Porsche Cayenne Turbo GT – 640 KM mocy i sprint do „setki” w 3,3 sekundy. Wiemy, ile kosztuje!
Porsche uzupełnia gamę Cayenne o nowy, sportowy model. Cayenne Turbo GT łączy wyjątkową dynamikę jazdy z wysokim stopniem użyteczności na co dzień. Bazą dla jego wyśmienitych właściwości jezdnych jest czterolitrowy silnik V8 biturbo o mocy 640 KM- to o 90 KM więcej niż w Cayenne Turbo Coupé – oraz maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm (wzrost o 80 Nm). Porsche Cayenne Turbo GT od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna to300 km/h.
Zespół napędowy i podwozie mają unikalną konfigurację, dostrojoną specjalnie dla Cayenne Turbo GT. W rezultacie powstała harmonijna konstrukcja o doskonałych możliwościach na torze wyścigowym. Udowodnił to Lars Kern, kierowca testowy Porsche, który za kierownicą Cayenne Turbo GT okrążył liczącą 20 832 m długości północną pętlę Nürburgringu w czasie 7:38,9 min, ustanawiając nowy oficjalny rekord wśród SUV-ów.
Porsche Cayenne Turbo GT – dużo włókien węglowych na zewnątrz, dużo Alcantary w kabinie
Nowe Cayenne Turbo GT ma jeszcze bardziej sportową linię i jest dostępne wyłącznie w postaci czteromiejscowego Coupé. Wyjątkowo atletyczny charakter Cayenne Turbo GT podkreślają unikalne elementy jego progresywnego designu. Należą do nich charakterystyczny dla Turbo GT przedni zderzak z efektownym spojlerem i powiększonymi bocznymi wlotami powietrza. W widoku z profilu dominują konturowany dach z włókien węglowych oraz czarne poszerzenia nadkoli, a także 22-calowe obręcze kół. Boczne płaty z włókna węglowego, wzdłużnie przymocowane do spojlera dachowego, są specyficzne dla wariantu GT, podobnie jak wysuwany tylny spojler, który jest o 25 mm większy niż ten w Turbo. Zwiększa to siłę docisku przy maksymalnej prędkości samochodu nawet o 40 kg. Z tyłu uwagę zwraca również zjawiskowy panel dyfuzora z włókien węglowych.
Sportowy temperament Cayenne Turbo GT podkreślają wysokiej jakości wyposażenie standardowe i liczne elementy kabiny wykończone Alcantarą. Seryjna specyfikacja obejmuje sportowe przednie fotele z ośmiokierunkową regulacją elektryczną oraz sportowy zestaw tylnych siedzeń z dwoma fotelami – wszystkie są charakterystyczne dla wariantu GT i wyróżniają się perforowanymi środkowymi panelami pokrytymi Alcantarą, kontrastowymi akcentami w kolorze Neodyme lub Arctic Grey oraz napisem „turbo GT” na zagłówku. Tak jak można oczekiwać od sportowego samochodu Porsche, wielofunkcyjna sportowa kierownica ma żółty pierścień na godzinie 12.
Porsche Cayenne Turbo GT – nowy system informacyjno-rozrywkowy dla Cayenne
Wraz z Turbo GT do Cayenne trafia nowa generacja systemu informacyjno-rozrywkowego Porsche Communication Management – ma być wydajniejsza, z nowym interfejsem użytkownika i wyróżniająca się unowocześnioną logiką obsługi. Tak jak wcześniejsze wersje, PCM 6.0 jest w pełni kompatybilny z Apple CarPlay, a dodatkowo umożliwia dogłębną integrację z Apple Music i Apple Podcasty. Ponadto nowy system operacyjny obejmuje interfejs Android Auto – co oznacza, że pozwala na integrację wszystkich popularnych smartfonów.
W porównaniu z Cayenne Turbo Coupé nowe Turbo GT „siedzi” nawet o 17 mm bliżej nawierzchni. Z tego powodu zarówno pasywne komponenty podwozia, jak i aktywne układy sterujące zostały przeprojektowane i zoptymalizowane pod kątem osiągów oraz prowadzenia. Zmiany wieńczy specyficzna kalibracja, gwarantująca perfekcyjną interakcję poszczególnych systemów. Na przykład sztywność trzykomorowego zawieszenia pneumatycznego wzrosła nawet o 15%. Odpowiednio dostrojono też charakterystykę amortyzatorów Porsche Active Suspension Management oraz zastosowanego tu wspomagania układu kierowniczego Plus, a także skrętnej tylnej osi. Aktywna stabilizacja przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control korzysta teraz z oprogramowania szczególnie nastawionego na osiągi. Ma to zapewnić większą stabilność w zakresie przechyłów i lepsze trzymanie się drogi, a także bardziej precyzyjne reakcje na skręt w szybciej pokonywanych zakrętach. Dopasowano również działanie układu Porsche Torque Vectoring, który dopuszcza większe różnice w przekazywaniu momentu obrotowego na poszczególne koła. Na prowadzenie korzystnie wpływa też kompleksowo zoptymalizowana przednia oś. W porównaniu z Turbo Coupé przednie obręcze są o 1 cal większe, a ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw) zwiększono o 0,45 stopnia.
Porsche Cayenne Turbo GT – szybsza praca przekładni Tiptronic S i tytanowy sportowy układ wydechowy
Podwójnie turbodoładowany silnik Cayenne Turbo GT jest obecnie najmocniejszą ośmiocylindrową jednostką Porsche. Najszerzej zakrojone modernizacje zostały przeprowadzone w zakresie napędu wału korbowego, turbosprężarek, bezpośredniego wtrysku paliwa, układów dolotowego i zasilania oraz chłodzenia powietrza doładowującego. Silnik V8 z Turbo GT różni się od jednostki Turbo Coupé zasadniczymi elementami, takimi jak wał korbowy, korbowody, tłoki, napęd łańcucha rozrządu oraz tłumiki drgań skrętnych. Z uwagi na przyrost mocy – do 640 KM, komponenty te zostały zaprojektowane z myślą o wyższych maksymalnych obciążeniach i lepszej dynamice jazdy. Zmodyfikowano również ośmiostopniową przekładnię Tiptronic S, która zmienia biegi jeszcze szybciej, oraz układ Porsche Traction Management. Wprowadzono także dodatkowe chłodzenie skrzyni rozdzielczej cieczą. Standardowo Cayenne Turbo GT otrzymuje unikalny sportowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi końcówkami. Na odcinku od środka pojazdu, włącznie z tylnym tłumikiem, jest on wykonany z lekkiego i szczególnie żaroodpornego tytanu. Dodatkową oszczędność masy uzyskano, pomijając środkowy tłumik.
Porsche Cayenne Turbo GT – cena
Ceny Porsche Cayenne Turbo GT w Polsce zaczynają się od 963 000 złotych (z uwzględnieniem VAT i lokalnej specyfikacji). Samochód jest już dostępny do zamawiania i powinien trafić do salonów w połowie września 2021 roku.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI