Trzaskowski: to nie walka z kierowcami, ale o nowoczesne miasto. Strefa Czystego Transportu w Warszawie w 2024: znamy proponowane granice
Strefa Czystego Transportu w Warszawie staje się powoli faktem - wiemy, gdzie będzie przebiegać!
Spis treści
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – jakie auta nie wjadą?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – dlaczego ją trzeba wprowadzić?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – kiedy zacznie działać?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – gdzie i na jakim obszarze?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – kto będzie sprawdzać pojazdy?
- Rafał Trzaskowski: działamy dla tych, którzy chcą mieć fajne miasto
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – wyłączenia
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie – konsultacje
Stolica idzie śladami ponad 300 miast w Europie. Władze miasta zaproponowały, jak ma przebiegać Strefa Czystego Transportu w Warszawie i jej dokładne granice. Pierwsze obostrzenia mają zacząć obowiązywać już w lipcu 2024 roku.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – jakie auta nie wjadą?
W skrócie: do SCT nie wjadą najstarsze diesle do tej strefy nie wjadą. Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie niedostępna w pierwszej kolejności:
- od lipca 2024 roku – dla samochodów benzynowych, które w momencie wdrożenia będą miały więcej niż 27 lat (spełniających normę Euro 2) i diesli starszych niż 18-letnie (norma Euro 4).
Jak szacują władze, z ulic Warszawy zniknie ok. 2 proc. samochodów.
- Kolejny etap będzie wdrożony w 2026 roku – tu restrykcje obejmą już więcej aut – 9 proc.
Po dwóch latach na cenzurowanym będzie:
- do 2028 roku na cenzurowanym będzie 16 proc. samochodów,
- w 2030 roku 23 proc.,
- w 2032 roku 27 proc.
Docelowo przyczyni się to do wyeliminowania 80 proc. zanieczyszczeń tlenkami azotu i 69 proc. pyłów zawieszonych (PM).
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – dlaczego ją trzeba wprowadzić?
Miasto ze strefy nie może zrezygnować. Obligują je do wprowadzenia dwa dokumenty:
- Krajowy Plan Odbudowy (KPO)
- uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Według pierwszego dokumentu graniczną datą wprowadzenia jej jest rok 2025, według drugiego – 2024.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – kiedy zacznie działać?
Głosowanie dotyczące szczegółowych regulacji odbędzie się w 2023 roku. Właśnie startują konsultacje w tej sprawie. Będą trwały trzy miesiące.
Prezydent Rafał Trzaskowski zaznaczył, że prace nad SCT są już zaawansowane. Wiosną 2022 roku przedstawiono wyniki badań pokazujących, ile pojazdów zanieczyszcza powietrze w stolicy – opracowanie przygotował międzynarodowy instytut badawczy ICCT – ten sam, który odpowiadał za wykrycie afery Diesel Gate. Zaangażowany w badanie był także Zarząd Dróg Miejskich (ZDM). Na tej podstawie oraz badań ankietowych, według których 77 proc. mieszkanek i mieszkańców stolicy chce działań władz na rzecz poprawy jakości powietrza, a 76 proc., wprost – wprowadzenia SCT – trwają dalsze prace.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – gdzie i na jakim obszarze?
Strefa Czystego Transportu w Warszawie została wytyczona na obszarze 37 km2 (całe miasto ma 513 km2). Jej zakres wykracza poza ścisłe centrum, podobnie jak to ma miejsce w Krakowie. Rejon SCT obejmuje częściowo pięć dzielnic.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – kto będzie sprawdzać pojazdy?
Weryfikacja pojazdów mogących poruszać się po warszawskiej SCT będzie spoczywała w rękach policji i straży miejskiej. Władze miasta dążą do tego, by sprawdzenie zostało zautomatyzowane.
Działamy w porozumieniu z innymi samorządami, chcemy uniknąć sytuacji, w której na szybie samochodu będzie kilka nalepek upoważniających do wjazdu. To wymaga zmian w przepisach, ale jesteśmy dobrej myśli – wyjaśnił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Rafał Trzaskowski: działamy dla tych, którzy chcą mieć fajne miasto
Podczas spotkania z mediami przedstawiciele ratusza tłumaczyli, że strefa to poważna zmiana, ale konieczna.
Nie walczymy z kimś, a o coś. O czyste powietrze – podkreślił Olszewski.
Zmienimy miasto, na nowoczesne miasto – powiedział Rafał Trzaskowski – nie działamy przeciwko kierowcom, ale dla tych, którzy chcą mieć fajne miasto. Chodzi o to żeby, niezależnie od tego jak się przemieszamy po nim, czuć się komfortowo – dodał prezydent.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – wyłączenia
Podobnie jak w Krakowie, warszawska SCT uwzględnia pewne wyłączenia. Nieograniczony dostęp do niej będą miały samochody:
- służb ratowniczych,
- policji,
- straży pożarnej,
- osób z niepełnosprawnościami,
- zabytkowe (z ubezpieczeniem).
Kraków zadbał w tym względzie także o seniorów – osoby mające ponad 70 lat w momencie wdrożenia SCT będą także mogły poruszać się tam bez ograniczeń swoimi samochodami – spodziewam się, że tak samo będzie chciała postąpić stolica. Dodatkowo w konsultacjach pojawi się temat wyłączeń, które pozwolą kilka razy w roku wjechać do SCT, niezależnie od tego czy aut spełnia graniczne warunki czy też nie.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie – konsultacje
Miasto zachęca do udziału w konsultacjach na temat kształt i funkcjonowania strefy. To że strefa powstanie nie ulega już wątpliwości – wielokrotnie podkreślał Rafał Trzaskowski. Prezydent zapewnił także, że projekt ma wystarczające poparcie polityczne, by nie musieć martwić się o głosowanie. Plan miasta zakłada, że odbędzie się ono jesienią br.
Ten czas, do momentu wprowadzenia strefy czystego transportu w Warszawie i dojścia do drugiego etapu wdrożenia, to czas, w którym mieszkanki i mieszkańcy mogą przygotować się na zmianę. Już wiedzą, że nie powinni się interesować starymi dieslami – dodał prezydent Warszawy.
Uwagi i sugestie dotyczące SCT przyjmowane są na adres mailowy sct@um.warszawa.pl. Będą także uruchomione spotkania online, punkty konsultacyjne w dzielnicach. Uwagi będą przyjmowane przez trzy miesiące, począwszy od 25 stycznia br.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Marcin Sienkiewicz - 27 lutego 2023
Banda lewackich nierobów po raz kolejny próbuje ograniczyć nasze prawa obywatelskie. NIE dla SCT w Warszawie, NIE dla ograniczeń w dostępie do naszych posesji. NIE dla wymuszania zmiany sposobu poruszania się. NIE dla konieczności ponoszenia kosztów wymiany pojazdów. Ludzie obudźcie się!