Od 1 lipca działa pierwsza SCT i sypią się kary 500 zł. Chroni przed nimi nowa naklejka
Prawdziwa rewolucja w Polsce stała się faktem - zaczęła działać pierwsza Strefa Czystego Transportu. Nie wszyscy kierowcy mogą do niej wjechać, a łamiących zakaz czeka grzywna i nakaz opuszczenia terenu SCT.
Spis treści
- SCT w Warszawie już działa. Zasady wjazdu oraz obszar
- Do czego służy nowa zielona naklejka SCT?
- Jakie informacje znajdują się na nowej naklejce?
- Gdzie obowiązkowe będą nalepki SCT?
- Ile wynosi mandat za brak zielonej naklejki?
SCT w Warszawie już działa. Zasady wjazdu oraz obszar
Pierwsza Strefa Czystego Transportu zaczęła działać 1 lipca w Warszawie i początkowo jest dosyć liberalna. Poruszać się po niej mogą 18-letnie samochody z silnikami Diesla i nawet 27-letnie auta z jednostkami benzynowymi. Kolejne etapy wdrażane będą zgodnie z poniższą grafiką.
Urzędnicy przygotowali także szereg wyjątków i wyłączeń. Początkowo przestrzegać obostrzeń SCT nie będą musieli przestrzegać mieszkańcy jej terenu. Nie dotyczyć będzie ona także osób powyżej 70 roku życia czy pojazdów zabytkowych.
Obszar jaki obejmuje Strefa Czystego Transportu w Warszawie możecie sprawdzić na poniższej mapce.
Do czego służy nowa zielona naklejka SCT?
Nowy rodzaj naklejki ma na celu oznaczenie pojazdów, które mogą poruczać się po Strefach Czystego Transportu. Według ogólnych założeń, kierowcy, którzy wjadą na teren SCT bez odpowiedniej naklejki, muszą liczyć się z mandatem. Dokładne zasady panujące w strefach, określają jednak samorządy.
W przypadku Warszawy, naklejka wydawana jest tylko tym kierowcom, których samochody nie spełniają wymogów SCT, ale zostały dopuszczone do poruszania się po niej, na mocy jednego z przewidzianych przez urzędników wyjątków. Jak wyjaśnia tamtejszy ZDM:
Nalepka potrzebna jest wyłącznie na samochody, które nie spełniają powyższych wymagań, ale ich właściciele mają uprawnienie do wystąpienia o wyłączenia spod zasad Strefy – będą to mieszkańcy Warszawy płacący tu podatki, seniorzy którzy ukończyli 70 lat w 2023 r. czy osoby niepełnosprawne.
Jakie informacje znajdują się na nowej naklejce?
Zgodnie z ujawnionym niedawno wzorem nalepek uprawniających do wjazdu na teren SCT, znajdziemy na nich rocznik danego pojazdu, jego numer rejestracyjny oraz nazwę gminy, która ją wydawała. Pojawi się tam także oznaczenie rodzaju paliwa, jakim dany pojazd jest zasilany:
- P – benzyna
- D – olej napędowy
- M – mieszanka (paliwo-olej)
- LPG – gaz płynny (propan-butan)
- CNG – gaz ziemny sprężonym (metan)
- H – wodór
- EE – energia elektryczna
Na podstawie rocznika pojazdu oraz rodzaju paliwa, gminy będą mogły określać, czy dany pojazd będzie mógł wjechać na teren ich SCT. Każdy samorząd może bowiem określić własne zasady.
Czy dozwolone jest omijanie autobusu stojącego na przystanku? Przepisy są jednoznaczne
Gdzie obowiązkowe będą nalepki SCT?
Tak jak wspomnieliśmy, zasady panujące w strefach czystego transportu określają samorządy i one też określają, jak i czy należy stosować nalepkę SCT. Jest ona podstawową i domyślną formą identyfikacji pojazdów dopuszczonych do poruszania się po SCT, ale nie jedyną możliwą.
Przykładowo w Warszawie nalepkę będą musiały jedynie mieć pojazdy, które nie spełniają wymogów strefy, ale otrzymały dopuszczenie na innych zasadach. Pozostałe pojazdy będą identyfikowane przez policję i straż miejską na podstawie numerów rejestracyjnych.
Ile wynosi mandat za brak zielonej naklejki?
Wjechanie do SCT pojazdem, który nie spełnia jej wymogów, grozi mandatem w wysokości 500 zł. Jak wyjaśniliśmy powyżej, nowa naklejka może ale nie musi być wymogiem dla pojazdów, dopuszczonych do poruszania się po strefach. Wszystko zależy od zasad, jakie określi dana gmina.
W Warszawie jeśli dany pojazd uzyskał dopuszczenie do poruszania się po SCT, ale jego kierowca nie umieścił na szybie naklejki, nie otrzyma to żadnej kary.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: