Volvo EX30 – cena w Polsce, dane techniczne, opis. To najszybszy model w historii marki!
Volvo EX30 jest modelem, w którym marka Volvo widzi szansę na zwiększenie sprzedaży w Europie. Ile kosztuje i jaki jest?
Spis treści
- Volvo EX30 – silnik
- Volvo EX30 – bateria i moc ładowania
- Volvo EX30 – zasięg
- Volvo EX30 – wygląd
- Volvo EX30 – wnętrze
- Volvo EX30 – wyposażenie
- Volvo EX30 – bez Lidaru, za to z systemem kamer
- Volvo EX30 – wymiary
- Volvo EX30 – dane techniczne
- Volvo EX30 – cena w Polsce
Volvo EX30 to najmniejszy model szwedzkiej marki. Powstał na płycie podłogowej SEA i jest to pierwszy model Volvo, który z niej korzysta. Jest crossoverem, ma 423 cm długości i poza futurystyczną stylistyką wyróżnia się tym, że jest najszybszym autem w historii producenta. W zależności od wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s. Ta ostatnia wartość robi spore wrażenie – dotyczy wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm).
Od przyszłego roku EX30 będzie również dostępny jako wariant Cross Country – z większym prześwitem, 19-calowymi, czarnymi kołami i opcjonalnymi 18-calowymi z niestandardowymi oponami. Auto odróżnimy od odmiany standardowej po osłonach podwozia z przodu, z tyłu i po bokach, specjalnych czarnych panelach na przednim zderzaku i pokrywie bagażnika oraz logo Cross Country na masce. Zamówienia na tę specjalną wersję małego elektrycznego SUV-a będą przyjmowane w 2024 r., a produkcja ma się rozpocząć jeszcze w tym samym roku.
Volvo EX30 – silnik
Ten miejski elektryk dostępny będzie z:
- jednym silnikiem o mocy 272 KM i mniejszą lub większą baterią;
- dwoma silnikami o łącznej mocy 428 KM.
Topowy wariant przyspiesza do 100 km/h w jedynie 3,6 s. Z kolei zasięg na jednym ładowaniu wynosi, zależnie od wersji, do 480 km.
Volvo EX30 – bateria i moc ładowania
Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy); większy, o pojemności 69 kWh, w technologii NMC (zawiera lit, nikiel, mangan i kobalt i wytwarza energię wydajniej niż wariant LFP). Duży i mały akumulator mają niemal identyczną masę: około 420 kg.
Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia: 11 kW lub 22 kW. Moc ładowarki prądem stałym wynosi 150 kW dla wszystkich wersji. Volvo EX30 z dwoma silnikami i większą baterią można na szybkiej ładowarce naładować od 10 do 80 procent w nieco ponad 25 minut. Za pomocą wyświetlacza centralnego i aplikacji w samochodzie można ustawić natężenie prądu, maksymalny poziom ładowania i czas rozpoczęcia ładowania.
Volvo EX30 – zasięg
Zasięg Volvo EX30 wg WLTP wynosi:
- 344 km (bateria 51 kWh),
- 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś),
- 460 km (wersja AWD, 69 kWh).
Volvo EX30 – wygląd
Nadwozie wystylizowana wyjątkowo odważnie – łączy w sobie elegancję i nowoczesność. Ma spory rozstaw osi, duże koła i równe zwisy. Może być pokryty w jednym z pięciu barw lakieru: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy). W oczy rzucają się przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, ale i pionowe tylne lampy, odważniej „zinterpretowane” niż w większych modelach Volvo. EX30 można zamówić z felgami 18, 19 lub 20 cali.
Sposób poprowadzenia linii dachu oraz wyokrąglone i wygładzone powierzchnie nadwozia wyraźnie wskazują na to, że projektanci starali się obniżyć opór aerodynamiczny osiągając wynik Cx 0,28
Volvo EX30 – wnętrze
We wnętrzu zdecydowano się na odważny ruch. EX30 nie ma w ogóle ekranu wskaźników – jedynym źródłem informacji jest centralny ekran o przekątnej 12,3 cala, w którego górnej części znajdziemy informacje o prędkości jazdy, zasięgu czy stopniu naładowania baterii. Zobaczymy na ile kierowcy polubią takie rozwiązanie.
Kierownica jest nieco spłaszczona. Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią zamontowaną przy jej kolumnie. Brak wybieraka trybów jazdy w tunelu środkowym uwolnił miejsce, które wypełniło kilka praktycznych schowków.
Do wyboru będą cztery możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna).
System, tak jak w innych modelach Volvo, oparto na Android Automotive, więc samochód fabrycznie oferuje aplikacje Google’a, takie jak mapy. Ekran centralny będzie wyświetlał inne funkcje w zależności od sytuacji drogowej: na postoju będą podpowiadane kierowcy inne funkcje niż np. w trakcie jazdy.
Samochód będzie miał zaawansowane funkcje autonomicznego parkowania – bez konieczności dotykania pedału gazu. Docelowo samochód będzie można parkować sterując autem za pomocą smartfona.
Volvo EX30 – wyposażenie
Dostępne będą trzy poziomy wyposażenia.
- Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat),
- Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach),
- Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360).
Volvo EX30 ma niemal wszystkie systemy zapobiegające kolizjom z innymi pojazdami, we wszelkich scenariuszach drogowych (skrzyżowania, wyjazd z parkingu, niezamierzone zjechanie na przeciwległy pas ruchu). Nowością jest system zapobiegający otwarciu drzwi przez kierowcę lub pasażera, gdy obok jego samochodu przejeżdża rowerzysta lub inny pojazd.
Volvo EX30 – bez Lidaru, za to z systemem kamer
W odróżnieniu od większego modelu Volvo EX90 – w EX30 nie zastosowano Lidaru. Z przodu pojazdu umieszczono jednak radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. To nie koniec. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera.
Volvo EX30 – wymiary
Wymiary Volvo EX30 to (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Dla porównania XC40 ma: 4425 x 2034 x 1658 mm.
W długości EX30 jest o 19 cm krótszy od XC40 i o 4 cm krótszy od nieprodukowanego już modelu V40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30.
Volvo EX30 – dane techniczne
- Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
- Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
- Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
- Volvo EX30 wersje silnikowe:
1. Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP),
2. Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu),
3. Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu). - Przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,9 s.
- Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji
- Zawieszenie: z przodu ma zawieszenie typu McPherson, z tyłu: zawieszenie wielowahaczowe.
Volvo EX30 – cena w Polsce
Ceny za Volvo EX30 startują od 169 900 zł. Za tę kwotę otrzymujemy auto z baterią o pojemności 51 kWh i silnikiem o mocy 272 KM, napędzającym koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP).
To cena za wersję Core, w której mamy m.in. technologię Safe Space, adaptacyjny tempomat, 4-letnią subskrybcję na usługi cyfrowe – dostęp do Google Assistant, Google Mps i Google Play Store.
Volvo EX30 w wyposażeniu Plus kosztuje 184900 zł. Auto ma wówczas zasięg 480 km, a silnik 272 KM mocy. Bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Dodatkowo ponad to, co potrzymamy w odmianie Core, dostaniemy m.in. audio Harman Kardon.
Najwyższy poziom wyposażenia, to Volvo EX30 Ultra, które kosztuje w Polsce 219900 zł i zawiera m.in dach panoramiczny, funkcję park pilot oraz kamerę 360 st. To najmocniejsza odmiana z napędem na dwie osie i silnikami o mocy 428 KM. Zasięg ma wynosić 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh.
Zarówno cena, wyposażenie, jak i wygląd auta mogą sprawić, że będzie to jeden z bestsellerów marki.
Ciekawostka!
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
bruno POLSKA - 8 listopada 2023
Doskonały opis o tym samochodzie -wiec klient ma dobrze wyświetloną informacje o VOLVO EX30. DZIĘKUJE. I w ten sposób może podjąć decyzje. kupić nie kupić ???