Tylna półka, plastikowy jamnik i haftowane poduszki, czyli odkrywamy kolejne tajniki Muzeum Mercedes-Benz
Jeśli w połowie XX wieku byłeś mężczyzną i lubiłeś elegancko się ubierać, prawdopodobnie po wyjściu z domu zakładałeś kapelusz. Jednak w samochodzie – zwłaszcza w sedanie lub coupé – kapelusz można było zdjąć. Nieruchoma osłona bagażnika okazywała się idealnym miejscem, by go odłożyć.
Liczba mężczyzn noszących kapelusze spadała, ale tylna półka była niezmiennie przydatna – służyła do ekspozycji różnych akcesoriów, w tym „kiwających” piesków czy haftowanych etui na papier toaletowy lub poduszek. Przykłady takich akcesoriów prezentowane są na ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz.
Jamnik był jedną z najpopularniejszych ras psów w Niemczech. W latach 60. XX wieku stał się również ulubioną maskotką do samochodu – a ściślej, była to plastikowa figurka brązowego, krótkowłosego jamnika z ruchomą głową, kiwającą się podczas jazdy. W latach 80. straciła na popularności, ale niedługo później miłośnicy youngtimerów podarowali jej drugą młodość. Każdy, kto dziś szuka takiej figurki, znajdzie ją w sklepie Mercedes-Benz, jako oryginalne akcesorium z obrożą ozdobioną gwiazdą Mercedesa.
Haftowana poduszka na tylnej półce często nawiązywała do mebli w stylu biedermeier. Ale były też wersje o znaczącej zawartości: w latach 70. wiele samochodów miało na tylnej półce apteczkę, która wyglądała właśnie jak poduszka.
Kapelusze mają stałą miejsce w historii Mercedes-Benz – choć nie zawsze w kontekście tylnej półki. Na przykład pierwszy niemiecki kanclerz Konrad Adenauer miał wybrać na swój służbowy wóz Mercedesa 300 między innymi dlatego, że nosił kapelusz. Odkrył, że do tej przestronnej, reprezentacyjnej limuzyny może wsiąść, nie zdejmując nakrycia głowy.
A co z powszechnym stereotypem głoszącym, że kapelusze nosiło wielu konserwatywnych kierowców limuzyn Mercedesa? Producent wykorzystał go jako narzędzie marketingowe: „Kierowcy Mercedesa znów noszą kapelusze” – brzmiał slogan reklamy, którego 9 lat temu użyto podczas debiutu nowej Klasy A.
Z okazji premiery modelu w 2012 r. do oferty firmowych akcesoriów wprowadzono kapelusz trilby z czarnego wełnianego filcu, z opaską w elegancką kratkę – dopasowany do młodzieńczego, sportowego wizerunku nowego kompaktu.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP