Rozpoczyna się produkcja BMW iX. Ma być wyjątkowo ekologiczna
BMW iX będzie powstawać w największych europejskich zakładach produkcyjnych BMW Group elastycznie na jednej linii montażowej na przemian z BMW serii 5, serii 7 i serii 8.
2 lipca 2021 roku w Dingolfing rozpoczęła się produkcja w pełni elektrycznego BMW iX. Z jednej linii produkcyjnej w zakładach w Dolnej Bawarii zjeżdżać będą pojazdy ze wszystkimi wariantami napędu, a więc z silnikami spalinowymi, napędami hybrydowymi plug-in oraz modele w pełni elektryczne.
BMW iX będzie powstawać w największych europejskich zakładach produkcyjnych BMW Group elastycznie na jednej linii montażowej na przemian z BMW serii 5, serii 7 i serii 8. Aby umożliwić taką elastyczność i różnorodność napędów, linia montażowa pojazdów w Dingolfing została rozbudowana i zrestrukturyzowana. W sumie BMW Group zainwestowała na potrzeby BMW iX w zakładach w Dingolfing ponad 400 mln euro. Wiele z tych adaptacji i zmian strukturalnych związanych z produkcją BMW iX przyniesie korzyści również kolejnym generacjom BMW serii 7 i serii 5, które będą zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w Dingolfing w ciągu najbliższych lat. Dla obu serii modelowych planowane są również warianty w pełni elektryczne.
Kwestia zrównoważonego rozwoju jest silnie zakorzeniona w przedsiębiorstwie. Szczególny nacisk kładzie się na poprawę bilansu CO2 – zwłaszcza w produkcji pojazdów elektrycznych. Niezależne instytuty badawcze wykazały dla BMW iX xDrive40 potencjał tworzenia efektu cieplarnianego o około 45% niższy niż w porównywalnie zmotoryzowanym SAV z silnikiem spalinowym. Milan Nedeljkovic, dyrektor ds. produkcji, podkreśla:
Już teraz jesteśmy punktem odniesienia dla naszej branży pod względem zrównoważonego rozwoju, ale w przyszłości będziemy nadal inwestować w technologie oszczędzające zasoby i wyznaczać sobie ambitne cele w zakresie najbardziej zrównoważonej produkcji.
BMW Group stosuje holistyczne podejście do obniżania emisji CO2 i minimalizacji zużycia zasobów, które obejmuje cały łańcuch dostaw, a tym samym także fazy użytkowania oraz produkcję.
BMW udało się już w okresie od 2006 do 2020 roku zmniejszyć o ponad połowę zużycie zasobów na jeden wyprodukowany pojazd, a emisja CO2 została zredukowana jeszcze bardziej, bo o 78%. Do roku 2030 emisje CO2 w produkcji przypadające na jeden pojazdu mają zostać zmniejszone o kolejne 80%.
Na przykład BMW iX jest produkowane przy użyciu wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej pozyskiwanej bezpośrednio z dwóch elektrowni wodnych na rzekach Isar i Lech. Podobnie jak wszystkie lokalizacje BMW Group dzięki odpowiednim środkom kompensacji i certyfikatom cała fabryka już w tym roku stanie się również neutralna pod względem emisji CO2.
Inne aspekty zrównoważonego rozwoju obejmują takie zagadnienia jak energooszczędny park urządzeń, planowanie opakowań, logistyka transportu i recykling, a także bioróżnorodność i gospodarka wodna. Współczynnik recyklingu w zakładach w Dingolfing wynosi tym samym ponad 90%, a poziom odzysku przekracza nawet 99%. Ponad 40% zapotrzebowania na wodę pokrywane jest z własnych ujęć. Chroni to są rezerwy wody pitnej w regionie. W sumie od roku 2006 zużycie wody w BMW Group zostało zredukowane już o ponad 30%.
Dodatkowo produkcja BMW iX w Dingolfing korzysta z szerokiego know-how i kompetencji w zakresie technologii wytwarzanych w tych zakładach. Ścisłe powiązanie zapewnia wysoką wydajność wewnętrzną, krótkie drogi transportu i ogólnie optymalne warunki produkcji. Tu w kooperacji produkowane jest również w pełni elektryczne serce BMW iX, wysoce zintegrowany napęd elektryczny i akumulator piątej generacji, a także kompletna oś elektryczna. Moce produkcyjne są konsekwentnie rozbudowywane. Od 2022 roku w Dingolfing będzie można produkować napędy elektryczne do ponad pół miliona pojazdów.
Wraz z BMW iX do zakładów wprowadzono wiele innowacji zarówno w zakresie samego produktu, jak i w procesach produkcyjnych – zwłaszcza w zakresie architektury sieci pokładowej, oprogramowania, usług cyfrowych, łączności i zautomatyzowanych funkcji jazdy. Pojazd ten pełni zatem ważną funkcję pionierską i sprawia, że główne zakłady produkcji samochodów BMW Group w Dingolfing są przygotowane do produkcji pojazdów elektrycznych oraz inteligentnych.
BMW iX jest więc pionierem również w dziedzinie produkcji, otwierając technologiom przyszłości drogę do fabryk i systemów produkcyjnych – na przykład poprzez cyfrowe metody doskonalenia pracowników, automatyzację procesów logistycznych, wirtualne uruchomienie i zabezpieczenie systemów wspomagających kierowcę.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI