Przyczyny wibracji samochodu na postoju i podczas jazdy
Przyczyn występowania wibracji jest mnóstwo. Możemy je wyczuć zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju. Jakie są przyczyny wibracji w samochodzie?
Wyczucie drgań w samochodzie nie jest niczym przyjemnym. Nie dość, że zmniejsza to komfort jazdy, to w dodatku świadczy o usterce, którą będzie trzeba naprawić. Przyczyn pojawienia się wibracji jest dużo i ciężko jest od razu stwierdzić, co jest ich przyczyną. Jednak w przypadku wibracji występujących już podczas postoju, mechanikowi jest prościej wskazać, co uległo uszkodzeniu.
Drgania w samochodzie na postoju
Zdiagnozowanie przyczyn występujących wibracji podczas postoju nie jest aż tak trudne dla mechanika. Zazwyczaj za takie niedogodności odpowiadają poluzowane elementy m.in. układu wydechowego. Kolejną sprawą mogą być zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów.
Co powoduje więc drgania w samochodzie? Wibracje odczuwane na kierownicy mogą być spowodowane awarią maglownicy. Zwłaszcza jeśli jest ona zamontowana do sanek silnika, a nie do grodzi. Drgania mogą być również skutkiem uszkodzonych elementów silnika, takich jak wał korbowy, wałki wyrównoważające oraz koło dwumasowe. W przypadku dwumasy łatwo jest rozpoznać awarię, ponieważ na biegu jałowym drgania powinny być większe. Takiej usterce towarzyszy stukanie podczas przyspieszania. Przyczyną występujących wibracji na kierownicy może być również wyeksploatowane wspomaganie hydrauliczne. Możliwe, że poziom płynu jest zbyt niski lub doszło do uszkodzenia pompy.
W przypadku samochodów z silnikiem diesla przyczyną wibracji mogą być niesprawne wtryskiwacze. Ich usterka powoduje nierówną pracę silnika i drgania przenoszone są na układ kierowniczy. W dłuższej perspektywie czasu dochodzi do kolejnych uszkodzeń elementów odpowiedzialnych za tłumienie drgań. Natomiast w przypadku benzyniaków może dojść do uszkodzenia silniczka krokowego, który odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego poziomu obrotów na biegu jałowym. Wówczas zauważymy falowanie obrotów, przygasanie silnika oraz drgania.
Wibracje samochodu podczas jazdy
Zdiagnozowanie przyczyn wibracji występujących podczas jazdy jest trudniejsze także w serwisie. Podczas jazdy próbnej mechanik może jedynie domyślać się co jest przyczyną wibracji i po dojechaniu do warsztatu musi zabrać się za badanie wszystkich obszarów pojazdu. Natomiast w przypadku drgań na postoju, mechanik może od razu zabrać się do sprawdzania podejrzanych części. W dodatku sprawdza je w momencie występowania drgań, co dodatkowo ułatwia mu pracę.
Najczęściej za występowanie wibracji podczas jazdy odpowiadają koła. Mogą one być źle wyważone i wówczas drgania wyczujemy na kierownicy oraz w całym aucie. Dalsza jazda z nie wyważonymi kołami przyczynia się do skracania żywotności opon, które również mogą generować wibracje. Stan ogumienia jest bardzo ważny, dlatego warto dbać o czystość opon oraz o odpowiednie ciśnienie w oponach. Na oponie mogą pojawić się pęknięcia i wybrzuszenia, które będą powodowały wibracje. Z kolei opony słabo napompowane również generują wyczuwalne drgania. Informację o zalecanej wartości ciśnienia w oponach możemy znaleźć w instrukcji obsługi, na naklejce na słupku przy drzwiach, klapce wlewu paliwa lub tabliczce znamieniowej przy kole zapasowym.
Warto zwrócić uwagę jeszcze na stan felg, ponieważ jeśli są one pokrzywione to również może powodować drgania. Przyczyną wibracji podczas jazdy może być jeszcze źle zamontowane koło, które nie opiera się na kołnierzu piasty i wisi na śrubach mocujących. Tak samo ma się sprawa, kiedy koło jest zbyt słabo przykręcone lub śruby się poluzowały.
Odchodząc już od kół – przyczyną wibracji podczas jazdy mogą być luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Jednym z najczęstszych problemów jest luz w przekładni kierowniczej, który wyczuć można już podczas postoju, a podczas jazdy będą występować wibracje – głównie na kierownicy. Luz na przegubach półosi napędowej również może odpowiadać za wibracje. W przypadku przegubu zewnętrznego wibracje występują podczas skręcania i przy niskich prędkościach. Natomiast przegub wewnętrzny generuje drgania przy większych prędkościach oraz może wystąpić dudnienie.
Za pojawienie się drgań mogą odpowiadać zużyte amortyzatory. Wibracje będą wyczuwalne zwłaszcza podczas nagłego przyspieszenia na nierównej drodze. Amortyzator wtedy nie daje rady wytłumić drgań i przenosi je głównie na kierownicę.
Drgania podczas przyspieszania mogą być skutkiem zużytych poduszek silnika. W takiej sytuacji drgania jakie generuje silnik nie są w ogóle tłumione, przez co czuć je w całym samochodzie.
Wibracje przy hamowaniu
Wibracje mogą wystąpić również podczas słabego i średniego hamowania. Oznacza to, że doszło do skrzywienia tarcz hamulcowych. W przypadku skrzywienia tarcz przednich wibracje wyczujemy na kierownicy, a w przypadku tarcz tylnych – na całym nadwoziu. Czasami wibracje są wyczuwalne na pedale hamulca. Podobnie dzieje się w przypadku aut z hamulcami bębnowymi, które mogą się nierówno zużywać i wówczas również będą generować drgania.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!