Škoda wydłuża cykl życia akumulatorów. Do czego mogą służyć, gdy już nie nadają się do auta?
Rozwiązanie czeskiego producenta umożliwia magazynowanie zielonej energii, którą można następnie wykorzystać do szybkiego i elastycznego ładowania pojazdów elektrycznych. Sercem systemu magazynowania energii są akumulatory, które były wcześniej instalowane w elektrycznej Škodzie Enyaq iV lub modelach hybrydowych typu plug-in.
Škoda przedstawia inteligentny system magazynowania energii elektrycznej, który będzie opierał się na akumulatorach pochodzących z modeli elektrycznych oraz hybryd typu plug-in marki. Akumulatory, które nie mogą być już wykorzystane w samochodach, bardzo dobrze sprawdzą się jako stacjonarne magazyny, które będą składowały zieloną energię, wytworzoną na przykład poprzez panele fotowoltaiczne. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat i skutecznie zmniejszy ich ślad węglowy. Rozwiązanie czeskiego producenta umożliwia magazynowanie zielonej energii, którą można następnie wykorzystać do szybkiego i elastycznego ładowania pojazdów elektrycznych.
Škoda prowadzi projekt we współpracy z czeską firmą technologiczną IBG. Po udanym etapie pilotażowym w Pradze, innowacyjne jednostki magazynowania energii są teraz dostępne dla autoryzowanych dealerów czeskiego producetna. Do tej pory otrzymano 160 zamówień w przedsprzedaży od dealerów w Czechach, Niemczech, Holandii i Słowacji. Wyprodukowany we współpracy z IBG system magazynowania energii może pomieścić do 20 akumulatorów z hybrydowych modeli plug-in, każdy o mocy 13 kWh, lub pięć akumulatorów o pojemności 82 kWh z elektrycznego SUV-a Enyaq iV. System ma łączną pojemność do 328 kWh, co może być wykorzystane do zasilania stacji szybkiego ładowania o mocy przesyłowej do 150 kW.
System magazynowania energii może tymczasowo przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana na przykład przez systemy fotowoltaiczne dealerów Škody. Ta energia elektryczna może być następnie wykorzystana w dowolnym momencie z pełną mocą przesyłową, niezależnie od pogody lub aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. System magazynowania energii można skalować w górę lub w dół, a moduły akumulatorów można w razie potrzeby wymienić w kilku prostych krokach. W nadchodzących latach będzie można zbudować ponad 4000 takich zrównoważonych bloków energetycznych.
Drugi cykl życia wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat
Sercem systemu magazynowania energii są akumulatory, które były wcześniej instalowane w elektrycznej Škodzie Enyaq iV lub modelach hybrydowych typu plug-in. W przypadku pierwszych jednostek nowego systemu magazynowania zostaną użyte akumulatory z pojazdów testowych i przedprodukcyjnych; później drugiemu cyklowi życia można będzie poddać ogniwa z używanych pojazdów z produkcji seryjnej. Doświadczenie z projektu pilotażowego pokazuje, że pojemność akumulatorów w stacjonarnych systemach magazynowania spada o około 2% rocznie. W ten sposób system wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat, znacznie poprawiając ich ślad węglowy. Pod koniec drugiego cyklu życia Škoda obiecuje, że podda ogniwa recyklingowi w kontrolowanym procesie. Odzyskane surowce zostaną następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI