Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
Ostatnio wiele osób kupiło paliwo na tzw. „czarną godzinę”. Czy po pewnym czasie paliwo traci swoje właściwości i nie nadaje się do użytku?
W dniu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę w Polsce wybuchła panika i wiele osób wybrało się na stacje benzynowe, aby zatankować samochód. Jednak osoby, które uległy panice i są podatne na plotki nie tankowały tylko samochodu pod sam korek, ale również nalewały paliwo do wszystkich kanistrów, bądź zbiorników jakie mieli. W internecie szybko znalazły się zdjęcia i nagrania pokazujące absurdalne sytuacje, np. nalewanie paliwa do konewek…
Niestety ta sytuacja spowodowała, że na wielu stacjach zabrakło paliwa i niektóre stacje wprowadziły zakaz nalewania paliwa do kanistrów bądź limity ilości paliwa jaką można zatankować. Doszło nawet do takich sytuacji, że rodzina mojej znajomej, która prowadzi gospodarstwo miała problem z zatankowaniem maszyn. Zawsze robili to w ten sposób, że na stację podjeżdżali ze zbiornikiem, który może pomieścić kilkadziesiąt litrów, ale ostatnio ta próba się nie udała. Zostali poinformowani, że jest zakaz nalewania paliwa do zbiorników. Na szczęście, dzięki znajomościom udało się wyjaśnić tę sytuację i mogą dalej pracować na gospodarstwie…
Ale czy bezmyślne nalewanie paliwa do zbiorników i magazynowanie go ma jakikolwiek sens? Czy możliwe jest to, że minie jego termin przydatności, a osoby kupujące paliwo z obawy przed jego brakiem, wyrzuciły pieniądze w błoto?
Składowanie paliwa na własnym podwórku
Zanim przejdziemy do kwestii terminu przydatności paliwa, zajmijmy się najpierw kwestią czy magazynowanie paliwa na własnym podwórku jest legalne. Oczywiście przechowywanie benzyny lub ropy jest legalne, ale trzeba przy tym spełnić kilka warunków. Według Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów – przechowywanie benzyny i ropy w garażach:
- o powierzchni powyżej 100 m2 jest dozwolone tylko, gdy benzyna lub ropa są niezbędne do eksploatacji pojazdu i są przechowywane w opakowaniach jednostkowych stosowanych w handlu detalicznym
- wolnostojących wykonanych z materiałów niepalnych o powierzchni do 100 m2 jest dopuszczalne przechowywanie do 200 litrów benzyny lub oleju napędowego
- innych niż wolnostojące o powierzchni do 100 m2 dopuszczalne jest przechowywanie do 60 litrów paliwa
- ciecze powinny być przechowywane w naczyniach metalowych lub innych dopuszczalnych do tego celu, posiadających szczelne zamknięcia
Możliwe jest przechowywanie na własne potrzeby większej ilości paliwa, ale wówczas trzeba wyposażyć się w zbiornik naziemny dwupłaszczowy. Takie zbiorniki mogą pomieści nawet do 5000 litrów. Jednak przepisy narzucają kolejne wytyczne do jakich trzeba się stosować mając taki zbiornik. Mianowicie zbiornik musi być umieszczony z zachowaniem następujących odległości:
- 10 m – od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej
- 5 m – od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej
- powyższe odległości mogą być zmniejszone o połowę, jeśli pomiędzy budynkiem lub obiektem a zbiornikiem znajdzie się oddzielenia przeciwpożarowa o klasie odporności co najmniej REI 120
Ponadto posiadanie tego rodzaju zbiornika trzeba zgłosić do Urzędu Dozoru Technicznego. Dodatkowo, jeśli zbiornik pomieści więcej niż 2500 litrów, to co dwa lata trzeba przeprowadzać odpłatne badania.
Niestosowanie się do powyższych przepisów grozi karą nagany, grzywny lub aresztu. Z kolei, w przypadku wybuchu pożaru możemy nie uzyskać odszkodowania. Dlatego warto pamiętać o tych kilku przepisach i się do nich stosować.
Termin przydatności benzyny i oleju napędowego
Ciężko określić jak długo można przechowywać paliwo, ponieważ jego termin przydatności zależy od wielu czynników. Szacuje się, że w odpowiednich warunkach termin przydatności paliwa wynosi do dwóch lat. Jednak prawda jest taka, że właściwości benzyny i oleju słabną już po kliku miesiącach leżakowania. Mogą odezwać się teraz osoby, które składowały paliwo podczas komuny, kiedy takie magazynowanie było popularnym zabiegiem. Wówczas paliwo leżało w zbiornikach długi okres i nic się z nim nie działo, a po kilkunastu miesiącach paliwo nadal nadawało się do użytku, ale te czasy minęły…
Dzisiejsze paliwo różni się składem od tamtejszego. W skład dzisiejszych paliw wchodzą biokomponenty, które skracają ich okres przydatności. Dlatego, jeśli chcemy przechowywać paliwo to zdecydujmy się na paliwa premium, które zawierają mniej domieszek biokomponentów. Ponadto wina leży nie tylko po stronie paliwa, ale również po stronie jednostek napędowych, które są teraz dużo bardziej wrażliwe.
Jak przechowywać paliwo?
Ważne są również metody przechowywania paliwa. Przede wszystkim paliwo powinno być przechowywane w odpowiednich do tego zbiornikach, które zapewniają szczelność. Nieszczelność zbiorników powoduje odparowywanie węglowodorów oraz przedostawanie się wody, która może prowadzić do rozwijania się drobnoustrojów. Ponadto nieszczelność powoduje, że ulatniają się opary paliw, które są wybuchowe. Najlepiej zdecydować się na kanistry certyfikowane wykonane z tworzyw sztucznych. Zwykły plastik może zacząć reagować z benzyną, przez co może dojść do wyładowań elektrostatycznych, które mogą spowodować zapłon paliwa. W dodatku plastik pod wpływem benzyny może się rozpuścić lub zdeformować. Z klei kanistry stalowe (zwłaszcza stare) są podatne na korozję, przez co drobinki rdzy mogą przedostać się do paliwa i zniszczyć silnik.
W dodatku raz na jakiś czas powinniśmy przemieszać paliwo, ponieważ może dojść do jego rozwarstwienia. Ze względu, że jest to mieszanina, to na dnie zbiornika paliwo może mieć inne właściwości niż paliwo w górnej części zbiornika. Ponadto, jeśli zależy nam, aby paliwo wytrzymało dłużej w zbiorniku, to warto dodać do niego stabilizatory. Takie środki pozwalają (przy zachowaniu tych samych właściwości paliwa) wydłużyć termin przydatności paliwa.
Podsumowując – przechowywanie paliwa jest legalne, ale trzeba pamiętać o przestrzeganiu kilku wytycznych. W przeciwnym razie możemy zostać ukarani, bądź w przypadku pożaru ubezpieczyciel nie wypłaci nam odszkodowania. Natomiast paliwo ma okres przydatności i w zasadzie jest w stanie wytrzymać do dwóch lat, ale w praktyce swoje właściwości traci już po kilku miesiącach. W większości przypadków benzyna i olej napędowy już po 6 miesiącach nie nadają się do zatankowania. Jednak bardzo ważny wpływ na ich termin przydatności ma sposób przechowywania. Jeśli będziemy dbać o wszelkie mankamenty, to jesteśmy w stanie wydłużyć okres przydatności paliwa.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Komentarze:
Janusz Paliak - 3 października 2023
Paaanie. Za komuny to z papieroskiem pod dystrybutor się zajeżdżało, a tera co ? Benzyna się bardziej wybuchowa zrobiła czy te wiaty takie słabe budujo ? Czerwony benzyny ja lał do Palaneza i jeździł.