Katarzyna Frendl

Renault Megane E-Tech Elektryczne – test systemu OpenR Link opartego na 3 hitach Google

Jeśli lubicie przydatne gadżety na pokładach aut tak jak ja, to z pewnością jesteście ciekawi, jak działa Renault Megane E-Tech elektryczne z nowym systemem multimedialnym OpenR Link z wbudowaną nawigacją Google oraz dostępem do takich aplikacji i usług, jak Google Assistant, Google Maps czy Google Play. Zapraszam Was do wspólnego poznania świata opartego na Google, który z pewnością wkrótce będą kopiować do swoich samochodów również inni producenci.

Spis treści:

Projektując Renault Megane E-Tech Elektryczne i poruszanie się po OpenR Link, systemie inforozrywki, Francuzom przyświecało na pewno kilka idei – żeby było prosto, intuicyjnie i aby nasza łączność ze światem była podobna, lub taka sama jak w przypadku korzystania ze smartfona lub tabletu. Chodziło o pewnego rodzaju zamianę samochodu w narzędzie komunikacji, którym z łatwością da się sterować zarówno samym autem, jak i zaspokajać potrzeby kierowcy czy pasażerów. Uławiać im życie w trasie, podczas poruszania się w mieście, czy zapewnienia rozrywki podczas nudy w korku. Jak zatem działa system, który sprawił mi podczas miesięcznego testu elektrycznego Megane tyle radości?

Renault Megane E-Tech Elektryczne OpenR Link
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC OpenR Link

System OpenR Link oparty jest na systemie operacyjnym Android, tym samym, który obsługuje ponad 75% smartfonów na świecie*, w wersji przeznaczonej dla samochodów (Android Automotive). Jest to opracowane przez Google otwarte, stale rozwijane i aktualizowane oprogramowanie.

Oprócz nawigacji Google Maps i asystenta Google, OpenR Link umożliwia korzystanie z licznych aplikacji opracowanych przez zewnętrznych deweloperów i dostępnych na Google Play. Ekran został spersonalizowany w taki sposób, aby w wersji 12-calowej, oprócz głównego panelu (nawigacji z Google Maps) pomieścić dwa spośród takich widżetów jak: ładowanie, przepływ energii, jakość powietrza, ciśnienie w oponach, muzyka itd. Renault Megane E-Tech Elektryczne w wersji z 9-calowym ekranem mieści cztery widżety. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo dzięki niemu „pod ręką” mamy zawsze te funkcje, z których najczęściej korzystamy.

OpenR Link jest zaprojektowany w sposób prosty, a jego obsługa jest równie intuicyjna jak w iPhonie. Poprzez krótkie naciśnięcie, czy przewijanie jednym palcem, powiększanie lub zmieszanie dwoma, można uzyskać dokładnie to samo, co w naszych smartfonach. Dodatkowo systemem można sterować głosowo za pomocą poleceń wydawanych zarówno Siri – jeśli skonfigurujemy swój telefon z autem, jak i do komputera pokładowego.

Odbiór i wyświetlanie powiadomień oraz łatwe poruszanie się pomiędzy poszczególnymi funkcjami (strona główna / nawigacja, muzyka, telefon, aplikacje, samochód) umożliwia pasek menu umieszczony w górnej części ekranu.

Funkcje na ekranie można personalizować, zwłaszcza za pośrednictwem konta użytkownika. Można tu zdefiniować indywidualne profil, połączyć ze swoim kontem w Google. Ustawić można właściwie wszystko, od preferencji dotyczących auta, po preferencje na koncie Google, czy koncie w aplikacji My Renault, np. automatyczne łączenie ze smartfonem przez Bluetooth. OpenR Link jest oczywiście kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay – może się połączyć z nimi zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo. Warto jednak podczas podróżowania pozostać przy Mapach Google wbudowanych w system multimedialny Megane, bo np. informacje związane ze stacjami ładowania na trasie w smartfonowych aplikacjach nie są dostępne.

Renault Megane E-Tech Elektryczne - OpenR-Link
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC – OpenR-Link

I wreszcie, podobnie jak system operacyjny w smartfonach i tabletach, OpenR Link automatycznie się aktualizuje dzięki technologii FOTA (Firmware Over-The-Air). Nie ma potrzeby umawiania się na aktualizację w salonie (choć jest to również możliwe), aby korzystać z najnowszej wersji systemu czy aplikacji oraz wprowadzić zmiany poprawiające jakość i przez cały okres użytkowania pojazdu wzbogacać system multimedialny i sam samochód o kolejne funkcje. Aplikacje Google, mapy, informacje o POI są aktualizowane i uzupełniane bez żadnego działania ze strony użytkownika. Renault Megane E-Tech Elektryczne do aktualizacji systemu potrzebujemy jedynie zatwierdzenie komunikatu, który pojawia się na ekranie.

Poza mapami Google, które umożliwiają śledzenie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i zawsze aktualnymi mapami, możemy korzystać z Google Assistant. Mówimy „Hej Google”, a Asystent nam odpowiada, sypie żartami, informuje o pogodzie, lub wybiera naszą ulubioną kawiarnię. Może też nad edukować, włączyć relaksującą muzykę, lub doradzić w kwestiach zdrowotnych. Zajmuje ctym samym czas w korkach, albo rozśmiesza pasażerów podróży.

No i wisienka na torcie – dostęp do Google Play , który oznacza katalog ponad 40 aplikacji przydatnych w samochodzie: z dostępem do tych muzycznych, czy podcastowych. Renault zapowiada, że wkrótce jeszcze bardziej rozszerzy te ofertę.

Mapy Google zawierają również funkcje związane z podróżami pojazdami elektrycznymi, ułatwiającą kierowcom korzystanie z samochodu – ma zlokalizowane wszystkie terminale ładowania i dysponuje wszystkimi danymi dotyczącymi samochodu (zużycie energii w czasie rzeczywistym, temperatura akumulatora trakcyjnego itd.) do zaprogramowania, optymalizacji i stałej aktualizacji – na przykład, jeśli szacowany poziom naładowania akumulatora po przybyciu na miejsce mógłby spaść poniżej 12% – najlepszej trasy dla długich podróży, zapewniającej najszybsze dotarcie do celu. Kierowca może wybrać terminal ładowania z uwzględnieniem wielu kryteriów, takich jak typ gniazda, tryb ładowania i preferowany sposób płatności.

Funkcje Map Google związane z podróżami autem elektrycznym pozwalają również zoptymalizować czas ładowania na poszczególnych etapach trasy – system potrafi np. wyregulować temperaturę akumulatora podczas jazdy, tak aby była optymalna w momencie rozpoczęcia ładowania.

Wszystkie usługi mobilne oferowane w Megane E-Tech elektrycznym wymagają wykupienia abonamentu na transmisję danych w sieci 4G. Pierwszy pięcioletni abonament jest oferowany nieodpłatnie gdy kupimy Renault Megane E-Tech Elektryczne, z możliwością późniejszego przedłużenia za zryczałtowaną opłatą. W kolejnych latach dla pakietu Google i niektórych pobranych aplikacji może okazać się korzystniejsze połączenie poprzez smartfon klienta.

Mapy Google w samochodzie elektrycznym – co pokazują?

Oto nawigacja idealna: z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, punktami POI, ulubionymi restauracjami, sterowaniem głosowym, zawsze aktualnymi mapami. Mapy Google w elektrycznym Megane zawierają również funkcje dedykowane dla pojazdów elektrycznych. Pojawia się np. planer podróży, który pozwala zaplanować optymalną trasę na długich dystansach wraz z lokalizacją stacji ładowania po drodze. Automatycznie sugeruje wybór dostępnych i kompatybilnych stacji na trasie, tak aby jak najszybciej dotrzeć do celu, uwzględniając rzeczywiste zużycie energii, oraz stan naładowania akumulatora.

Google Assistant – jak działa?

Asystent Google to funkcja wirtualnej pomocy oraz głosowego sterowania funkcjami systemu multimedialnego i niektórymi funkcjami pojazdu. Zapewnia np.:

  • sterowanie funkcjami multimedialnymi (radio, aplikacje muzyczne, głośność);
  • połączenia telefoniczne, odczyt wiadomości tekstowych (SMS);
  • podaje instrukcje nawigacyjne (Mapy Google);
  • sterowane funkcjami pojazdu (klimatyzacja/ogrzewanie, tryby jazdy Multi-Sense);
  • umożliwia organizacja pracy / dnia: wpisy w kalendarzu google, przypomnienia, podaje pogodę;
  • umożliwia sterowanie kompatybilnymi urządzeniami automatyki domowej – smart home.

W modelu Renault Megane E-Tech Elektryczne system reaguje automatycznie na komendę „Hej Google” lub przez włączenie za pomocą dedykowanego przycisku na kierownicy, widżetu lub ikonki na ekranie nawigacji. Asystent Google może również działać proaktywnie: np. sugerować cel podróży na podstawie analizy codziennych przyzwyczajeń użytkownika lub proponować odtworzenie konkretnych utworów muzycznych.

Google Play

To sklep z katalogiem ponad 40 aplikacji zatwierdzonych i przydatnych do użycia w samochodzie. Możemy za jego pomocą korzystać z:

  • Muzyka (Spotify, YouTube Music),
  • Podcasty (MyCanal),
  • Nawigacja (Waze)
  • Wiadomosci (Trebble FM)

Aplikacja My Renault – funkcje

Kierowca Megane E-Tech elektrycznego jest stale połączony z cyfrowym ekosystemem użytkownika dzięki aplikacji My Renault i zdalnym usługom, niezależnie od tego, czy znajduje się w samochodzie, czy poza nim. Aplikacja ma sporo uniwersalnych funkcji tj. zdalne włączanie i wyłączanie świateł, sygnału dźwiękowego, lokalizację pojazdu, zdalną tablicę rozdzielczą, ale też funkcje dodatkowe dla samochodów elektrycznych:

  • wyświetlanie zasięgu na pozostałym zapasie energii,
  • wyświetlanie terminali ładowania w pobliżu lub w danej lokalizacji,
  • programowanie ładowania w określonych przez użytkownika przedziałach czasowych, np. tylko w godzinach poza szczytem,
  • aktualny stan naładowania i historia ładowania akumulatora,
  • wstępne ogrzewanie lub schładzanie w celu zapewnienia właściwej temperatury w kabinie (bez wpływu na zasięg samochodu, gdy jest on podłączony do terminala).

Gdy mamy flotę pojazdów, to do aplikacji można dokupić usługi przeznaczone dla przedsiębiorców, np. zarządzanie flotą, czy wirtualny klucz w smartfonie. Jednak większość funkcji aplikacji, takich jak pozostały zasięg, stan naładowania czy programowanie ładowania, klimatyzacji i ogrzewania, jest również widoczna i sterowana z poziomu ekranu OpenR.

Przeczytaj też:

Renault stworzyło absolutny bestseller – Open R Link w Renault Megane E-Tech Elektrycznym to hit, który z pewnością będzie oferowany wkrótce w innych autach, bo konkurenci dostrzegą, jak bardzo ich systemy odbiegają wzorca. To, że Francuzi zamontowali takie oprogramowanie – godne aut premium – w samochodzie do miasta, jest godne pochwały. Kierowcy z pewnością docenią możliwość komunikacji z autem bez odrywania wzroku od drogi, czy podawanych w czasie rzeczywistym informacji o np. utrudnieniach na drodze i dostępności punktów ładowania w pobliżu.

Renault wspólnie z Google skoncentrowało się ewidentnie na potrzebach kierowcy samochodu elektrycznego, któremu należy zapewnić zarówno nieco więcej rozrywki (postój na ładowaniu, korki w mieście) i użytecznych funkcji, niż w aucie spalinowym. Nie zawaham się napisać, że dzięki temu powstał najlepszy, najszybszy i najbardziej nowoczesny system, jaki został zaimplementowany na pokładzie seryjnie produkowanego samochodu. Renault Megane E-Tech Elektryczne to absolutny fenomen na rynku. Brawo!

* Na podstawie danych Kantar World Panel z marca 2021 roku

Komentarze:

Leszek Odrobny - 14 września 2023

Witam.czy mogę pobrać link do aplikacji??pozdrawiamLeszek

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze