Silnik Diesla – najczęstsze awarie: za te naprawy zapłacisz krocie!
Silnik Diesla cały czas cieszy się niemalejącą popularnością. Niskie zużycie paliwa powoduje, że pojazdy z jednostką wysokoprężną są idealne dla kierowców, którzy dziennie przemierzają wiele kilometrów. Jednak jak w każdym pojeździe z czasem pojawiają się usterki. Za jakie naprawy zapłacimy najwięcej w pojazdach z silnikiem Diesla?
Silnik Diesla jest przez wielu ceniony za mniejsze zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy dostępny już przy 1500 obr./min oraz wytrzymałość. Pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi mogą przebyć więcej kilometrów niż jednostki benzynowe. Jednak zawsze trzeba pamiętać, że jeśli chcemy mieć bezawaryjny samochód to trzeba o niego dbać. To samo tyczy się silnika wysokoprężnego. Jeżeli nie będziemy pamiętać o regularnym serwisowaniu to zaczną pojawiać się usterki, których często naprawa jest droga.
Układ wtryskowy w silniku wysokoprężnym – powody awarii i cena naprawy
W porównaniu z układem wtryskowym silników benzynowych, układ wtryskowy diesli jest znacznie bardziej obciążony. Dlatego wtryskiwacze muszą być wykonane z największą precyzją, aby pracowały prawidłowo, a silnik osiągał jak najlepsze parametry. Jednak wtryskiwacze nie zawsze psują się tylko ze starości, ale również my możemy przyczynić się do ich zużycia. Złej jakości paliwo, nieumiejętna regulacja w warsztacie czy chiptuning mogą powodować ich szybsze zużycie. W paliwie złej jakości mogą znajdować się drobne zanieczyszczenia, które przedostaną się przez filtr paliwa i uszkodzą wtryskiwacze. Dlatego ważna jest coroczna wymiana filtra w dieslach.
Uszkodzone wtryskiwacze objawiają się utrudnionym rozruchem silnika, wibracjami, czarnym dymem z wydechu oraz zwiększonym spalaniem. Koszt regeneracji wtryskiwaczy jest bardzo zróżnicowany ze względu na typ i producenta części. Jeżeli dostępne są zestawy naprawcze to koszt usunięcia usterki nie przekroczy 1000 złotych. Jednak, jeśli zestawy nie są dostępne to trzeba zakupić nowe wtryskiwacze, których cena za jeden wtryskiwacz nie są niższe niż 1000 złotych.
Układ wtryskowy składa się jeszcze z pompy wysokiego ciśnienia, która również narażona jest na zanieczyszczenia. W dodatku jej zużycie wiąże się z uszkadzaniem wtryskiwaczy, ponieważ podaje im drobinki startego materiału. Jej naprawa to koszt ok. 500 – 3000 złotych.
Zapchany filtr DPF – powody awarii i cena naprawy
Teoretycznie filtry DPF wytrzymują przebiegi rzędu 200-300 tys. kilometrów, ale znaczny wpływ na ich żywotność ma sposób eksploatacji. Wraz z przebytymi kilometrami filtr się zapycha i musi się oczyścić. W tym celu silnik musi osiągnąć odpowiednią temperaturę i odpowiedni poziom obrotów. Idealnym miejscem do wypalenia się sadzy są drogi ekspresowe i autostrady, dlatego osoby dużo podróżujące po tego typu drogach nie muszą się przejmować filtrem DPF.
Z kolei, jeśli przemieszczamy się głównie po mieście proces spalania może zostać przerwany. Kilkukrotne przerwanie procesu spalania może skutkować całkowitym zapchaniem, a silnik przejdzie w tryb awaryjny. Proces wypalania sadzy objawia się opóźnioną reakcją na pedał gazu, wzrostem spalania i często kłębami dymu z wydechu. Dlatego, jeśli zauważymy takie objawy lepiej nie gasić wtedy silnika oraz warto raz w tygodniu wybrać się na drogę szybkiego ruchu, aby filtr mógł się oczyścić.
Koszt nowego filtra jest uzależniony od modelu, więc za najtańszy możemy zapłacić ok. 1000 złotych, a za najdroższy nawet 15 tys. zł. Jednak istnieją również sposoby, np. chemia, która wyczyści filtr. Koszt takich preparatów zazwyczaj nie przekracza 100 złotych.
Dwumasowe koło zamachowe – powody uszkodzenia i cena naprawy
Dwumasa może wytrzymać długo, ale zła eksploatacja auta może skrócić jej żywotność. Najbardziej szkodliwa dla dwumasy jest jazda na niskich obrotach ze względu na dużą częstotliwość drgań generowanych przez silnik. Jazda powinna być płynna, a silnik powinien być trzymany na wyższych, ale nie najwyższych obrotach. W przeciwnym razie dwumasa szybciej się zużyje. Charakterystycznymi objawami awarii dwumasowego koła zamachowego są wyczuwalne wibracje i stuki.
W celu poradzenia sobie z problemem można zdecydować się na regenerację, która kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Niestety nie zawsze można skorzystać z regeneracji, ponieważ często bardzo zużyte dwumasy już się do tego nie nadają. W takiej sytuacji będzie konieczne zakupienie nowego dwumasowego koła zamachowego, które kosztuje w granicach 1000-5000 złotych.
Klapy wirowe w Dieslu – powody awarii i cena naprawy
Klapki regulują długość układu dolotowego oraz wprowadzają w zawirowania powietrze zasysane do cylindrów. Wpływa to na uwalnianie mniejszej ilości trujących substancji podczas jazdy bez obciążenia (np. podczas jazdy z górki). Niestety z biegiem przebytych kilometrów klapki ulegają uszkodzeniu. Dzieje się to zazwyczaj po przejechaniu 200-300 tys. kilometrów. Szkodzi im w szczególności nagar gromadzący się w układzie dolotowym, przez co może je zablokować. Objawia się to spadkiem mocy lub nierówną pracą, ale czasami zdarza się, że klapka może się urwać i doprowadzić do zniszczenia silnika. Niestety wymiana klapek wiąże się z wymianą całego kolektora dolotowego, a więc będzie to koszt na poziomie 2000-4000 złotych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI