Uszczelka pod głowicą – budowa, objawy usterki i koszt wymiany
W teorii uszczelka pod głowicą powinna wytrzymać cały okres eksploatacji. Jednak zazwyczaj ulega ona awarii przy ok. 200-300 tys. kilometrów, a czasami awaria zdarza się nawet wcześniej. Jak rozpoznać awarię uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą – nazywana również uszczelką głowicową – znajduje się pomiędzy głowicą, a kadłubem silnika. Odpowiada za uszczelnienie cylindrów oraz kanałów olejowych i chłodzących. Styk głowicy i kadłuba jest bardzo wymagającym miejscem ze względu na panującą tam temperaturę i ciśnienie. Dlatego z czasem uszczelka ulega uszkodzeniu.
Uszczelka pod głowicą – co to jest? Budowa
Uszczelka głowicowa jest płaskim elementem wykonanym z kompozytów i metali (np. stali lub miedzi). W uszczelce znajdują się otwory o różnej wielkości, które pełnią różne zadania. Największe odpowiadają za uszczelnienie cylindrów, a mniejsze to otwory przelotowe płynu chłodzącego, oleju silnikowego oraz otwory na śruby mocujące. Zadaniem uszczelki jest zapewnienie szczelności, dlatego jest elastyczna, aby mogła ona idealnie dopasować się do górnej powierzchni kadłuba i dolnej powierzchni głowicy. Ze względu na trudne warunki pracy uszczelki, gwarancją jej pełnego uszczelnienia są również śruby mocujące głowicę do kadłuba.
Uszczelka pod głowicą – przyczyny awarii
Teoretycznie uszczelka pod głowicą jest bezobsługowa, ale czasami ze względu na trudne warunki panujące w miejscu gdzie się znajduje uszczelka ulega uszkodzeniu. Do uszkodzenia uszczelki pod głowicą dochodzi najczęściej podczas przegrzania silnika. Najgorsze chwile uszczelka doświadcza, kiedy silnik nie rozgrzał się wystarczająco, a już zostaje poddany dużym obciążeniom oraz podczas długich górskich przejażdżek – wówczas może dochodzić do wcześniej wspomnianego przegrzewania silnika, co jest mordercze dla uszczelki.
Jednak przyczyn awarii jest dużo więcej, np.
- jej fabryczna wada,
- złe ustawienie wtrysku paliwa,
- złe zamontowanie uszczelki,
- źle wyregulowana instalacja gazowa LPG,
- źle przeprowadzony chiptuning.
Uszczelka pod głowicą – objawy uszkodzenia
Do najpopularniejszych objawów należą m.in. plamy oleju w płynie chłodniczym, ubytki w płynie chłodniczym, spaliny o białym kolorze, nierówna praca silnika na luzie, sadek mocy oraz tłusta maź (tzw. „majonez”, „masło”) pod korkiem wlewu oleju silnikowego. Jednak, jeśli zauważymy tego typu objawy to nie musimy od razu panikować. Niestety zdiagnozowanie awarii uszczelki bez odpowiedniego sprzętu jest trudne, ponieważ powyższe objawy mogą dotyczyć również innych awarii, które często nie są tak poważne jak uszkodzona uszczelka pod głowicą. Dopiero w sytuacji, kiedy kilka z nich występuje jednocześnie to możemy być niemal pewni, że doszło do uszkodzenia uszczelki.
Wymiana uszczelki pod głowicą – koszt
Niestety ze względu na położenie uszczelki głowicowej jej wymiana jest skomplikowanym procesem. W większości przypadków podczas wymiany uszczelki jest wymagany demontaż nie tylko głowicy, ale również kolektorów i napędu rozrządu. Z tego powodu jest to droga usługa. Za wymianę uszczelki zapłacimy do 1000 złotych, ale w przypadku bardziej zaawansowanych silników koszt może wynieść kilka tysięcy. Pomimo tak drogiej naprawy sama uszczelka jest tania – jej cena waha się od 50 do 200 złotych.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze: