Agnieszka Serafinowicz

Zasięg ponad 700 km. Stellantis przedstawił platformę STLA Medium dla aut elektrycznych

Stellantis zaprezentował platformę STLA Medium, płytę podwoziową, definiującą potencjał technologiczny, napęd i zasięg przyszłych elektrycznych modeli segmentu C i D.

Spis treści

STLA Medium to globalna platforma konstrukcyjna od podstaw zaprojektowana jako fundament aut z napędem elektrycznym. Platforma konstrukcyjna jest jednym z najważniejszych elementów każdego auta, definiuje m.in. jego potencjał technologiczny, decyduje również o rozmieszczeniu czy pojemności akumulatorów trakcyjnych, położeniu i mocy jednostek obliczeniowych, mocy układu napędowego itp.

STLA Medium

STLA Medium – dla aut segmentu C i D

Platforma STLA Medium została zaprojektowana jako technologiczny i konstrukcyjny fundament aut grupy Stellantis, zaliczanych do segmentu C i D bez względu na formę samego nadwozia. Wysoka elastyczność tej modułowej płyty podłogowej pozwala konstruować w ramach jednej platformy auta typu sedany, crossovery, czy SUV-y. Platforma zostanie wdrożona w kilku zakładach grupy Stellantis, najpierw zadebiutuje w Europie.

STLA Medium

„To, co widzimy dzisiaj, jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat, w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Platforma STLA Medium jest przykładem wysokiej wiedzy technologicznej globalnej społeczności technicznej Stellantis i jej zdolności dostarczania produktów hiper-skoncentrowanych na naszych klientach, konsolidując od dawna ugruntowane koncepcje w zakresie transportu, podczas naszej drogi w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku”.

STLA Medium

STLA Medium – imponujący zasięg

Nowa platforma została od podstaw zaprojektowana pod kątem wykorzystania w samochodach z elektrycznym napędem. Już teraz wiadomo, że auta zbudowane na tej płycie podłogowej będą mogły pochwalić się przyzwoitym zasięgiem. Deklarowany zasięg ma wynosić ponad 700 km z pakietem Performance Pack, natomiast standardowy pakiet to wciąż zasięg ponad 500 km (wg WLTP). Maksymalna pojemność netto akumulatorów, które są przewidziane dla STLA Medium ma wynosić do 98 kWh. To pojemność użyteczna, co oznacza, że całkowita (brutto) pojemność baterii pokładowej dla STLA Medium przekracza 100 kWh. Takiej konstrukcji Stellantis jeszcze nie miało.

STLA Medium

STLA Medium – woltaż, czas i moc ładowania, szacowane zużycie energii

Zdaniem przedstawicieli koncernu, w zależności od zastosowania, zużycie energii w pojeździe segmentu C i D zbudowanym na tej platformie może wynosić nawet mniej niż 14 kWh na 100 km, co w tym segmencie byłoby rewelacyjnym wynikiem. Nowa platforma korzysta z 400-voltowej architektury elektrycznej.

STLA Medium

Producent nie podaje bezpośrednio maksymalnej mocy jaką będą mogły przyjąć akumulatory zainstalowane w platformie STLA Medium, deklaruje jedynie czas ładowania akumulatora z 20% do 80% w 27 minut, a prędkość ładowania podaje w postaci wartości 2,4 kWh na minutę. Spodziewamy się mocy maksymalnych podczas ładowania dochodzących do 150 kW.

STLA Medium

STLA Medium – jakie auta?

Pojazdy zbudowane na bazie nowej płyty mają być sprzedawane na całym świecie i będą dostępne z napędem na przód lub napędem na wszystkie koła dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW. Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium daje projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:

  • Rozstawem osi, który może wynosić od 2700 do 2900 milimetrów
  • Całkowitą długością wynoszącą 4,3-4,9 metra
  • Prześwitem wynoszącym ponad 220 mm, by zagwarantować możliwości terenowe i osiągi
  • Kołami o średnicy do 750 mm, co jest kluczowym atrybutem konstrukcji platformy.

Na koniec zobaczcie jeszcze wideo prezentujące nową platformę STLA Medium, przygotowane przez Stellantis. Jednym z przyszłych modeli opartych na niej będzie m.in. następca Opla Grandlanda.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze