Tesla Model Y 2023 – cena w Polsce, opis i dane techniczne [AKTUALIZACJA]
Tesla Model Y 2023 to jeden z najpopularniejszych modeli firmy Elona Muska, przyglądamy się ofercie na polskim rynku.
Spis treści
- Tesla Model Y 2023 – cena w w Polsce
- Tesla Model Y 2023 – wymiary i forma nadwozia
- Tesla Model Y 2023 – przestronna kabina i olbrzymia przestrzeń bagażowa
- Tesla Model Y – ograniczona ładowność w mocniejszych wersjach
- Tesla Model Y 2023 – wersja bazowa, na co możemy liczyć?
- Tesla Model Y 2023 – wyposażenie
- Tesla Model Y 2023 – niezłe pokładowe audio
- Tesla Model Y 2023 – usługi cyfrowe
- Tesla Model Y 2023 – wersja bazowa, dane techniczne
- Tesla Model Y 2023 Long Range – jakie różnice?
- Tesla Model Y 2023 Long Range – dane techniczne
- Tesla Model Y 2023 Performance – jakie różnice?
- Tesla Model Y 2023 Performance – dane techniczne
- Tesla Model Y 2023 – jakie opcjonalne dodatki?
Tesla dosłownie kilkadziesiąt godzin temu pochwaliła się, że w 2022 roku wyprodukowała i sprzedała ponad milion samochodów. Biorąc pod uwagę, że firma Elona Muska produkuje wyłącznie auta elektryczne, to rekordowe osiągnięcie. Nigdy wcześniej żaden producent nie sprzedał w ciągu jednego roku ponad miliona samochodów elektrycznych. Czy to już pora na Teslę? Patrzymy na polską ofertę amerykańskiej marki w przypadku jednego z najpopularniejszych modeli: Tesla Model Y 2023. Ile kosztuje? Jakie opcje? Na jakie funkcje, wydajność, wyposażenie i osiągi można liczyć? Jakie są dostępne odmiany?
Tesla Model Y 2023 – cena w w Polsce
W zasadzie nie ma w naszym kraju salonu amerykańskiej marki w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Owszem, w podwarszawskich Markach jest serwis Tesli i punkt odbioru zamówionych aut. Można też na miejscu zamówić wymarzoną Teslę, ale dokonuje się tego i tak online, znacznie wygodniej jest z domu. Co Tesla proponuje polskim klientom? Dostępne w tej chwili (początek 2023 roku) są trzy odmiany interesującego nas tu modelu, poniżej wymieniamy poszczególne wersje oraz ich ceny:
- Tesla Model Y – od 229 990 zł (obniżka z 274 990 zł)
- Tesla Model Y Long Range – od 259 990 zł (obniżka z 314 990 zł)
- Tesla Model Y Performance – od 299 990 zł (obniżka z 329 990 zł)
Tesla Model Y 2023 – wymiary i forma nadwozia
Tesla Model Y 2023 to w zasadzie duży crossover. Nieco podwyższone nadwozie (w wersji Performance prześwit jest nieco mniejszy, szczegóły w danych technicznych) i aerodynamiczna bryła (Cx=0,23) to cechy wielu aut elektrycznych. Poniżej wymiary Tesli Model Y:
- Długość: 4751 mm
- Szerokość: 1978 mm
- Wysokość: 1624 mm
Pod względem gabarytów Tesla Model Y jest autem całkiem dużym, samochód ten jest większy od np. Audi Q4 e-tron, czy Mercedesa EQB (niemieckie, elektryczne SUV-y), rozmiarami amerykański, elektryczny crossover pokonuje też np. elektrycznego Forda Mustanga Mach-E (jest krótszy od Tesli o 38 mm) czy również wyposażonego w zeroemisyjny napęd Hyundaia Ioniq 5 (116 mm różnicy w długości).
Tesla Model Y 2023 – przestronna kabina i olbrzymia przestrzeń bagażowa
Tesla Model Y 2023 na tle porównywalnych gabarytowo konkurentów z napędem elektrycznym, wyróżnia się przestrzenią w kabinie pasażerskiej, oferując ponad metr odstępu od siedziska do dachu nie tylko w pierwszym, ale i w drugim rzędzie foteli, co nie jest często spotykane. Imponująca jest też łączna pojemność przestrzeni bagażowej wynosząca aż… 971 litrów bez konieczności składania jakichkolwiek foteli. Tesla Model Y ma dwa bagażniki, pod maską znalazło się miejsce na 117-litrowy schowek (zmieści wszystkie niezbędne kable i jeszcze sporo drobiazgów), natomiast za oparciem tylnej kanapy jest aż 854 litry przestrzeni.
Tak duża pojemność wynika po części z przyjętego przez projektantów rozwiązania polegającego na braku jakiejkolwiek rolety przestrzeni bagażowej, podana wartość oznacza po prostu pojemność aż po dach (dokładniej: do tylnej szyby). Warto przy tym zaznaczyć, że nie oznacza to, iż każdy zajrzy nam w bagażnik, bo tylna szyba jest ekstremalnie zaciemniona i po prostu nie sposób przez nią dojrzeć, co znajduje się w komorze bagażnika Tesli Model Y.
Tesla Model Y – ograniczona ładowność w mocniejszych wersjach
Mimo przestronności przestrzeni bagażowej Tesla Model Y ma jednak pewne ograniczenia. Chodzi o ładowność. Sensowne 525 kg maksymalnej ładowności uzyskamy tylko w przypadku wyboru najtańszej wersji tego modelu, w pozostałych, mocniejszych odmianach maksymalna ładowność to zaledwie 390 kg. Może to oznaczać, że wybierając się w podróż z kompletem pasażerów bagażu nie da się zabrać zbyt dużo ze względu na masę. Zobaczmy jakie cechy wyróżniają poszczególne odmiany opisywanego modelu.
Tesla Model Y 2023 – wersja bazowa, na co możemy liczyć?
Podstawowy wariant Tesli Model Y jest wyposażony w jednosilnikowy, elektryczny układ napędowy, przekazujący moc (204 KM) na tylną oś. Ten wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 217 km/h, więcej danych poniżej, tutaj skupmy się na wyposażeniu. Bazowy wariant Tesli Model Y malowany jest w kolorze białym, perłowym (taki lakier nie wymaga dopłaty), a auto stoi na 19-calowych kołach z felgami ze stopów lekkich.
Tesla Model Y 2023 – wyposażenie
Każdy wariant Tesli Model Y jest wyposażony w tzw. podstawowego autopilota, co w praktyce oznacza adaptacyjny tempomat z monitorowaniem martwego pola, wykrywaniem pieszych i rowerzystów (z hamowaniem awaryjnym w razie braku reakcji kierowcy na przeszkodę). W standardzie mamy czarne wykończenie wnętrza i tapicerkę z ekoskóry, olbrzymi panoramiczny, automatycznie przyciemniany (fotochromatyczny) szklany dach z filtrem UV, w centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 15-calowy ekran dotykowy, stanowiący w zasadzie centrum sterowania każdą funkcją pojazdu, wliczając w to np. regulację lusterek, foteli (z pamięcią ustawień przypisaną do konkretnego konta kierowcy), czy nastawy klimatyzacji, a nawet kierunek nawiewu. Standardowo fotele przednie i tylne są podgrzewane
W zasadzie jedynym, fizycznym przyciskiem w kokpicie jest wymagany prawem włącznik świateł awaryjnych. Co prawda fizyczne są również manipulatory sferyczne na ramionach kierownicy, ale ich funkcja określana jest już w systemie operacyjnym pojazdu. Tegoroczny model w standardzie ma też podwójną, ładowarkę indukcyjną, łącznie 4 gniazdka USB (z tyłu są dwa gniazdka USB-C do ładowania sprzętu mobilnego). Oprócz tego w schowku podręcznym jest gniazdko USB-A do którego można podłączyć np. pamięć masową z muzyką.
Tesla Model Y 2023 – niezłe pokładowe audio
Atutem każdej Tesli Model Y jest niezły sprzęt grający, mamy tu system audio wykorzystujący 13 głośników, subwoofer, dwa wzmacniacze, całość oferuje dźwięk przestrzenny. System obsługuje interfejs Bluetooth, co pozwala na strumieniowanie muzyki z urządzenia mobilnego, ale w systemie pokładowym są dostępne natywne aplikacje wielu usług strumieniowych (np. Spotify), więc posiadacze kont w takich usługach mogą przesyłać ulubione utwory bezpośrednio do pojazdu, a nie udostępniać ich za pośrednictwem telefonu.
Tesla Model Y 2023 – usługi cyfrowe
Wybierając bazową odmianę Tesli Model Y „dożywotnio” otrzymamy nawigację. Dodatkowo przez rok nabywca nowego egzemplarza może korzystać z subskrypcji usług cyfrowych premium, do których oprócz wspomnianej nawigacji należą:
- Wizualizacja ruchu drogowego w czasie rzeczywistym
- Mapy satelitarne
- Przesyłanie strumieniowe wideo
- Funkcja karaoke
- Przesyłanie strumieniowe muzyki
- Przeglądarka internetowa
Warto zaznaczyć, że cztery ostatnie funkcje dostępne są również w standardowym pakiecie, ale wyłącznie poprzez udostępnione przez użytkownika (np. z telefonu) łącze WiFi, w pakiecie premium usługi te korzystają z łączności komórkowej modułu komunikacyjnego samego auta. Jak widać Tesla zastosowała zupełnie odmienne podejście niż np. niemieckie marki – już bazowy wariant jest bogato wyposażony.
Tesla Model Y 2023 – wersja bazowa, dane techniczne
Poniżej podajemy dane techniczne bazowej odmiany opisywanego modelu.
Dane techniczne:
- Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4751 / 1978 / 1624 mm;
- Rozstaw osi: 2890 mm;
- Prześwit: 167 mm;
- Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 971 l;
- Pojemność baterii brutto: 60 kWh;
- Moc silnika: 150 kW / 204 KM;
- Moment obrotowy: 350 Nm;
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 6,9 s;
- Prędkość maksymalna: 217 km/h;
- Średni zasięg (wg WLTP): 455 km (na standardowych felgach);
- Cena od: 274 990 zł;
Tesla Model Y 2023 Long Range – jakie różnice?
Paradoksalnie droższa o 40 000 zł od odmiany bazowej wersja Long Range różni się w niewielkim stopniu. Najważniejszą zmianą jest układ napędowy. W tej wersji mamy bowiem już nie jeden, lecz dwa silniki elektryczne, co automatycznie oznacza napęd na obie osie, większą moc. Dwa silniki czerpią tu energię z większego zestawu akumulatorów trakcyjnych co ma również wpływ na zasięg, który w wersji Long Range jest najdłuższy w całej gamie opisywanego tu modelu. Jednak jeżeli chodzi o standard wyposażenia wnętrza, czy nadwozie, wersja Long Range nie różni się od odmiany bazowej. Płacimy więcej za mocniejszy układ napędowy i większą baterię, nawet felgi w Long Range są standardowo identyczne jak w bazowej, jednosilnikowej odmianie.
Tesla Model Y 2023 Long Range – dane techniczne
Dane techniczne:
- Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4751 / 1978 / 1624 mm;
- Rozstaw osi: 2890 mm;
- Prześwit: 167 mm;
- Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 971 l;
- Pojemność baterii brutto: 75 kWh;
- Moc silnika: 258 kW / 351 KM;
- Moment obrotowy: 493 Nm;
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 5 s;
- Prędkość maksymalna: 217 km/h;
- Średni zasięg (wg WLTP): 533 km;
- Cena od: 314 990 zł;
Tesla Model Y 2023 Performance – jakie różnice?
Edycja ze słowem Performance w nazwie to najmocniejsza i najszybsza odmiana Modelu Y. Tę rozpoznamy na pierwszy rzut oka przede wszystkim po większych, 21-calowych alufelgach Uberturbine. Auto ma w tym przypadku również sportowe hamulce i obniżone (mniejszy prześwit) zawieszenie. Wprowadzone zmiany to raczej konieczność w kontekście znacznie większej mocy jaką dysponuje topowy wariant Modelu Y. Niemniej pod względem wyposażenia we wnętrzu jest ono w zasadzie identyczne jak w modelu bazowym, chyba że za kluczową zmianę uznamy aluminiowe, sportowe pedały.
Tesla Model Y 2023 Performance – dane techniczne
Dane techniczne:
- Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4751 / 1978 / 1624 mm;
- Rozstaw osi: 2890 mm;
- Prześwit: 167 mm;
- Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 971 l;
- Pojemność baterii brutto: 82 kWh;
- Moc silnika: 378 kW / 514 KM;
- Moment obrotowy: 660 Nm;
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,7 s;
- Prędkość maksymalna: 250 km/h;
- Średni zasięg (wg WLTP): 514 km;
- Cena od: 329 990 zł;
Tesla Model Y 2023 – jakie opcjonalne dodatki?
Mimo bogatego wyposażenia w standardzie, Tesla pozostawiła klientom niewielki margines opcjonalnych dodatków. Nie ma ich jednak wiele i w zasadzie są one identyczne dla każdej z trzech dostępnych wersji (może z wyjątkiem felg). Wymieniamy je poniżej wraz z żądaną kwotą dopłaty.
- Opcjonalny lakier – dopłata od 5500 zł do 9000 zł (do 14 700 zł w wersji Performance)
- Opcjonalne felgi 20″ (dla wersji standardowej i Long Range): dopłata 10 000 zł
- Opcjonalne koła 19″ z zimowymi oponami Pirelli: dopłata 15 000 zł
- Opcjonalne koła 21″ (dla wersji Performance) z zimowymi oponami Pirelli: 19 000 zł
- Opcjonalny hak holowniczy (Tesla Model Y może holować przyczepę hamowaną o masie do 1600 kg): dopłata 6500 zł
- Wykończenie wnętrza w tonacjach bieli i czerni: dopłata 5500 zł
- Rozszerzony autopilot: dopłata 19 500 zł
- Pełna zdolność do samodzielnej jazdy: dopłata 39 000 zł
Podpowiadamy tylko, że zamawianie ostatniej opcji w Polsce nie ma obecnie najmniejszego sensu (chodzi o pełną zdolność do samodzielnej jazdy). Prawo w Polsce nie pozwala nawet na niepełną autonomię samochodów. Wciąż o wszystkim ma decydować kierowca, a nie komputer.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze: