Toyota Prius V – nowy model, nowy napęd
Toyota Prius V generacji ma kontynuować ekonomiczne tradycje modelu, a jednoczesnie zapewnić zupełnie nowy rodzaj wrażeń.
Toyota ogłosiła debiut najnowszej generacji modelu Toyota Prius jednoczesnie w Japonii i na targach Los Angeles Auto Show. Samochód ten oczywiście pojawi się również w Europie, jego oficjalny debiut na naszym kontynencie nastąpi 5 grudnia 2022 roku. Auto to będzie oferowane w Europie wyłącznie z napędem typu hybryda plug-in. Dodatkowo będzie to najmocniejszy wariant, z jakim Prius kiedykolwiek trafiał na Stary Kontynent. Przyjrzeliśmy się bliżej temu, co przygotowali Japończycy.
Toyota Prius V – „nowa” platforma
Najnowsza Toyota Prius to model zbudowany na modułowej platformie GA-C II generacji. Platforma ta nie jest konstrukcją zupełnie nową, bo pierwszym autem, które na niej zbudowano, był Prius IV generacji. Oprócz tego na platformie GA-C powstają np. takie modele jak Toyota CH-R, Toyota Corolla XII generacji, Lexus UX, Toyota Corolla Cross, czy klon Corolli: Suzuki Swace.
Oczywiście producent, nazywając nową platformę GA-C „drugą generacją” chce podkreślić obecność zmian i modyfikacji. Jednak nie jest to od podstaw zaprojektowana architektura na miarę wprowadzenia przez japońską markę w 2015 całej grupy platform TNGA, do której zalicza się również platformę GA-C.
Platforma konstrukcyjna definiuje wiele podstawowych kwestii konstrukcyjnych danego modelu: rozmieszczenie elementów układu napędowego, układu jezdnego, umieszczenie komponentów elektronicznych, poprowadzenie wiązek elektrycznych, czy lokalizację silnika elektrycznego, spalinowego oraz akumulatorów. W przypadku drugiej generacji GA-C wprowadzone modyfikacje dotyczą m.in. lżejszej i sztywniejszej struktury platformy, czy obniżenia środka ciężkości poprzez jeszcze niższe umieszczenie baterii i zbiornika paliwa. Nowa Toyota Prius ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż poprzednia generacja, ale całe nadwozie jest o 4,6 cm krótsze.
Toyota Prius V – więcej mocy
Znacznie większych zmian doczekał się hybrydowy układ napędowy nowego Priusa V generacji. Spalinowo-elektryczny zespół składa się z benzynowego dwulitrowego silnika o mocy 148 KM (111 kW) współpracującego z nowym silnikiem elektrycznym o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu nie stanowi oczywiście prostego sumowania tych wartości i wynosi w tym przypadku 223 KM (164 kW). To o 101 KM więcej niż ma aktualnie wciąż oferowany Prius IV generacji z napędem PHEV.
Toyota Prius i większy akumulator
Toyota chwali się wzrostem zasięgu w trybie jazdy bezemisyjnej o 50 proc. Może się to wydawać dużo, ale procenty to wartości względne, dobrze zatem wiedzieć co właściwie porównujemy. Lepiej spojrzeć na bezwzględne parametry nowego napędu. Nowy Prius V z napędem hybrydowym plug-in został wyposażony w nowy akumulator trakcyjny (ogniwa litowo-jonowe) o pojemności 13,6 kWh, co nie jest rewolucyjną wartością względem innych hybryd plug-in oferowanych na rynku, pod tym względem można stwierdzić, że Prius dorównał do reszty stawki. Akumulator jest jednak sporo większy niż w poprzedniku (Prius IV PHEV ma baterię o pojemności 8,8 kWh). Aerodynamika nowego modelu z pewnością pomoże w oszczędnym pokonywaniu kolejnych kilometrów w trybie bezemisyjnym. Danych homologacyjnych jeszcze nie ma, ale pokonanie 50 km na samym prądzie jest w tym modelu niemal pewne, a ile model przejedzie faktycznie bez żadnych emisji? Tu musimy poczekać do pierwszych testów.
Fotowoltaika na dachu? Fajnie, ale to raczej bajer
Ciekawostką jest zapowiedziana przez producenta możliwość zamontowania na dachu nowego Priusa panelu fotowoltaicznego. Dla mieszkańców słonecznych rejonów planety taka opcja może stanowić dodatkową zachętę. Pamiętajmy jednak, że cudów nie ma i Słońce nie zapewni tak szybkiego naładowania akumulatorów Priusa jak gniazdko elektryczne. Sprawność najlepszych, dostępnych komercyjnie paneli sięga 25 proc., a ilość energii słonecznej padającej na powierzchnię Ziemi to ok. 1 kW/m², co w praktyce oznacza, że nawet najbardziej wydajny panel fotowoltaiczny o powierzchni 1 m² przy energii promieniowania o mocy 1 kW wytworzy 250 W energii elektrycznej. Godzina takiego ładowania to 0,25 kWh energii. Niemniej producent szacuje, że panele te są w stanie wygenerować przez rok prąd pozwalający pokonać 1250 km. Cóż, przy eksploatacji auta w mieście Yuma w Arizonie, uznanym przez Światowe Stowarzyszenie Meteorologiczne za najbardzie nasłonecznione miejsce świata, to z pewnością możliwe.
Minimalistycznie zaprojektowane wnętrze
Wnętrze nowego Priusa zaprojektowano praktycznie od nowa. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Przed kierowcą znajduje się 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, pełniący rolę wirtualnych „zegarów”, oprócz tego w centralnej części deski rozdzielczej umieszczono znacznie większy ekran dotykowy (producent nie podaje jego wymiarów). Podsumowując, Toyota Prius V generacji wywołuje pozytywne pierwsze wrażenie i wydaje się skutecznie łączyć dynamikę z ekonomią, co w pewnym sensie jest nowością w tym modelu, bo o ile do ekonomii nikt nie ma zastrzeżeń, to dotychczasowe generacje Priusa z dynamiką miały niewiele wspólnego. Przedsprzedaż Priusa najnowszej generacji rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: