Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym – kto jedzie pierwszy?
Wielu kierowców ma problemy z określeniem, kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym. Zwykle nie znają oni nawet takiego określenia skrzyżowania i nie wskażą o jakie chodzi. Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym i zasady na nim panujące wcale nie są trudne.
Spis treści:
- Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
- Kto jedzie pierwszy na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
- Kiedy używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia sobie, o co w ogóle chodzi z pierwszeństwem łamanym. Zwykle skrzyżowanie wyobrażamy sobie tak, że droga z pierwszeństwem (zwana potocznie „główną”) prowadzi na wprost, a z jej lewej lub prawej strony, znajdują się drogi podporządkowane. Tymczasem pierwszeństwo łamane jest wtedy, gdy droga z pierwszeństwem skręca w lewo lub w prawo, a pozostałe są podporządkowane.
Układ taki dróg nie jest trudny do zrozumienia, a dokładnych ich przebieg jest zawsze wyznaczany stosowanym znakiem T-6 (występującym w różnych wariacjach), który każdy kierowca chyba kojarzy. Ale nie każdy wie, jakie panują wtedy zasady pierwszeństwa.
Kto jedzie pierwszy na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym pierwszeństwo ma kierujący, znajdujący się na drodze z pierwszeństwem. Logiczne. Ale co jeśli na przykład z niej zjeżdżamy? Spójrzmy na sytuację, wyznaczoną przez znak T-6a:
Wyobraźmy sobie pojazd jadący z dołu – będzie miał on pierwszeństwo przed wszystkimi innymi pojazdami. Dlaczego? Przed tymi z prawej i z góry dlatego, że znajdują się one na drogach podporządkowanych.
Natomiast pojazd nadjeżdżający z lewej strony, znajduje się na drodze równorzędnej, więc zastosowanie mają tu zasady ogólne, a konkretnie zasada prawej ręki. Kierujący pojazdem z lewej strony ma pojazd z dołu po swojej prawej stronie, więc musi mu ustąpić, gdyby ich drogi miały się przeciąć.
Czy można jechać prawym pasem dookoła ronda? Instruktorzy często źle tego uczą!
Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku kierowców na drogach podporządkowanych. Muszą ustąpić pierwszeństwa kierującym z dołu i z lewej strony, natomiast pierwszeństwo między sobą uzgadniają zgodnie z zasadą prawej ręki.
Kiedy używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Używanie kierunkowskazów na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym, to kolejny problem, jaki często mają kierowcy. Wynika to z tendencji do wypełniania niewiedzy, błędnie wyciąganymi wnioskami.
Kierowcy często uważają, że jazda po drodze z pierwszeństwem nie wymaga używania kierunkowskazów, bo wszakże nie zjeżdżają na drogę boczną, tylko jadą „główną”. Jeśli natomiast wyobrazimy sobie powyższy znak, ale bez drogi po prawej, co to często robią kierowcy? Jadąc z dołu do góry, używają prawego kierunkowskazu, aby zaznaczyć, że opuszczają drogę z pierwszeństwem. Tymczasem jest to błąd, który może kosztować nawet 200 złotych za błędną sygnalizację zamiaru skrętu.
Bez względu na przebieg drogi z pierwszeństwem, obowiązują nas ogólne zasady sygnalizowania manewrów. A sygnalizujemy zmianę kierunku jazdy, czyli skręt w lewo lub w prawo, natomiast nie sygnalizujemy jazdy na wprost.
Pamiętajmy, że Policja często robi akcję obserwacji naszych zachowań właśnie na skrzyżowaniach (zarówno kierowców, jak i pieszych) i każe mandatami za nieznajomość przepisów w tym względzie. Dlatego warto je przyswoić zawczasu. Niedawno taką akcję przeprowadziła zawierciańska Policja.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: