV klasy premium dla nowoczesnych kierowców
Zostaw komentarz: