Elektryczny bolid SW-03e “Kurento” – zbudowali go polscy studenci z Politechniki Śląskiej [WIDEO]
SW-03e "Kurento" to innowacyjny, wyścigowy pojazd elektryczny zbudowany przez zespół studentów z Politechniki Śląskiej.
Sam fakt budowy elektrycznego, wyścigowego pojazdu, który działa już jest godny wzmianki, ale w tym przypadku zespołowi studentów Politechniki Śląskiej, PolSL Racing udała się nie lada sztuka. Skonstruowali oni auto, które imponuje technologicznymi rozwiązaniami i jednocześnie jest samochodem – jak na tę klasę – niskobudżetowym.
SW-03e „Kurento” – co to za pojazd?
SW-03e to bolid napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 110kW, z innowacyjnym dyferencjałem z funkcją Torque Vectoring (wektorowanie momentu obrotowego). A także autorski system zarządzania energią oraz opracowany przez polski zespół układ baterii wysokiego napięcia. Nowa lżejsza rama i ulepszony pakiet aerodynamiczny dopełniają całości. Moc 110 kW nie jest może szczególnie imponująca, ale trzeba pamiętać, że mamy to do czynienia z bardzo lekkim pojazdem.
SW-03e „Kurento” – doceniony przez potentatów z branży
Prof. dr hab. inż. Mirosław Szczepanik z Politechniki Śląskiej, opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego PolSL Racing, podkreśla, że zbudowany pojazd jest w wielu aspektach wyjątkowy i korzysta z bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Profesor Szczepanik wymienia między innymi: dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna. Auto wyposażone jest w kontrolę trakcji, wiele różnych systemów bezpieczeństwa i kontroli jazdy.
Polscy studenci zaprojektowali też autorski system magazynowania energii, który już docenili wyróżnieniami eksperci koncernu BASF, na polski bolid zwrócili uwagę też specjaliści z Tesli. Pojazd przeszedł już swój „chrzest bojowy” na zawodach Formuła Student Alpe Adria w Chorwacji w tym roku.
SW-03e „Kurento” – niskobudżetowy nie znaczy tani
Samochody wyścigowe nigdy nie są tanie. Profesor Szczepanik określa projekt prowadzonej przez niego grupy jako auto „niskobudżetowe”, co oznacza de facto pojazd kosztujący ok. 200 tys. zł. Bezwzględnie nie jest to mała kwota, ale profesor zwraca uwagę, że zagraniczna konkurencja, często wspierana przez wielkie koncerny motoryzacyjne, dysponuje budżetami przekraczającymi milion euro. Polakom udało się zbudować konkurencyjny pojazd dysponując ponad ośmiokrotnie mniejszym budżetem. Liderką zespołu SKN PolSL Racing jest Ewa Kocyan. Poniżej wideo z oficjalnej prezentacji SW-03e „Kurento”.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: