Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – TEST – podąża za modą. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, opinia
Toyota Corolla to najpopularniejszy model w Polsce, czy Toyota Corolla Cross, czyli SUV ma szansę na równie wysokie notowania? Sprawdzamy.
Spis treści
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wygląd
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wymiary
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wnętrze
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – bagażnik
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – silnik
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wrażenia z jazdy
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – zawieszenie
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – cena w Polsce
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – dane techniczne
- Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – galeria
Toyota Corolla Cross już na pierwszy rzut oka bardzo różni się od kompaktowego auta, którego nazwę modelową dziedziczy. Na dobrą sprawę nikt nie miałby najmniejszych zastrzeżeń do japońskiej marki, gdyby testowany wóz nazywał się zupełnie inaczej. Niemniej Toyota uznała, że słowo Corolla okaże się magnesem na klientów, a w połączeniu z jakże modnym dziś nadwoziem typu SUV segmentu C, może się wydawać, że mamy gotowy przepis na bestseller. Podejście okazało się trafne, bo jeszcze zanim opisywany model trafił do salonów na jego zamówienie zdecydowało się już kilka tysięcy klientów. Nie wątpię, że Toyota Corolla Cross będzie się sprzedawać, bo auto ma sporo argumentów dla tych, którzy szukają oszczędnego i funkcjonalnego samochodu rodzinnego. Poznajmy zatem zalety, ale też i wady tego wozu.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wygląd
Japoński kompaktowy SUV to propozycja dla tych osób, którzy poszukują auta nieco bardziej przestronnego i funkcjonalnego niż Toyota C-HR (a także mniej odważnego w swojej stylistyce), z drugiej uważają, że model Toyota RAV4 jest po prostu zbyt drogi. Inna sprawa, że testowana odmiana Corolli Cross Premiere Edition wcale tanim autem nie jest. W testowanej wersji auto prezentuje się atrakcyjnie, jak na SUV-a, ale jest pozbawione stylistycznych ozdobników, które nadawałyby mu unikalnego charakteru. Uwagę zwraca masywny grill czy smukłe, zachodzące na bok, reflektory LED. Testowany egzemplarz to wersja Premiere Edition w standardzie wyposażona w 18-calowe felgi.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wymiary
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wnętrze
Toyota Corolla Cross to SUV, wsiada się wysoko, co docenią osoby, które narzekają już na swoje plecy, jeżeli lubisz spódnice i sukienki, to auto nie odbierze Ci godności podczas zajmowania w nim miejsca. Jeżeli chodzi o wystrój wnętrza to jest on do bólu poprawny, pozbawiony jakichkolwiek emocjonujących ornamentacji, jest szaro, ciemno i trochę smutno. Spójrzcie choćby na boczki drzwi widoczne na naszych zdjęciach. Z drugiej strony, jeżeli preferujecie spokojną stylizację w kokpicie, Corolla Cross powinna wam się spodobać. Podpowiem tylko, że o ile Apple CarPlay system Toyoty jest w stanie obsłużyć bezprzewodowo, to w przypadku Android Auto musieliśmy korzystać z kabelka. Na pokładzie dysponowaliśmy też ładowarką indukcyjną.
Po zajęciu miejsca w elektrycznie regulowanym w dość szerokim zakresie fotelu kierowcy (niestety, mimo że mieliśmy do czynienia z wysoko wyposażoną wersją, fotel pasażera regulowany jest już manualnie), przed oczami mamy nowość w Toyocie, 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów. Wyświetlacz ten podzielony jest na trzy moduły, w których możemy w pewnym stopniu spersonalizować, jakie informacje mają być prezentowane kierowcy. Na przykład na środku można wyświetlać grafikę systemów wsparcia kierowcy, albo mapę nawigacji (moim zdaniem zbyt małą i przez to nieczytelną). Lepiej prezentuje się centralnie umieszczony ekran systemu inforozrywki, ma przekątną 10,5 cala, jest responsywny, a samo oprogramowanie zyskało na szybkości działania w stosunku multimediów w starszych modelach japońskiej marki. Obecność dotykowego ekranu absolutnie nie oznacza rezygnacji z klasycznych sposobów korzystania z wielu funkcji pojazdu, tj. za pomocą fizycznych przycisków i pokręteł, niezależnie od tego, czy korzystamy np. z fizycznego panelu klimatyzacji, czy z przycisków ulokowanych w bocznych ramionach kierownicy.
Mimo większego nadwozia niż w przypadku modelu C-HR, Corolla Cross ma identyczny rozstaw osi, zatem nie należy oczekiwać znaczących różnic w przestrzeni pasażerskiej, większy na pewno będzie po prostu bagażnik. Widać to szczególnie na tylnej kanapie, gdzie wygodnie zmieszczą się dwie dorosłe osoby, ale trudno tu mówić o wielkiej przestronności. Wyższe nadwozie w stosunku do klasycznej Corolli skutkuje jednak tym, że mimo obecności szklanego, dwuczęściowego dachu w testowanym egzemplarzu, osoby o wzroście do 180 cm nie powinny narzekać na miejsce nad głową, przed kolanami, czy na stopy. Na dodatek każde z trzech oparć w drugim rzędzie ma regulację stopnia nachylenia. Jej zakres nie jest duży, ale pozwala w pewnym stopniu się dopasować i zająć wygodniejszą pozycję. Pasażerowie tylnej kanapy mają też do swojej dyspozycji schowki w boczkach drzwi, dwa gniazdka USB-C oraz dość szeroki podłokietnik z dwoma uchwytami na napoje. Przydałyby się jeszcze jakieś kieszenie w oparciach przednich foteli, tych w testowanym egzemplarzu zabrakło.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – bagażnik
Jednym z większych mankamentów Corolli Cross w testowanej odmianie z elektronicznym napędem na obie osie (AWD-i) jest bagażnik. Przy standardowym ustawieniu siedzeń zmieścimy do niego tylko 390 litrów co jest dość małą wartością jak na segment, w którym auto jest pozycjonowane, dość napisać, że 380 litrów pojemności ma bagażnik Škody Fabii, miejskiego auta segmentu B. W Corolii Cross nie ma też mowy o przewożeniu koła zapasowego pod podłogą, tam zmieszczono tylko zestaw naprawczy do opon z kompresorem, trójką, siateczkę do mocowania bagaży, lewarek, nie starczyło już miejsca na gaśnicę, która zajmowała wnękę boczną w przestrzeni bagażowej pod głośnikiem niskotonowym systemu JBL. Oczywiście przestrzeń można zwiększyć składając oparcia tylnej kanapy. Wówczas przestrzeń rośnie do 1299 litrów, ale… nie jest płaska, bo oparcia tworzą wyraźny schodek, który będzie utrudniać rozlokowanie większego ładunku. W bagażniku brakuje też gniazdka 12 V, co utrudni podłączenie turystycznej lodówki, gdybyśmy taką planowali wozić. Gniazdko 12 V owszem jest, ale tylko w podłokietniku pomiędzy fotelem kierowcy, a pasażera z przodu. Na plus zaliczamy obecność łatwej w czyszczeniu, gumowej maty wyścielającej podłogę bagażnika, w sam raz na przewiezienie ziemniaków, które akurat były w promocji.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – silnik
Ponarzekaliśmy na bagażnik, czas przejść do największej zalety testowanego samochodu: układu napędowego. Toyota Corolla Cross to pierwszy model japońskiego koncernu, wyposażony w hybrydowy napęd najnowszej, 5. generacji. Pierwsze skrzypce gra tu dwulitrowy, wolnossący, czterocylindrowy silnik benzynowy, który w testowanej wersji AWD-i współpracuje z dwiema jednostkami elektrycznymi (jedna z nich jest zintegrowana z przekładnią planetarną, a druga odpowiada za samodzielne napędzanie tylnej osi. Systemowa moc tego napędu to 145 kW (197 KM), co jest aż nadto wystarczającą wartością dla osób, do których ten model jest kierowany: spokojnie jeżdżących miłośników oszczędnych aut rodzinnych.
Toyota zapewnia niezłą dynamikę, bo 100 km/h pojazd jest w stanie uzyskać już w 7,5 sekundy, ale to absolutnie nie jest wóz do sportowej i dynamicznej jazdy. Atutem jest efektywność energetyczna tego napędu. To naprawdę zaskakujące jak niewielkimi ilościami paliwa może zadowolić się niemały przecież SUV. Według danych homologacyjnych, testowana wersja powinna zadowolić się zużyciem średnim na poziomie 5,3-5,4 l/100 km. Czy to realny wynik? Jak najbardziej realny, w mieście podczas spokojnej jazdy zawsze można liczyć na 5. z przodu, poza miastem na drogach lokalnych da się zejść nawet poniżej 5 l/100 km, a znam też osobę, która tym samochodem uzyskała średni wynik na poziomie 3,5 l/100 km! Największym wyzwaniem jest jazda autostradowa, przy 140 km/h trzeba liczyć się z zużyciem przekraczającym 8 l/100 km, co przy zbiorniku paliwa o pojemności zaledwie 43 litrów oznacza, że jadąc drogami klasy A trzeba będzie odwiedzać stacje paliw co ok. 450 km. Z drugiej strony podczas spokojnej, codziennej jazdy miejskiej paliwa powinno wystarczyć na ponad 800 km.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – wrażenia z jazdy
Gdyby jednym słowem podsumować jak jeździ Toyota Corolla Cross, byłoby to słowo: beznamiętnie. Auto nie wywołuje najmniejszych emocji i jest tak zestrojone, że skłania raczej do spokojniejszej jazdy, choć niemal 200-konna jednostka hybrydowa teoretycznie zapewnia aż nadto mocy. Problem w tym, że mocne przyspieszanie tym samochodem skutkuje wyciem właściwym dla bezstopniowej przekładni. Szybkiej jazdy też nie polecamy, bo przy autostradowych 140 km/h w kabinie jest tak głośno, że nawet opcjonalne audio JBL staje się zbędnym dodatkiem, bo po co jeszcze zwiększać nawałnicę decybeli. Radzimy jeździć tym autem nie szybciej niż 120 km/h, wówczas da się jeszcze porozmawiać z pasażerami bez zdzierania strun głosowych. Dodatkowym atutem wolniejszej jazdy będzie większy zasięg.
Jeżeli myślicie, że jak macie SUV-a i to z napędem na cztery koła (AWD-i) to można się pobawić w offroad, to nie tym razem. Zaledwie 16 centymetrowy prześwit (to już większy ma… Dacia Sandero Stepway) nie pozwala na wiele i zasadniczo nie ryzykowalibyśmy tym autem jazdy po szlaku zbyt trudnym dla zwykłego auta kompaktowego. Dojazd na działkę po płaskiej gruntówce? Raczej bez problemu, ale bardziej wyboiste polne drogi zostawmy dla lepiej przystosowanych do takich warunków aut. Tak naprawdę jeżeli nie mieszkacie w górach dopłacanie za napęd AWD-i nie ma sensu, do zwykłych, asfaltowych dróg w zupełności wystarczy wersja z napędem na jedną oś, a jeszcze zaoszczędzimy na zakupie i nie stracimy przestrzeni w bagażniku.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – zawieszenie
Zawieszenie japońskiego SUV-a to typowy przykład rozwiązania zestrojonego przede wszystkim pod kątem komfortu, pod europejskie gusta (zatem nie ma tu amerykańskiej kanapowatości). Auto wyposażono z przodu w klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu jest już konstrukcja wielowahaczowa. Corolla Cross bardzo dobrze radzi sobie z typowo miejskimi przeszkodami, warto odnotować, że mimo niezbyt dobrego wygłuszenia (co słychać szczególnie przy większych prędkościach) jazda drogą kiepskiej jakości nie oznacza niepokojących dźwięków dochodzących z układu zawieszenia.
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – cena w Polsce
Jak widać, aktualne ceny opisywanego modelu Toyota Corolla Cross startują od 143 900 zł za bazową wersję wyposażeniową ze słabszym napędem hybrydowym 1,8. Najtańsza wersja z tym samym napędem, jaki był w testowanym egzemplarzu to już wydatek 162 900 zł. Egzemplarz testowy był w niedostępnej już wersji Premiere Edition, wyceniony został na kwotę 202 800 zł. To bardzo duża kwota, za którą da się kupić większą, bardziej przestronną i mocniejszą, 222-konną, hybrydową Toyotę RAV4 (cena od 198 900 za bazowy wariant komfort z napędem AWD-i).
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – dane techniczne
Toyota Corolla Cross 2.0 VVT-i Hybrid Premiere Edition – galeria
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: