Agnieszka Serafinowicz

Elektryczny bolid SW-03e “Kurento” – zbudowali go polscy studenci z Politechniki Śląskiej [WIDEO]

SW-03e "Kurento" to innowacyjny, wyścigowy pojazd elektryczny zbudowany przez zespół studentów z Politechniki Śląskiej.

Sam fakt budowy elektrycznego, wyścigowego pojazdu, który działa już jest godny wzmianki, ale w tym przypadku zespołowi studentów Politechniki Śląskiej, PolSL Racing udała się nie lada sztuka. Skonstruowali oni auto, które imponuje technologicznymi rozwiązaniami i jednocześnie jest samochodem – jak na tę klasę – niskobudżetowym.

SW-03e

SW-03e „Kurento” – co to za pojazd?

SW-03e to bolid napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 110kW, z innowacyjnym dyferencjałem z funkcją Torque Vectoring (wektorowanie momentu obrotowego). A także autorski system zarządzania energią oraz opracowany przez polski zespół układ baterii wysokiego napięcia. Nowa lżejsza rama i ulepszony pakiet aerodynamiczny dopełniają całości. Moc 110 kW nie jest może szczególnie imponująca, ale trzeba pamiętać, że mamy to do czynienia z bardzo lekkim pojazdem.

SW-03e

SW-03e „Kurento” – doceniony przez potentatów z branży

Prof. dr hab. inż. Mirosław Szczepanik z Politechniki Śląskiej, opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego PolSL Racing, podkreśla, że zbudowany pojazd jest w wielu aspektach wyjątkowy i korzysta z bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Profesor Szczepanik wymienia między innymi: dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna. Auto wyposażone jest w kontrolę trakcji, wiele różnych systemów bezpieczeństwa i kontroli jazdy.

Polscy studenci zaprojektowali też autorski system magazynowania energii, który już docenili wyróżnieniami eksperci koncernu BASF, na polski bolid zwrócili uwagę też specjaliści z Tesli. Pojazd przeszedł już swój „chrzest bojowy” na zawodach Formuła Student Alpe Adria w Chorwacji w tym roku.

SW-03e

SW-03e „Kurento” – niskobudżetowy nie znaczy tani

Samochody wyścigowe nigdy nie są tanie. Profesor Szczepanik określa projekt prowadzonej przez niego grupy jako auto „niskobudżetowe”, co oznacza de facto pojazd kosztujący ok. 200 tys. zł. Bezwzględnie nie jest to mała kwota, ale profesor zwraca uwagę, że zagraniczna konkurencja, często wspierana przez wielkie koncerny motoryzacyjne, dysponuje budżetami przekraczającymi milion euro. Polakom udało się zbudować konkurencyjny pojazd dysponując ponad ośmiokrotnie mniejszym budżetem. Liderką zespołu SKN PolSL Racing jest Ewa Kocyan. Poniżej wideo z oficjalnej prezentacji SW-03e „Kurento”.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze