Przegląd auta przed zakupem. Na co powinien zwrócić uwagę mechanik?
Przegląd auta przed zakupem to czynność, której absolutnie nie powinniśmy ignorować wybierając auto używane.
Spis treści
- Przegląd auta przed zakupem – twoje następne auto będzie używane
- Przegląd auta przed zakupem – używany to nie ideał
- Przegląd auta przed zakupem – nadwozie
- Przegląd auta przed zakupem – silnik
- Przegląd auta przed zakupem – zawieszenie i układ hamulcowy
- Przegląd auta przed zakupem – elektryka i elektronika
- Przegląd auta przed zakupem – co w przypadku hybryd i elektryków?
- Przegląd auta przed zakupem – jazda próbna obowiązkowo
- Przegląd auta przed zakupem – ile kosztuje?
Najpopularniejszą w Polsce metodą na posiadanie własnych czterech kółek jest zakup samochodu używanego. W takim przypadku istotny jest przegląd auta przed jego zakupem. Na co fachowiec powinien zwrócić uwagę? On to wie, ale dobrze, żebyście i wy wiedzieli, a my wam w tym pomożemy.
Przegląd auta przed zakupem – twoje następne auto będzie używane
To twierdzenie dotyczy większości zmotoryzowanych zainteresowanych wymianą posiadanego auta na inny model, czy po prostu kupnem samochodu. w całym 2022 roku zarejestrowano w naszym kraju niecałe 420 tys. aut nowych (zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 t DMC), natomiast rozmiar rynku używanego pokazuje choćby skala importu używanych aut. W ubiegłym roku sprowadzono i zarejestrowano w Polsce blisko 800 tysięcy samochodów osobowych, do tego trzeba jeszcze doliczyć rynek wewnętrzny, czyli auta już wcześniej zarejestrowane w Polsce i trafiające do kolejnych właścicieli. Jest tylko jeden problem – średni wiek importowanych do Polski aut jest coraz większy. W ubiegłym roku było to aż 13,2 roku. W takim przypadku ignorowanie kwestii przeglądu auta jeszcze przed zakupem to po prostu brak rozsądku. Lepiej zapłacić kilkaset złotych za rzetelne sprawdzenie interesującego nas egzemplarza.
Przegląd auta przed zakupem – używany to nie ideał
Samochód używany raczej nie będzie w stanie idealnym. To fakt, który musimy przyjąć do wiadomości. Czym innym jest jednak auto eksploatowane z dbałością, a czym innym zakup odrestaurowanego powierzchownie pojazdu, który nigdy nie powinien trafić na drogi. Różnicę powinien wyłapać fachowiec właśnie podczas przeglądu przed zakupem. Co ważne, to my wybieramy miejsce, w którym taki przegląd się odbędzie, a nie sprzedawca. Sprzedawca się na to nie zgadza (do czego ma prawo)? Lepiej poszukajmy innego egzemplarza.
Przegląd auta przed zakupem – nadwozie
Najczęściej zaczyna się od karoserii. Jej niedociągnięcia możemy sami zauważyć już podczas oględzin auta u sprzedającego, ale fachowiec zajrzy również tam, gdzie my możemy nie dostrzec problemu. Ekspert powinien sprawdzić elementy blacharskie, podłogę auta, progi, błotniki, maskę, klapę bagażnika, drzwi, a także korozję elementów konstrukcyjnych auta. Ta ostatnia może wręcz wykluczać bezpieczną eksploatację danego modelu. Idealny stan nadwozia, szczególnie w kilkunastoletnim samochodzie, to rzadkość, niemniej przegląd pozwala określić, czy ewentualne wady to drobne rzeczy, o których wspominał sam sprzedawca, czy też poważniejsze kwestie mające wpływ na bezpieczeństwo.
Przegląd auta przed zakupem – silnik
Kolejny element, któremu powinien przyjrzeć się fachowiec, to silnik. Mechanik powinien podpiąć komputer diagnostyczny, odczytać parametry pracy silnika. Doświadczony fachowiec również słucha pracy jednostki napędowej. Szczególnie ważne są dźwięki przed rozgrzaniem silnika oraz po osiągnięciu temperatury roboczej. Mechanik powinien również zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów i generalnie zachowanie skrzyni, czy to manualnej, czy automatycznej.
Przegląd auta przed zakupem – zawieszenie i układ hamulcowy
Sprawne zawieszenie i hamulce to nasze bezpieczeństwo. Fachowiec powinien sprawdzić stan wszystkich elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Sprężyny, drążki kierownicze, wahacze, łączniki stabilizatora, amortyzatory. Oprócz tego niech spojrzy na stan tarcz, klocków, bębnów (zależnie od typu hamulców). Drobne niedociągnięcia nie muszą oznaczać rezygnacji z zakupu, ale mogą być podstawą do negocjacji cenowej z kupującym. Poważne wady, takie jak np. poważna korozja elementów konstrukcyjnych zawieszenia (np. podłużnic), są podstawą do rezygnacji z zakupu.
Przegląd auta przed zakupem – elektryka i elektronika
Współczesne, nawet dziesięcioletnie samochody, mogą być już w znacznym stopniu naszpikowane elektroniką, układy elektryczne ma natomiast każdy samochód. Nie dziwne, że warto je sprawdzić. Nie zrobimy tego „na oko”. Fachowiec dysponuje urządzeniami diagnostycznymi, które pozwalają ocenić stan sterownika silnika, czujników, czy układów takich jak ESP i ABS. Diagnostyka elektroniczna pozwala również w znacznym stopniu zweryfikować rzeczywistą historię pojazdu.
Przegląd auta przed zakupem – co w przypadku hybryd i elektryków?
W samochodach hybrydowych i elektrycznych należy sprawdzić elementy elektrycznego układu napędowego, stan akumulatora trakcyjnego, prąd ładowania, wydajność baterii, stan systemu chłodzenia baterii (jego wadliwe działanie może znacząco wpłynąć na żywotność akumulatorów trakcyjnych).
Przegląd auta przed zakupem – jazda próbna obowiązkowo
Fachowiec powinien mieć również możliwość wykonania krótkiej jazdy próbnej, podczas której może on ocenić zachowanie pojazdu podczas jazdy, prowadzenie, hamowanie, osiągi, pracę zawieszenia, klimatyzacji, silnika, skrzyni biegów. Jazda pozwala też wykryć niepożądane dźwięki, wibracje, szarpnięcia. O stanie silnika wiele też może powiedzieć realne spalanie, szybkość nabierania temperatury itp. Jazda stanowi obowiązkowe uzupełnienie przeprowadzonych wcześniej testów diagnostycznych i nie powinna być pomijana.
Przegląd auta przed zakupem – ile kosztuje?
Koszty przeglądu przedzakupowego nie mają sztywnych cen, ale trzeba liczyć się z wydatkiem kilkuset złotych. Dużo? Zignorowanie takiego przeglądu, szczególnie, gdy mamy na oku używane auto segmentu premium, może w przyszłości narazić nas na znacznie większe koszty.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: