Słuchawki podczas jazdy za kierownicą lub na rowerze? Eksperyment Forda uświadamia zagrożenie
Słuchawki mogą zapewnić nam najwyższą jakość dźwięku, pozbawionego zakłóceń podczas słuchania muzyki lub podcastów. Wiele osób uważa również, że słuchawki pomagają im się skoncentrować lub zrelaksować, ponieważ izolują od rozpraszającego uwagę hałasu otoczenia.
Jednak noszenie słuchawek podczas jazdy – przez kierowców, rowerzystów, użytkowników elektrycznych skuterów czy pieszych – może być niebezpieczne, a w niektórych krajach zostało nawet zakazane.
Eksperyment akustyczny przeprowadzony na zlecenie Forda, pokazuje, że osoby słuchające muzyki w słuchawkach są średnio o ponad 4 sekundy wolniejsze w rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń na drodze niż osoby, które nie słuchają muzyki.
W badaniu wykorzystano wyniki specjalnie opracowanego testu z użyciem dźwięku przestrzennego „8D”, który przeniósł ponad 2000 uczestników z całej Europy na wirtualną ulicę, aby sprawdzić czas ich reakcji w sytuacjach niosących potencjalne ryzyko. Większość uczestników przeprowadzonego eksperymentu stwierdziła, że nie założyłaby już słuchawek w ruchu drogowym.
Badanie, będące częścią kampanii Forda „Podziel się drogą”, mającej na celu promowanie większej harmonii i zrozumienia pomiędzy użytkownikami dróg, miało na celu podkreślenie roli, jaką słuch odgrywa w naszej zdolności identyfikowania zagrożeń na drodze i do szybkiej reakcji.
Badania
W ramach zleconych przez Forda badań, dotyczących korzystania z dróg i słuchania muzyki, przeanalizowano nawyki ponad 2000 osób z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, pytając o ich stosunek do ryzyka podczas jazdy samochodem, rowerem, skuterem lub podczas poruszania się pieszo.
Większość uczestników badania stwierdziła, że korzysta ze słuchawek podczas jazdy; wśród 56% osób, które deklarowały, że brały udział w wypadku, 27% miało wtedy na uszach słuchawki.
Następnie uczestnicy zostali poproszeni o uruchomienie na swoich smartfonach specjalnie opracowanej aplikacji – Podziel się drogą: Bezpieczeństwo i dźwięk (Share The Road: Safe And Sound) – aby przeanalizować wpływ, jaki noszenie słuchawek miało na ich zdolność do reagowania na sygnały dźwiękowe.
Aplikacja wykorzystuje technologię dźwięku przestrzennego „8D”, pomagającą uczestnikom zanurzyć się w miejskiej wirtualnej rzeczywistości. Dźwięk kierunkowy uzyskuje się dzięki złożonemu procesowi panoramowania i kompensacji, co umożliwia aplikacji tworzenie bardzo realistycznych wskazówek dźwiękowych – na przykład imitowanie pojazdu służb ratunkowych zbliżającego się od tyłu.
Czasy reakcji uczestników na zagrożenia były mierzone w trzech różnych scenariuszach, zarówno z muzyką odtwarzaną przez słuchawki użytkownika, jak i bez niej. Uczestnicy słuchający muzyki byli średnio o 4,2 sekundy wolniejsi w rozpoznawaniu i reagowaniu na zagrożenie na drodze.
Pytania zadawane zarówno przed, jak i po eksperymencie z użyciem dźwięku 8D, pozwoliły określić, jak skutecznie aplikacja przyczynia się do zmian świadomości i postaw w kwestii bezpieczeństwa drogowego.
Przed badaniem 44% osób twierdziło, że nie założy słuchawek podczas podróży. Po badaniu już 58% osób zobowiązało się, że nigdy więcej nie skorzysta w drodze ze słuchawek, co stanowi wzrost o 31%. Z kolei o 64% mniej osób stwierdziło, że regularnie chciałoby korzystać ze słuchawek podczas jazdy.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki