Polski zespół jest gotowy do startu w Le Mans!
24h Le Mans jest najstarszym wyścigiem długodystansowym na świecie, organizowanym od 1923 roku w okolicach miasta Le Mans we Francji. Wyścig uznawany jest za jedną z najcięższych i jednocześnie najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych, nazywane przez swoich miłośników „Grand Prix wytrzymałości i wydajności”.
Celem przyświecającym jego uczestnikom jest przejechanie jak największej ilości okrążeń wokół wyznaczonej trasy w ciągu 24 godzin. Podczas pierwszych edycji zwycięzcy notowali między 100 a 200 okrążeń, zaś obecny rekord wynosi ich blisko 400! Największym wyzwaniem stojącym przed zespołami startującymi w rywalizacji jest odnalezienie idealnego balansu między prędkością i możliwością bezawaryjnej, 24-godzinnej jazdy.
Rywalizacja odbywa się na Circuit de la Sarthe – jednym z najdłuższych torów wyścigowych na świecie. Mierzy on ponad 13,5 kilometra i w dużej mierze składa się z lokalnych dróg, po których w normalne dni odbywa się zwykły ruch samochodowy. Tor wyścigu 24h Le Mans słynie również z innego powodu – na jednej z jego prostych możliwe jest rozwijanie prędkości przekraczającej 400 km/h.
Co roku Circuit de Sarthe odwiedza prawie 260 tys. kibiców, a w telewizji rywalizację śledziło nawet 110 milionów widzów ze 190 krajów. W samej Francji jedna z odsłon Le Mans zainteresowała aż 46,8 miliona osób. Trudno dziwić się tej sławie, bowiem 24-godzinna rywalizacja od lat przyciąga wielkie nazwiska i to nie tylko ze świata sportów motorowych. W Le Mans rywalizowali Nick Mason – perkusista grupy Pink Floyd, Mark Thatcher – syn premier Wielkiej Brytanii czy słynny aktor Paul Newman, który w Le Mans 1979 zajął wysokie drugie miejsce.
W tym roku na starcie w klasie LMP2 zobaczymy polski zespół Inter Europol Competiton
Ekipa jest już na końcowym etapie przygotowań do słynnego wyścigu. W tym roku wystartują w składzie Jakub Śmiechowski, Alex Brundle i Renger van der Zande. Dla Jakuba Śmiechowskiego oraz dla Inter Europol Competiton będzie to już trzeci start w Le Mans. Do poprawienia pozostaje 16 miejsce w LMP2 z 2019 roku. W zeszłym roku zajęli 17 miejsce w LMP2, głównie z powodu problemów technicznych z Ligierem JS P217.
W obecnym sezonie zespół Inter Europol Competiton postawił sprawdzoną Orecę 07 LMP2 w mistrzostwach świata Endurance. W debiucie w WEC, który miał miejsce podczas 6-godzinnego wyścigu na Spa-Francorchamps, Inter Europol Competition wywalczył piątą lokatę w klasie. Oreca 07, z której korzysta polski zespół w tym roku, jest napędzana silnikiem Gibson GK-428, o pojemności 4200 cm3. To jednostka wolnossąca V8, o mocy 530 KM, dochodząca do 9000 obrotów na minutę. Prototyp jest wyposażony w sześciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów firmy Xtrac.
Na pytanie, jaki cel ekipy podczas tegorocznej rywalizacji i czy będąc jedynym polskim zespołem biorącym udział w wyścigu czuje się presję reprezentanta kraju, Kuba Śmiechowski odpowiedział:
Z pewnością czujemy presję. Jesteśmy pierwszym i jedynym polskim zespołem ścigającym się w World Endurance Championship. Każdy nasz wynik będzie w przyszłości wyznacznikiem podczas startów kolejnych reprezentantów naszego kraju, więc chcemy postawić poprzeczkę najwyżej jak to możliwe. Naszym głównym celem jest walka o TOP 5 podczas każdego wyścigu.
W gronie startujących w tegorocznej edycji 24h Le Mans ekip jest także belgijski zespół WRT, w barwach którego wystartuje Robert Kubica. Doświadczony w wyścigach samochodowych Krakowianin przyznał w jednym z wywiadów, że „występ w 24h Le Mans jest na pewno wielkim wyzwaniem, jednym z największych jakie można zaliczyć podczas występów w motosporcie”.
Harmonogram 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2021
Środa, 18 sierpnia
- 14:00-17:00 – pierwszy trening
- 19:00-20:00 – kwalifikacje
- 22:00-00:00 – drugi trening
Czwartek, 19 sierpnia
- 14:00-17:00 – trzeci trening
- 21:00-21:30 – kwalifikacje Hyperpole
- 22:00-00:00 – czwarty trening
Sobota, 21 sierpnia
- 16:00 – start wyścigu
Niedziela, 22 sierpnia
- 16:00 – meta wyścigu
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI