Katarzyna Frendl

Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?

Spis treści

Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także polscy turyści pytają o kolor lakieru i niebanalny wygląd auta. Ale czy tylko na urodę tego modelu warto zwrócić uwagę? 

Mój pełny test tego auta obejrzysz na naszym kanale You Tube motocaina 🙂

Volvo EX30 – wygląd to podstawa

EX30 powstało od podstaw jako elektryczny SUV, na zupełnie nowej i innej od dotychczasowych modeli szwedzkiego producenta płycie podłogowej. Warto jednak najpierw obejrzeć z bliska to opływowe nadwozie, na którym znajdziemy sporo odniesień stylistycznych do większych modeli Volvo. Przednie reflektory mają charakterystyczny motyw młota Thora, a tylne lampy w układzie pionowym również przypominają inne modele z gamy, choć mają zdecydowanie odważniejszy wzór. Zamiast pojedynczych diod  jest tu zbiór pasów ledowych, które tworzą misternie narysowany podpis świetlny, dzięki któremu EX30 nie da się po zmroku pomylić z żadnym innym modelem. 

Galeria z pierwszych jazd Volvo EX30 nad jeziorem Como poniżej.

Sposób opadania linii dachu oraz smukłe, gładkie powierzchnie nadwozia, a także równa, opływowa osłona podwozia przekładają się na świetny wynik oporu aerodynamicznego na poziomie Cx 0,28, co jak na SUV-a ze sporym prześwitem jest nie lada osiągnięciem. Wszystkie wzory obręczy są także zaprojektowane z uwzględnieniem zasad aerodynamiki. EX30 można zamówić z felgami 18, 19 lub opcjonalnie 20-calowymi. Mój testowy egzemplarz osadzono na tych największych obręczach i właśnie na nich wygląda moim zdaniem najbardziej spektakularnie.

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 nad jeziorem Como, fot. Katarzyna Frendl

Kolory lakieru Volvo EX30 – inspiracja prosto ze Szwecji

Ten samochód ewidentnie powstał z myślą o młodszych odbiorcach, ale również estetów, więc oprócz klasycznych kolorów takich jak czerń, biel, czy szarość, pojawiły się w ofercie wyjątkowo żywe, odważne barwy nadwozia, np. Cloud Blue, czyli jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Dostępne barwy to efekt trzyletniej pracy projektantów, którzy głowili się, jak oddać najlepiej kolory naturalnie występujące w Szwecji. 

Volvo EX30 kolory nadwozia
Jezioro Como i Volvo EX30 Moss Yellow, czerń i biel

Jednak jednym z najciekawszych kolorów jest Moss Yellow, czyli żółty z odcieniami zieleni, do stworzenia którego inspiracją były występujące na północy Szwecji porosty, tworzące niezwykłe, roślinne wzory na kamieniach. Do tego czarny dach komponuje się doskonale. To zdecydowanie najładniejsze połączenie w tym modelu i to głównie dlatego oglądają się za nim przechodnie.

Volvo EX30 – silnik, moc, zasięg, cena

Ale żeby nie było, że ja tylko o kolorach, to teraz konkrety: EX30 występuje w trzech wariantach. Podstawowa, tylnonapędowa odmiana z akumulatorem o pojemności 54 kWh jest dostępna od 169 900 zł. Ma moc 272 KM, zasięg 344 km i osiąga setkę w 5,7 s.

Druga wersja ma tę samą moc, ale większy akumulator (69 kWh) i tym samym zasięg (480 km). Jej cena zaczyna się od 209 tys. zł.

Gamę wieńczy odmiana z napędem na 4 koła, która ma moc 428 KM, zasięg 460 km i setkę osiąga w szokująco krótkim czasie: 3,6 s!

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 w kolorze Moss Yellow przyspiesza niczym rajdówka!

Wnętrze Volvo EX30 – szwedzki design i ekologiczne materiały

Jak na tak kompaktowe gabaryty zewnętrzne, we wnętrzu jest zaskakująco przestronnie. Zastajemy tu świeże, nowoczesne wzornictwo, pozbawione zbędnych ozdób, choć jest kilka detali, które przykuwają uwagę. Uroczo smukłe klamki, czy podświetlana wnęka na drobiazgi są właściwie jedynymi funkcjonalnymi elementami na drzwiach. Przyciski do sterowania szyb przeniesiono na środek i normalnie otwierają okna z przodu, no chyba, że wciśniemy napis „rear”, to z tyłu – logiczne. 

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 przedni podłokietnik – sterowanie szybami z przodu i tyłu

No i mam wspaniałe wieści: Volvo zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych! Można za to poszaleć z tekstyliami – czarna lub jasna tapicerka to podstawa, ale jasnoniebieska lub ciemnozielona, a nawet wełniana to zupełna nowość. Z kolei wariant Indigo o barwie i fakturze dżinsu ma spory potencjał, aby stać się ulubioną opcją młodszych kierowców. 

A gdzie się podziały zegary przed oczami kierowcy? Volvo od lat przyzwyczajało nas do ekranów dotykowych zamiast wielu przycisków fizycznych. Uznano więc, że skoro ma się zamiar elektryfikować Europejczyków – wszystkich, nie tylko tych najbogatszych – to może warto zrezygnować z kilku dotychczasowych drogich rozwiązań, aby móc zaoferować im tańsze auto? Skonsolidowanie wszystkich funkcji na jednym ekranie to moim zdaniem strzał w dziesiątkę. Obecnie każdy umie posługiwać się smartfonem czy tabletem, więc bez problemu poradzi sobie z łatwą obsługą tego prostego systemu opartego na Androidzie.

Volvo EX30 kokpit
Volvo EX30 kokpit

Pionowy ekran ma przekątną 12,3 cala. Wyświetla inne funkcje w zależności od sytuacji – na postoju inne niż w trakcie jazdy. Wszystkie wskazania, tj. prędkość, zasięg, czy zużycie energii, ale także ustawienie lusterek, klimatyzacji czy audio, znajdują się właśnie na jedynym w tym aucie ekranie.

Ekran w Volvo EX30
Ekran w Volvo EX30

Na szczęście pozostała kierownica – wieniec jest ciekawie spłaszczony. Choć widać tu inspirację autami Elona Muska, to nie posunięto się do zamontowania wolantu niczym w Modelu S. Nie ma za to wybieraka kierunku jazdy w tunelu środkowym. Wylądował za kierownicą i słusznie, bo przez to jest znacznie więcej miejsca, które sprytnie zagospodarowano. Jest tu wnęka, w której zmieszczą się obok siebie dwa spore smartfony. Jeden z nich można ładować indukcyjnie. Mamy też ruchomy podłokietnik mieszczący dwie podstawki pod kubki – jeśli nie są potrzebne, można schować jeden lub oba. Wówczas umieścimy wygodnie tutaj sporą shopperkę.

Volvo EX30 podłokietnik
Volvo EX30 – wysuwany w dwóch pozycjach podłokietnik

Poza tym po zmroku wnętrze Volvo EX30 jest nastrojowo podświetlane, więc można się tu poczuć niczym w przytulnym salonie. Do tego tylko przydałaby się odpowiednia muzyka, bo audio, sygnowane wiele mówiącym audiofilom logiem Harman Kardon, już jest. Marka ta oznacza wyjątkowo dobrej jakości dźwięk, otulający pasażerów niczym ciepły szal. Głośniki – przypominające swoją konstrukcją soundbar – są ulokowane przed kierowcą, na całej szerokości podszybia.

Volvo EX30 Moss Yellow
Audio Harman Kardon w Volvo EX30

Jak się siedzi w EX30 z tyłu?

Z tyłu doznania są równie fajne, jak z przodu. Mamy tu dużą przestrzeń, zwłaszcza nad głową. Ja mierzę 170 cm wzrostu i mam sporo miejsca do okna dachowego – jest znacznie lepiej niż wtedy, gdyby była tu podsufitka. Ale przede wszystkim to wnętrze jest bardzo doświetlone i jasne, więc podróżowanie w kontakcie z naturą, czy obserwowanie warunków atmosferycznych na zewnątrz, może uprzyjemniać jazdę. Okno dachowe, jeżeli mamy większe słońce, automatycznie się przyciemnia.

Volvo EX30 okno dachowe
Volvo EX30 okno dachowe

Dwie dorosłe osoby mogą z tyłu podróżować komfortowo na dalekich dystansach, podobnie dzieci – każdy będzie miał tu dużo miejsca na nogi.

Volvo EX30 - tylna kanapa
Volvo EX30 – siedzenia z tyłu

W fotelach pasażerów z przodu są kieszenie wyłożone miękką gąbką, więc można tu bezpiecznie umieszczać tablety lub smartfony. Z tyłu przedniego podłokietnika jest zlokalizowane sterowanie szybami i dwa złącza USB C. Pod nimi jest nieduży schowek. Na samym dole podłokietnika można wysunąć sporą szufladę, która pomieści nawet niewielką torebkę. Wnęki w drzwiach są wyłożone miękką tkaniną, także nic tu nie będzie się przesuwać denerwująco podczas podróży – spokojnie zmieścimy tutaj np. przykład książkę.

Nawet na środkowym fotelu można podróżować w miarę komfortowo, choć tu najlepiej będzie się czuć osoba o kompaktowych rozmiarach – nadal będzie mieć przestrzeń na nogi, ponieważ nie ma tutaj wystającego tunelu środkowego.

Bagażnik Volvo EX30 – z tyłu i przodu

W kufrze można pomieścić nie tylko codzienne zakupy, ale i bagaże na wypad za miasto. Podłoga bagażnika się składa i pozwala zwiększyć jego głębokość. Całość wnętrza jest bardzo ustawna – zmieszczą się tu swobodnie trzy smukłe walizki kabinówki.

Volvo EX30 bagażnik
Volvo EX30 bagażnik

Bagażnik otwieramy nie tu, gdzie się tego spodziewamy, tylko za pomocą elektrycznego przycisku umieszczonego na czarnej, poziomej listwie świetlnej na klapie. Ma pojemność 318 l więc na duże zakupy, czy tygodniowy wypad wystarczy. Gdy potrzebna jest większa przestrzeń przewozowa, to wystarczy złożyć tylne fotele (dzielą się w proporcjach 60/40), by osiągnąć 904 l. pojemności. W rolecie przymocowany jest bezpiecznie trójkąt, a z boku kufra jest zlokalizowane elektryczne opuszczanie haka (możliwości ciągnięcia przyczepy poniżej).

Pod maską zastajemy nie „trunk”, tylko „frunk”, czyli taki schowek, który pomieści na przykład kable do ładowania, ale także np. jakieś mokre przedmioty, ponieważ jest wyłożony tworzywem. A na klapie od tego głębokiego schowka można podziwiać kilka ciekawych piktogramów tj. sosny, czy kształt modelu Volvo.  

Volvo EX30 frunk - przedni bagażnik
Volvo EX30 frunk – przedni bagażnik

Volvo EX30 – wrażenia z jazdy

Zacznę ocenę jazdy EX30 od oczywistości dotyczących wszystkich elektryków. Na zakup tego auta można zdobyć dopłatę. Wolno nim jeździć po buspasach, nie tracąc czasu w korkach, i parkować – np. w Warszawie – za darmo w strefach płatnego parkowania. Jazda z miejskimi prędkościami jest odprężająca przez ciszę panującą wewnątrz, no chyba, że zechcecie skorzystać z zalet systemu audio. 

Tak małe gabaryty auta sprzyjają szybszemu znalezieniu miejsca parkingowego w mieście i w ogóle manewrowaniu w ciasnych uliczkach. W dodatku Volvo EX30 będzie mieć wkrótce funkcję autonomicznego parkowania, gdy bez konieczności dotykania pedału gazu, a nawet z zewnątrz, będzie można parkować sterując autem za pomocą smartfona. Nie tylko podczas parkowania, ale i po prostu podczas jazdy dobry ogląd sytuacji dają ogromne, pełne lusterka wsteczne i świetne przeszklenie wnętrza. 

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Zestaw akumulatorów jest równomiernie rozłożony pod podłogą, więc mamy tu nisko położony środek ciężkości, a przez to auto jest bardziej wyczuwalne, jakby było przyklejone do podłoża. Sprzyja to dynamicznej jeździe, bo brak tu typowych dla SUV-ów przechyłów w zakrętach. Jadąc EX30 – nawet bardzo przepisowo – wokół jeziora Como zwykle występuje ograniczenie do 50 km/h – czułam ogromną frajdę z jazdy. W małych miejscowościach, ale też podczas wyprzedzania w drodze do Mediolanu poczułam to oszałamiające przyspieszenie! Liniowo oddaje swą moc nie szarpiąc gwałtownie, a nabieranie prędkości potęgowane jest niezwykłym dźwiękiem dobiegającym z głośników, niczym w startującym samolocie – tylko o niebo ciszej!

W wariancie z napędem na 4 koła, mamy do czynienia niemal z elektryczną rajdówką. Jest zwarty, stabilny, energiczny i chętny do szybkiego skręcania. Ten samochód prowadzi się doskonale – serio serio. Warto to sprawdzić samodzielnie. 

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Volvo = bezpieczeństwo. Mrowie systemów

Volvo EX30, w odróżnieniu od EX90, nie ma LiDAR-u. Ma za to bogaty zestaw pozostałych systemów bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera.

Cały ten zestaw – nazwany Safe Space – tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie.

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Volvo EX30 ma też system chroniący rowerzystów, którzy mijają nasz pojazd. Dane z Wielkiej Brytanii pokazują, że rocznie aż 60 rowerzystów ginie lub odnosi ciężkie obrażenia podczas kolizji tego typu. Dlatego Szwedzi zamontowali system czujników, który wykrywa blisko przejeżdżającego rowerzystę, lub auto, i ostrzega nas, by nie otworzyć drzwi w najgorszym momencie. Są też systemy zapobiegające kolizjom z innymi pojazdami, we wszelkich scenariuszach drogowych, tj. skrzyżowania, wyjazd z parkingu, czy niezamierzone zjechanie na przeciwległy pas ruchu.

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Według producenta Volvo EX30 to auto, który najmniej obciąża środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez Volvo Cars. Już sam jego rozmiar sprawia, że jego produkcja wymaga mniej energii i materiałów. Kompaktowe rozmiary mają korzystny wpływ na zużycie energii niezbędnej do napędzania auta – u mnie wyniosło średnio ok. 17 kWh / 100 km. Szerokie korzystanie z tworzyw z recyklingu – to kolejny ukłon wobec natury.

Warto wiedzieć, że 25% aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych.

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Volvo EX30 – opinia

Nad jeziorem Como Volvo EX30 ujawniło wszystkie swoje zalety – szybko chłodziło wnętrze w upalne dni, dawało radość z jazdy po górskich serpentynach, cieszyło dynamiką przyspieszenia i stabilnością prowadzenia, ale i kompaktowymi wymiarami podczas parkowania czy manewrowania w ciasnych uliczkach urokliwych miasteczek na jeziorem. Podróżowanie z maksymalna prędkością 50 km/h w tamtych rejonach pozwoliło docenić niebywały komfort akustyczny i docenić piękne krajobrazy dookoła. Gdy zachodziła potrzeba podjazdu pod strome wzniesienia najbardziej było słychać różnicę między elektrykiem a spalinówką. Ta ostatnia, niezależnie od silnika, wyłaby niemiłosiernie, skrzynia by próbowała dobierać biegi, co zwykle bywa wyczuwalne, a w elektryku? Wszystko przebiega cichutko, liniowo i płynnie. Bajka!

EX30 to najmniejsze, najszybsze i najtańsze Volvo. To wszystko prawda, ale dla mnie jest przede wszystkim pięknie zaprojektowanym, przemyślanym autem, pełnym doskonałego, szwedzkiego designu. Dawno nie jeździłam modelem, w którym czuć, że włożono w jego dopracowanie całe doświadczenie czy wiedzę zbieraną od dziesięcioleci i najlepszą dostępną obecnie technologię, aby móc dostarczyć zarówno kierowcy, jak i pasażerom wyłącznie pozytywnych odczuć. 

Mamy tu więc unikatowe wzornictwo, świetne własności jezdne i parametry, a do tego rozsądną cenę. Ja – Nostrafrendlus – wróżę temu autu wyłącznie świetlaną przyszłość. 

Volvo EX30 – cena w Polsce

Cena Volvo EX30 startuje od kwoty 169 900 zł i w leasingu 105%, oraz dopłatą w programie „Mój Elektryk”. Za tę cenę otrzymamy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh.

Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. A z ciekawostek: w wkrótce ma być oferowana wersja Cross Country, czyli coś dla lubiących aktywny styl życia poza utartym szlakiem. 

Konfiguracja testowanej przeze mnie wersji

Volvo EX30 Twin Motor Performance (428 KM)229 900 zł
Wersja Ultra, Motyw Ultra10 000 zł
Kolor Moss Yellow4 900 zł
Wnętrze Mist5 900 zł
Single Motor Extended Range Plus182 900 zł
Przyciemniane szyby tylne1 900 zł
Podgrzewane fotele przednie i kierownica1 900 zł
20-calowa felga Aero z 5 ramionami4 900 zł
Razem259 400 zł
Konfiguracja testowanej wersji Volvo EX30

Cena Volvo EX30 przy uwzględnieniu dopłaty 18 750 zł dla osób fizycznych lub firm

Volvo EX30Cena bruttoCena netto
Single Motor Core151 500 zł122 886 zł
Single Motor Extended Rage Core176 150 zł143 211 zł
Single Motor Plus166 150 zł135 081 zł
Single Motor Extended Range Plus191 150 zł155 407 zł
Twin Motor Plus211 150 zł171 667 zł
Single Motor Extended Range Ultra201 150 zł163 537 zł
Twin Motor Ultra221 150 zł179 797 zł
Cena Volvo EX30

Cena Volvo EX30 przy uwzględnieniu dopłaty 27 000 zł dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm*

Volvo EX30Cena bruttoCena netto
Single Motor Core142 900 zł116 179 zł
Single Motor Extended Rage Core167 900 zł136 504 zł
Single Motor Plus157 900 zł128 374 zł
Single Motor Extended Range Plus182 900 zł148 699 zł
Twin Motor Plus202 900 zł164 959 zł
Single Motor Extended Range192 900 zł156 829 zł
Twin Motor Ultra212 900 zł173 089 zł
*w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 000 km

Volvo EX30 – wersje silnikowe i dane techniczne

  • Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP),
  • Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu),
  • Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu). 
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,9 s. 
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji 
  • Zawieszenie: z przodu typu McPherson, z tyłu: wielowahaczowe.

Volvo EX30 – bateria / akumulator

Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Większy – 69 kWh – wykonany jest w technologii NCM. Duży i mały akumulator mają niemal identyczną masę: około 420 kilogramów.

Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia i wynosi 11 lub 22 kW. Moc ładowarki prądem stałym to 150 kW dla wszystkich wersji. Auto można naładować na szybkiej ładowarce (>150 kW) od 10 do 80 procent w nieco ponad 25 minut.

Volvo EX30 Moss Yellow
Volvo EX30 Moss Yellow

Dopuszczalna waga holowanej przyczepy

Single Motor / Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance: 1000 / 1400 / 1600 kg

Volvo EX30 – wymiary

Auto ma 423 cm długości, a to o 19 cm mniej niż w przypadku modelu XC40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30. Volvo EX30 jest krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. W dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm.

Wymiary  Volvo EX30

dł. x szer. x wys.: 4233 x 2032 x 1549 mm
rozstaw osi: 2,65 m

Wymiary Volvo XC40

dł. x szer. x wys.: 4425 x 2034 x 1658 mm
rozstaw osi: 2,70 m

Wyposażenie Volvo EX30

Trzy poziomy wyposażenia Volvo EX30

  • Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat),
  • Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach),
  • Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360). 

* włoski kierowca F1, startował w latach 1997 – 2011.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze