Recykling baterii z aut elektrycznych – duży koncern motoryzacyjny uruchomił magazyn energii
Recykling baterii z aut elektrycznych i drugie życie akumulatorów z takich pojazdów to fakt. Wyrzucanie częściowo sprawnych ogniw byłoby marnotrawstwem.
Powstał kolejny projekt pokazujący, że recykling baterii z aut elektrycznych to nie mrzonka, a zużytych akumulatorów, które nie nadają się do wykorzystania w elektrycznych i zelektryfikowanych pojazdach nikt nie wyrzuca. W tym przypadku projekt jest o tyle ciekawy, że powstały magazyn energii pochodzi nie tyle z aut wyłącznie elektrycznych, ile zelektryfikowanych.
Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za powstanie nowego magazynu energii chwalą się, że jest to pierwsza instalacja na świecie wykorzystująca tzw. technologię sweep, co w praktyce oznacza możliwość efektywnego wykorzystania pojemności baterii niezależnie od ich faktycznej wydajności, mocy, stopnia zużycia i typu. To ostatnie jest o tyle ciekawe, że nowy magazyn korzysta nie tylko z zużytych ogniw litowo-jonowych, ale także z akumulatorów niklowo-wodorkowych, a nawet klasycznych akumulatorów ołowiowo-kwasowych, które odzyskano z samochodów.
Recykling baterii z aut elektrycznych – nowy magazyn energii już działa
Nowopowstały magazyn energii zbudowano w Japonii, został on zainstalowany w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od miasta Nagoya. Instalacja ma moc 485 kW i pojemność 1260 kWh. Jak łatwo policzyć, takie parametry pozwalają jej przekazywać w razie potrzeby do sieci moc niemal pół megawata przez niecałe 3 godziny. Głównym źródłem zużytych akumulatorów są zelektryfikowane auta – hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne, a także pojazdy z napędem wodorowym na ogniwa paliwowe. To pokazuje, że recykling baterii i ich drugie życie to nie moda, tylko racjonalne podejście do zarządzania zasobami.
Recykling baterii z aut elektrycznych – różne typy baterii
Cały magazyn podłączono do sieci dystrybucyjnej Chubu Electric Power Grid. Zadaniem magazynu jest stabilizacja podaży i popytu na energię. Magazyn jest ładowany energią z sieci energetycznej przy niskim zapotrzebowaniu, a oddaje ją do sieci w szczycie. Za projektem stoją: przedsiębiorstwo energetyczne JERA oraz Toyota. Wykorzystanie technologii sweep pozwala łączyć w jednym magazynie energii akumulatory różnego typu, wykonane w różnych technologiach, a także różniące się mocą i pojemnością. Ciekawostką jest, że system sweep nie korzysta z kondycjonera sieciowego, a system odbiera z akumulatorów prąd zmienny. Oznacza to teoretycznie niższe straty energii na konwersji AC/DC. W planach obu firm, które wzięły udział w projektowaniu i budowie działającego już magazynu, są inne podobne placówki, których łączna pojemność energetyczna ma wynosić łącznie ok. 100 MWh. W ramach dalszej współpracy JERA i Toyota opracują nowy proces recyklingu baterii litowo-jonowych, który pozwoli ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. To nie jest pierwszy tego typu projekt. Takie magazyny budowane są na całym świecie. Już kilka lat temu podobne konstrukcje o nawet większej mocy zbudowały m.in. Nissan (magazyn energii z zużytych akumulatorów z Nissana Leafa zasila stadion Ajaxu Amsterdam), czy Tesla (magazyn stabilizujący sieć energetyczną w Australii). Recykling baterii przy ograniczonych zasobach do produkcji nowych ogniw to jedyne sensowne rozwiązanie.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: