Samochód elektryczny a hybrydowy plug in. Jakie są kluczowe różnice?
Już teraz praktycznie każdy poważny producent ma w swojej ofercie „elektryka” bądź „hybrydę”. Jakie są różnice między nimi i który z nich jest bardziej opłacalny?
Auta z napędem elektrycznym i hybrydowym, w tym hybrydy plug-in, zyskują w Polsce coraz większą popularność. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, obecnie w naszym kraju zarejestrowano ponad 27 tys. samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, wyposażonych w akumulator z możliwością ładowania zewnętrznym źródłem prądu.
Ponadto, jak wynika z ankiety przeprowadzonej w maju br. roku przez platformę analityczno-badawczą UCE Research, już 61 proc. z nas chciałoby posiadać „elektryka”. Czym różni się takie auto od tego z napędem hybrydowym typu plug-in? Posiadanie którego z nich wiąże się z większą ilością korzyści? Przenalizowali to eksperci Santander Consumer Multirent.
Auto elektryczne nie spala benzyny, jazda nim jest więc w 100 proc. bezemisyjna, co zapewne zadowoli osoby dbające o środowisko naturalne. Do tego dochodzą inne zalety, jak choćby cisza podczas jazdy. Poza tym posiadacze tego typu samochodów mogą liczyć na dodatkowe benefity, wynikające z ustawy o elektromobilności, w postaci bezpłatnego postoju w centrach miast w strefie niestrzeżonego parkowania czy jazdy buspasami, pozwalającej omijać korki. Komfort użytkowania takiego auta jest jednak uzależniony od rozwoju infrastruktury ładowania i naszych warunków domowych. Mieszkanie w bloku z oczywistych względów uniemożliwi nam podłączanie auta w domu, ale nawet ci z nas, których ten problem nie dotyczy, będą musieli użyć zwykłego gniazdka 230V i poświęcić kilka godzin na przygotowanie samochodu do dalszej pracy. Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania jest możliwość dłuższej jazdy na „baterii”, jednak dla osoby zabieganej, konieczność ładowania akumulatora przez kilka godzin może okazać się poważną niedogodnością. Oczywiście, istnieją tzw. stacje szybkiego ładowania, jednak nadal jest ich zbyt mało w stosunku do zapotrzebowania, a ich poszukiwanie np. w trakcie podróży służbowej może okazać się czasochłonne i stresujące. Dodatkowo, nigdy nie wiadomo, czy po zajechaniu do danego punktu, nie okaże się, że ładowarka jest zajęta przez inny samochód.
Hybrydy plug-in stanowią pewnego rodzaju kompromis, bo łączą silnik benzynowy i elektryczny, dzięki czemu czasem działają jak „elektryki”, a innym razem jak pojazdy spalinowe. Nad zarządzaniem pracą takiego auta czuwają zaawansowane moduły sterujące, które decydują o tym, w jakim trybie powinien poruszać się aktualnie samochód na podstawie poziomu naładowania akumulatora oraz wskaźników paliwa. Decyzję tę może również podjąć sam kierowca, wybierając jeden z trybów pracy układu napędowego. Hybrydy plug-in charakteryzują się dużą pojemnością akumulatorów, więc w trybie zeroemisyjnym mogą pokonać nawet ponad 50 kilometrów, jednak, kiedy potrzebujemy pokonać większą odległość – można uruchomić silnik spalinowy.
Od klasycznych hybryd odróżnia je sposób ładowania „baterii”. Dzięki wtyczce obecnej w wersji plug-in można podłączyć samochód do sieci, podczas gdy w zwykłym aucie hybrydowym, akumulator nie jest ładowany z zewnątrz, a energia jest pozyskiwana w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub podczas hamowania. Ponadto wersja plug-in umożliwia kierowcy poruszanie się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej przez dłuższy czas, na większym dystansie i na jego życzenie. Natomiast zwykłe hybrydy są napędzane przez motor elektryczny przez krótszy czas i niemal wyłącznie wtedy, gdy praca silnika spalinowego jest nieefektywna. Nie będą w stanie przejechać też na silniku elektrycznym tylu kilometrów, co hybryda ładowana z zewnątrz.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI