Podróżowanie elektrykiem po Europie nie jest już wyzwaniem?
Na rynku elektromobilności w Polsce można zaobserwować dynamiczne wzrosty – przez pierwszych 5 miesięcy br. zostało zarejestrowanych prawie 7 tys. samochodów elektrycznych. Jest to wynik bardzo wysoki w porównaniu z poprzednimi latami.
Jednak wobec krajów Europy Zachodniej oraz wybranych krajów Europy Środkowej i Wschodniej nie jest satysfakcjonujący. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych liczy na to, że te liczby będą coraz wyższe – trend na elektromobliność jest zauważalny i namacalny. Teraz należy sprawić, aby liczba rejestracji samochodów elektrycznych była liczona nie w tysiącach, a dziesiątkach tysięcy. Statystyka również pokazuje, że poziom nasycenia infrastrukturą ładowania się zwiększa. Jednak nadal liczba punktów ładowania – z których użytkownicy samochodów elektrycznych mogą korzystać – jest zdecydowanie zbyt mała, aby sprostać potrzebom tak dużego rynku jak Polska.
– Czy możemy samochodem elektrycznym poruszać się swobodnie po Polsce i czy możemy samochodem elektrycznym pojechać na wakacje? Zdecydowanie tak – powiedział serwisowi eNewsroom Maciej Mazur, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To już nie jest pytanie, które może rodzić obawy. Podróżowanie samochodem elektrycznym po całej Europie czy po całym świecie nie jest już wyzwaniem, jakim było jeszcze kilka lat temu. Prawie w każde miejsce w Polsce można dojechać bez problemu, natomiast komfort podróżowania pod względem czasowym jest niekiedy niższy – podróż samochodem elektrycznym trwa dłużej niż samochodem konwencjonalnym. Infrastruktura musi się rozwijać nie tylko ilościowo, ale także jakościowo – oprócz większej liczby ładowarek potrzeba również coraz wyższych ich mocy, aby czasy podróżowania samochodem elektrycznym i konwencjonalnym były porównywalne. W ramach kampanii „Elektromobilni.pl” Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych uruchomiło akcję „Autostrada do elektromobilności”. Dzięki temu z opłat za przejazdy autostradami A1 oraz A4 zostali zwolnieni kierowcy „czystych elektryków”, czyli BEV-ów – samochodów napędzanych wyłącznie silnikiem elektrycznym. Faktycznie można pojechać samochodem elektrycznym na wakacje, wszak jedna z tych autostrad prowadzi nad wybrzeże i jest oblegana przez użytkowników, co bardzo cieszy PSPA – wyjaśnia Mazur.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI